Téma: instant

Vítejte v laboratoři: pokusy s jídlem dovoleny

Nasaďte si bílé pláště a ochranné brýle a vydejte se do laboratoře. Prozkoumejte složení potravin a objevte v nich škodliviny.
Foto: Jakub Mičánek – Mitchi
CílDěti objeví složení slazených limonád a uvědomí si jejich dopad na zdraví
ÚčastníciRoj světlušek / smečka vlčat, mladší skauti
ProstředíKlubovna
DélkaNějaký čas na studium (dle znalostí), 10 min na přípravu, 40 min na hru
PomůckySlazené limonády, 1× krabička černého uhlí, filtrační papír, nůžky, miska, 2 sklenice, kávová lžička, trychtýř

Realizace

Ještě než se pustíte do samotných pokusů, vysvětlete dětem, co se ve vědecké laboratoři obvykle dělá a jak se tam chovat. Neuškodí třeba krátká motivační scénka nebo video. Zeptejte se dětí, jestli mají rády slazené limonády a kolik jich vypijí za týden. Po úvodním povídání účastníky rozdělte do menších skupinek a každé přiřaďte vedoucího. Ukažte černé uhlí a vysvětlete, že jeho póry absorbují škodlivé látky a barviva. Vezměte misku a nechte v ní děti rozdrtit dvě tablety černého uhlí. Uhelnou drť smíchejte se slazenou limonádou, do trychtýře vložte poskládaný filtrační papír a směs přefiltrujte do čisté sklenice. Proces opakujte ještě dvakrát, než bude limonáda téměř průhledná. Nezbývá nám už nic jiného než porovnat originální limonádu a přefiltrovanou, která má mnohem slabší barvu a neobsahuje tolik cukru. Dobré je ochutnat limonádu po každé dílčí filtraci či si nechávat vzorky na závěrečné srovnání. Pokus můžete ukončit hlasováním, která limonáda lépe chutná.

Reflexe

Důležitou součástí pokusu je průběžná a závěrečná reflexe. Pobavte se s dětmi, co se během pokusu stalo. Znovu jim připomeňte, že živočišné uhlí díky velkému povrchu lapá barviva, cukry nebo i plyny. Proto taky například, když si vyčistíte zuby černým uhlím, budou bělejší než kdy jindy. Zamyslete se s dětmi, co mohou cukry a sladidla udělat s našim tělem. Nebo se rovnou podívejte na etiketu a přemýšlejte, které složky černé uhlí odstranilo. Zkuste si také představit nebo i spočítat, kolik škodlivin do sebe dostanete za týden, měsíc či rok?

Co dalšího můžeme zkoumat?

S vlčaty a světluškami můžete dělat častěji pokusy, které odhalí taje potravin. Nezapomeňte závěrečnou reflexi, při které dětem vše vysvětlíte. Nepodceňte proto studijní přípravu.

  • Odstíny šunky – nakupte rozdílně kvalitní šunky. Začněte od šunkového salámu a pokračujte až k té nejkvalitnější šunce. Prosviťte baterkou kolečka a sledujte složení. Na závěr si pozorování ověřte vlastními chuťovými buňkami.
  • Nesmrtelné mléko – nakupte čerstvé a trvanlivé mléko a nechejte ho na klubovně do další schůzky stát. Čerstvé mléko se promění v zákys, protože v něm přetrvávají mléčné kultury. Z trvanlivého se stane zapáchající tekutina.
  • Máslo nad zlato – nakupte hutnou smetanu a vyrobte si vlastní čerstvé máslo. Stačí smetanu nalít do zavírací skleničky a třást jí do té doby, až se v tekutině nezačnou tvořit hrudky. V plátýnku máslo sceďte a můžete mazat na chleba.
  • Miss plíseň – nakupte čerstvé a trvanlivé potraviny a nechte je například na dvorku u klubovny měsíc ležet ladem. 

Jako první tuto aktivitu vyzkoušela družinka Tučňáků z Brna. O své postřehy z realizace se s námi podělil jejich vedoucí Mitchi.

Zkušenosti z realizace

Program měl ohromný úspěch. Kluky všechno zajímalo a zvládli vnímat po celou dobu. Hodně času zabere příprava. Především shánění filtračního papíru nebo skla s dobrým hrdlem pro nalévání. Také jsem si musel nastudovat dost informací o vybrané limonádě, škodlivinách nebo pravidlech v laboratořích. Na úvod jsem klukům pustil video o Kofole. Jakmile měla některá skupinka práci hotovou, nechal jsem je počítat, kolik limonády vypijí za rok či za více let nebo jsem jim dal k dispozici počítač s úkolem zjistit, která éčka se v limonádě vyskytují a co mohou způsobovat. Pro samostudium doporučuji ferpotravina.cz/seznam-ecek. Filtrace trvala dlouho, za půl hodiny jsme měli pár centilitrů. Doporučuji tedy využít rychlejší francouzský filtr nebo si zahrát nějakou hříčku v mezičase. Výsledkem filtrace byla světlejší tekutina s trochu zvláštní chutí kvůli přídavku uhlí. Část reflexe proběhla již v rámci programu – děti si uvědomily, co jim hrozí a závěrečná diskuse s nimi byla konstruktivní.

Foto: Jakub Mičánek – Mitchi

O autorech

Vede smečku vlčat v Břeclavi. Popularizuje vědu v scienc