Téma: program

Smysluplný program na skautských schůzkách?

Žádný problém – pomoct nám s tím může plán družinové činnosti
Foto: Karel Sedláček

Jedním z nejúčinnějších výchovných nástrojů, který pro věkovou kategorii skautů a skautek máme, je družinový systém. Pokud funguje tak, jak má, učí nenásilnou formou kluky a holky v družinách zodpovědnosti, vedení druhých, prosazování vlastních názorů, demokratickým principům, učení se jeden od druhého a mnohému dalšímu. 

Důležitou součástí družiny je její rádce či rádkyně. Ti by měli být se členy skautské družiny stejně staří nebo jen o málo starší. Pokud tomu tak doopravdy je, má to pro družinu velkou přidanou hodnotu: snáze se z ní stane parta a rádce není vnímán jako „ten vedoucí, co nás tady má na starosti“. Členům družiny se také přirozeněji přejímá zodpovědnost za její činnost a aktivně se zapojují do její tvorby. Mnohému se také vedením družiny naučí sám rádce, který často poprvé dostane takovou důvěru a zodpovědnost. 

Mladí a nezkušení rádci vedle toho mohou přinášet i řadu rizik. Vedle rizika bezpečnostního je rizikem i neschopnost rádce připravit kvalitní program schůzek a udržet si na nich pořádek. Část oddílů předchází těmto nebezpečím tím, že jim družiny skautů a skautek vedou starší (mnohdy plnoletí) rádcové. Myslím si, že tím družinovému systému škodí a připravují se o mnohé z jeho výše popsaných přínosů. Vidím jinou cestou, jak riziku nekvalitního programu na družinových akcích předcházet. Je jím důkladnější příprava a práce s rádci. Ta může vedle vyslání na rádcovský kurz, rádcovských schůzek a fungující oddílové rady s účastí rádců obsahovat i práci s družinovým plánem, které se budu dále věnovat. 

Jak vytvořit družinový plán

Možností, jak získat náplň družinového plánu, je celá řada. Uvedu dvě z nich. Výstup, který z těchto aktivit dostaneme, je potřeba ještě upravit do podoby, která bude vyhovovat všem, kteří s plánem budou pracovat. 

  • Společně na oddílové schůzce. Předem si připravte seznam možných věcí, kterým by se družiny mohly na svých akcích věnovat. Kluci a holky pak můžou seznam doplnit. Na závěr si pak členové (buď všichni dohromady, nebo po jednotlivých družinách) hlasováním vyberou, čemu by se na družinových podnicích tento rok rádi věnovali. Pokud se nescházíte jako celý oddíl, může něco obdobného samozřejmě proběhnout i na jednotlivých družinových schůzkách. 
  • S rádci na oddílové radě. Nechte nejprve rádce, aby se zamysleli nad tím, čemu by se s družinami během roku rádi věnovali a aby zvážili, v čem jsou oni sami dobří a můžou to svou družinu naučit. Společně pak projděte knížky i další zdroje a doplňte plán o zajímavé věci, na které v nich narazíte. 

Osobně jsem toho názoru, že by družinové plány měly obsahovat spíš jednodušší cíle. Ty náročnější si nechme na oddílové akce a nenuťme naše rádce vymýšlet programy, na které se sami necítí. Myslím si, že je rozumné vyhýbat se oblastem, které budou rádce svádět k tomu, aby družinu vyučovali jako ve škole (znalost života zakladatelů skautingu). Nebál bych se také do plánu zařazovat různé rukodělky, čtení, zpěv. Každá smysluplná činnost je lepší než družinové akce poskládané jen z her beze smyslu. 

Náplň družinového plánu je jedna věc a jeho forma a detailnost věc druhá. Rádce u nás v oddíle jsme nikdy nezatěžovali tím, že by družinový plán obsahoval přesně definované cíle (např. metodou SMART). V plánu míváme vždy jen konkrétní oblast a na oddílové radě před startem měsíce se s rádci bavíme, čemu všemu se v rámci ní věnovat. Na druhou stranu je dobré, abychom po konci měsíce byli schopní si vyhodnotit, jak se nám plnění plánu dařilo. 

Několik doporučení na závěr

Družinový plán se v základních věcech neliší od plánu oddílového. Je tedy důležité, aby se nejednalo o mrtvý dokument, ale aby se s ním po celý rok pracovalo včetně jeho zhodnocení na konci roku. O práci s plánem vyšlo ve Skautingu hodně článků, které jsou dostupné na casopisy.skaut.cz pod tagem plánování. Zajímavou otázkou je, jestli mít pro všechny družiny plán stejný (snadnější pomoc od vedení s přípravou programů, možnost mezidružinových soutěží) nebo odlišný (bude víc odrážet poptávku družiny a schopnosti jejích členů a rádce). Samozřejmě je možné si vzít něco z obou variant a mít družinové plány obsahující jen několik shodných oblastí. Důležitou věcí je také vnímaní plánu družinami, a hlavně rádcem. Ukažme mu, že to není náš nástroj, jak ho úkolovat, ale jeho pomocník, který mu pomůže s vymýšlením programu na schůzky. 

Přeji vám fungující družiny, které budou mít smysluplný program na svých akcích. 

Družinový systém (Ondřej Kupka, Junák, 2005) 

Kniha o práci se základním a zásadním bodem skautské výchovné metody.

O autorech

Předal po 4 letech oddíl v Břeclavi. Poletí s bráchou n