Téma: instant

Odhaleno! V této reportáži nám vedoucí lhali

Foto: fotohavlin.cz

Máte zalepený komín, v zahradě u klubovny vám řádí vlci a letos se neuskuteční tábor, protože všichni vedoucí sechystají na přejezd Transsibiřské magistrály, hlásá videoreportáž. Co z toho je pravda a co ne? Naučte se se svojí smečkou či rojem kriticky přemýšlet nad tím, co ostatní říkají ve videích, která děti v tomto věku tak rády sledují na sociálních sítích. Vyzkoušejte si také, jak si přijaté informace ověřit.

Přinášíme vám ukázku programu, jak se s vlčaty a světluškami věnovat mediální gramotnosti a především jak v nich budovat návyk, aby k informacím, které k nim doputují, přistupovaly kriticky a pokoušely si je ověřovat. Natočte s vedoucími reportáž, ve které zazní pravdivé i nepravdivé informace. A nechte na dětech, aby odhalily, co je pravda a co lež.

Cíl: Účastníci programu si zvykají přemýšlet o tom, co je pravda, a co ne, a ověřovat si to
Účastníci:Družina, smečka/roj
DélkaCca 2 h + 3 h na přípravu
Prostředí:Libovolné, nejlépe s elektřinou
MateriálNatočená reportáž, projektor nebo alespoň notebook, tužka a papír

Příprava

Jedním z nejdůležitějších prvků celého programu je natočení dvou různých mini reportáží – každou pro jedno kolo programu. Vedoucí dětí ji mohou pořídit například během porady vedení, brigády v klubovně nebo výpravy. V reportážích by měly z úst reportéra i ostatních účastníků zaznít pravdivé a nepravdivé informace. Při natáčení myslete na to, že jednotlivé výroky by děti měly zvládnout jednoduše ověřit. Účastníci reportáže nebo alespoň jejich část by měla být přítomna i během realizace programu.

Reportáže můžete natočit na mobilní telefon nebo na lepší fotoaparát. Není potřeba speciální techniky. K sestříhání videa je možné použít jednoduché mobilní aplikace nebo si stáhnout dostupný program do počítače. 

Tip: Stáhněte si rovnou do mobilu některou z aplikací, díky které reportáž snadno sestříháte. Doporučuji například Filmr, VivaVideo nebo Quik.

Před natáčením reportáží si sestavte scénář, abyste věděli, jaké výroky (pravdivé i nepravdivé) ve videu zazní. Myslete také na to, aby nebylo příliš dlouhé – délka do dvou minut je dostatečná. Při tvorbě se zaměřte také na to, aby bylo dobře rozumět mluvenému slovu. Pokud by děti neslyšely, co se v reportáži říká, neměl by program vůbec smysl. Zároveň se nenechte svázat a přizpůsobte reportáže vašemu oddílu, místním reáliím a podobně. 

Realizace

Svolejte vlčata či světlušky do místnosti s projektorem nebo libovolně velkou obrazovkou a bez jakéhokoliv vysvětlujícího úvodu jim pusťte nachystanou reportáž. Během promítání se možná některé děti začnou podivovat nad výroky ve videu a budou se vyptávat či přemýšlet, zda jsou pravdivé. Až video skončí, vyzvěte děti, aby zjistily, co bylo na videu pravdivého, a co nikoliv. Video k opakovanému přehrání jim nechte volně k dispozici. 

Informace o pravdivosti mohou ověřovat několika způsoby. Účastníků reportáže nebo alespoň části z nich se mohou zeptat, jak to bylo ve skutečnosti. Při ověřování platí, že všichni musí říkat pravdu. Je důležité, aby se účastníci ptali na důležité informace, jen tak totiž ověří pravdivost. K dětem se pokuste být shovívaví a buďte jim neustále k dispozici, případně mladším světluškám či vlčatům pomozte se sestavením vhodných otázek. Odhalovat pravdu mohou děti také přímým ověřením – tam, kde je to možné, třeba zda je komín skutečně zalepený nebo zda ze záhonku před klubovnou rostou bonbóny. Na ověřovací část nechte dětem maximálně 40 minut, záleží však především na množství ověřovaných výroků. 

Po uplynulém čase děti zavolejte zpět k reportáži a pusťte si ji znovu po částech. U každého výroku video zastavte a zeptejte se dětí, zda byl pravdivý, či nikoliv, a z čeho tak usuzují. Pokud byl lživý, zeptejte se, jak to bylo doopravdy.

Jakmile si celé video odhalíte, přichází druhé kolo, které je v programu klíčové proto, aby si děti vytvořily návyk ke kritickému myšlení. Není možné totiž čekat, že si je osvojily již úvodní hříčkou. Je tak dobré pracovat na tom, aby si kriticky nad obsahem přemýšleli už při jeho sledování. Tentokrát účastníkům dejte za úkol, aby při promítání nové reportáže rovnou přemýšleli, co by mohla být pravda, a co ne a z jakého důvodu si to myslí. Po přehrání nové reportáže si video opět vyhodnoťte, tentokrát bez dlouhého ověřování. Bavte se o jednotlivých výrocích ve videu a společně uvažujte, zda by informace mohla být založená na skutečnosti. Následně si pravdivost odhalte.

Než program ukončíte, domluvte se s dětmi na společném závazku, že budou k videím, která sledují například na internetu, přistupovat zodpovědněji a častěji přemýšlet, zda je daný obsah pravdivý, či jak by se informace mohly ověřit. Příští schůzku můžete na slib navázat. Zeptejte se dětí, jaké video během uplynulého týdne viděly, jak k informacím v něm přistupovaly a zda se je pokusily ověřit.

O autorech

Vede vlčáckou smečku. Ráda čte seriózní i bulvární