Téma: instant

Prezidentský kvíz

A koho si vybereme příště?

Prezident. Tvář, která se vznáší v myslích lidí nad naší republikou. Prezident reprezentuje stát navenek a silně utváří dění v něm. Jeho pravomoci najdeme v ústavě. Je jich mnoho, ale ve srovnání s vládou a parlamentem nejsou tolik významné. Jeho důležitost nemůžeme hledat v jeho pravomocech, ale hned v prvním odstavci ústavy, který o něm hovoří: „Prezident republiky je hlavou státu.“ Nejde totiž jen o to, co může, ale především o to, že lidi zajímá, co si myslí. Tak může utvářet podobu naší společnosti, a to bez jediného podpisu nebo hlasování. O tom, kdo bude naši společnost směřovat dalších pět let, nerozhodne parlament, ale budou to občané České republiky. V lednu nás čeká přímá volba prezidenta, je tak na čase se jí zabývat. Tento program by měl podpořit povědomí o prezidentských volbách mezi skauty a skautkami, a tím je připravit na situaci, kdy se budou muset sami postavit čelem k rozhodování o budoucnosti naší země. 

CílZamyslet se nad rolí prezidenta, naučit se některá fakta o tomto úřadu.
ÚčastníciSkauti a skautky
Příprava Přibližně 2 h (v jednom vedoucím)
MateriálPočítač, projektor nebo jiné promítací zařízení, pracovní listy viz níže, prezentace viz níže, životopisy kandidátů.
Délka1–2 h

Zamyšlení na úvod 

Program věnovaný prezidentské volbě je dobré otevřít krátkým zamyšlením. Můžete nadnést, že se blíží volba prezidenta a ptát se dětí, co o ní ví a jak vnímají prezidentovu roli. Dále se dětí ptejte, jaké vlastnosti by podle nich měl prezident mít a ty zapisujte na flipchart. Dejte tomu pět až deset minut; když budou děti aktivní, tak je možné dané vlastnosti rozvést. Poté lze přejít ke kvízu. 

Prezidentský kvíz

Budete v roli moderátora kvízu a budete promítat slajdy s obrázky či otázkami. Skauti se budou po malých týmech (klidně dvojicích) pokoušet odhadovat odpovědi na otázky dle vašich pokynů. Kvíz nemá působit jako zkoušení ve škole, ale jako hravý vhled do prezidentské tématiky. 

Nutné je mít připravenou prezentaci podle okruhů níže. Důležité je také myslet na úroveň znalostí vašich svěřenců. Celý program se tomu dá uzpůsobit zjednodušením otázek. Každý účastník musí být obeznámen s pravidly kvízu. Nesmí se využívat žádné pomůcky a radit se může pouze v týmech. Každý tým bude mít jeden předem připravený pracovní list, do kterého budou účastníci zaznamenávat výsledky. Bude rozdělen na čtyři okruhy a očíslován podle počtu otázek. A může se začít. Promítáte jednotlivé slajdy, vždy dáte dostatek času všem a až mají vyplněno, přecházíte k dalším. Témata okruhů jsou následující: 

  1. Historie – budou zde fotky všech našich prezidentů od roku 1918 dodnes (náhodně proházené). Úkolem bude psát jejich příjmení, a poté je časově seřadit.
  2. Otázky ANO / NE na role a pravomoci prezidenta dle ústavy – jednoduše vyberete některé odstavce článků 62 až 64 a doplníte je pravomocemi jiných úřadů či zcela vymyšlenými. Měly by být v kvízu zhruba padesát na padesát.
  3. Dotazy na současné kandidáty – vždy bude promítnuta fotka kandidáta a k němu se vyplní několik údajů: 1. jméno a příjmení, 2. věk, 3. povolání. 
  4. Jste-li fajnšmekři, tak posledním okruhem může být zvukový záznam monologu z kampaně určitého kandidáta do těchto voleb, ve kterém nesmí zaznít jeho jméno – skauti hádají, o kterého kandidáta jde.

Vyhodnocení kvízu

Při společném vyhodnocování je dobré zohlednit náročnost otázek a schopnosti skupiny. Bodovat výsledky můžete, ale nemusíte. Na projektoru (či počítači) promítněte správná řešení, která si budou děti samy opravovat. Kdo chce, může se svěřit s výsledkem. 

Diskuze o kandidátech

Měla by následovat diskuze o současných kandidátech. Rozdejte jejich životopisy dětem. Životopisy musí být stručné a se stejnou strukturou. Na základě životopisů a vypsaných vlastností prezidenta ze začátku programu můžete začít o kandidátech živě diskutovat. Když si dále společně se skauty dáte znovu dohromady základní pravomoci prezidenta, můžete je v debatě zohlednit. Snažte se nevštěpovat dětem vlastní pohled a nechat je vyjádřit se k jednotlivým kandidátům a jejich vlastnostem. Může se stát, že se vás děti zeptají také na váš názor. Před otázkou neuhýbejte a své mínění dětem sdělte. Kromě toho také můžete porovnat hodnoty, kterými se řídíte, s myšlenkovými základy skautingu. Diskuzi je dobré vést, dokud je konstruktivní a přínosná. Se skauty bych výrazně nepřesahoval půl hodiny.

Závěrem

Vést s dětmi debatu o politice není lehký úkol. Budou po vás chtít odpovědi na kontroverzní otázky, do kterých se nejeden vedoucí snadno zamotá. Programy tohoto typu sice mohou být obtížné, není to ale důvod k jejich vynechávání. Když se podaří, budeme tu mít plno kriticky smýšlejících voličů.

📖

Lidé v pohybu (Autorský tým NaZemi, Junák, 2015) – Obecná pravidla pro práci s politickými tématy.

O autorech

Studuje politologii a historii na MU. Snaží se o rovering