Téma: data

Jak jsme na tom v Junáku s koedukací

Zastoupení mužů a žen v Junáku (registrace 2020)

Celkový počet členů (100 %) v roce 2020: 67 959.

Počty mužů a žen ve vedoucích pozicích (registrace 2020) 

Ve sloupcích Okres a Kraj jsou činovníci vykonávající na dané úrovni funkci předsedy, místopředsedy nebo voleného člena rady. Na oddílové úrovni jsou brány v potaz jen oddíly mladších členů.

Počty koedukovaných a nekoedukovaných oddílů (registrace 2020) 

Poznat nekoedukovaný oddíl je snadné – jsou v něm pouze členové jednoho pohlaví. Který oddíl ale můžeme označit za koedukovaný? Následující koláčový graf rozděluje oddíly podle podílu jejich méně zastoupeného pohlaví. Vidíme tedy, že čistě nekoedukovaných oddílů v Junáku máme 32 % a oddílů s vysokou mírou koedukace 25 %.

Podíl méně zastoupeného pohlaví na celkovém počtu členů – 0 % tedy odpovídá čistě chlapeckému nebo čistě dívčímu oddílu.

100 % odpovídá 2 193 analyzovaným oddílům. V analýze jsou vedle oddílů mladších členů zahrnuty i roverské kmeny, oddíly rodinného skautingu a kmeny dospělých. Oddílů mladších členů je 1 565. 

Nově registrované oddíly

Po posledním obnovení Junáka bylo v devadesátých letech koedukovaných oddílů naprosté minimum. Dnešní situace je značně odlišná, viz předchozí graf. O budoucím vývoji nám nejvíce napoví nově vznikající oddíly. Podívali jsme se proto na míru koedukace u nových oddílů, které vznikly od roku 2016. Následující tabulka obsahuje data o všech oddílech, které nebyly registrovány v předešlém roce. Většina takových oddílů pouze obnovuje svoji činnost. Z toho důvodu jsou v tabulce speciálně vyčleněny i oddíly vzniklé úplně nově. V obou případech je míra koedukace výrazně vyšší než u stávajících oddílů.

Podíl méně zastoupeného pohlavíOddíly, které nebyly registrované v předchozím roceZ toho oddíly, které vznikly zcela nově
PočetPodíl ze všech 312PočetPodíl ze všech 45
0 %6220 %716 %
1–10 %206 %12 %
10–25 %4113 %613 %
26–40 %10032 %1636 %
41–50 %8929 %1533 %

Tip: Pokud by tě kromě datového kontextu koedukace zajímal i její historický vývoj, doporučujeme článek Koedukace v příběhu z únorového čísla Roverského kmene, který staví na vyprávění Tomáše Řeháka – Špalka.

O autorech

Sestavil s pomocí Ivany Čurdové – Bzííí.