Téma: inspiro

Hry pro lepší fyzickou kondici

Dochází vám hry pro méně obvyklé situace? Inspiro vždy několik takových přinese. Začalo jaro a příroda se probouzí. Probuďme tedy k pohybu i svá těla
Foto: Zuzana Havlínová

Sestavil Taffy

Jak určitě víš, nedílnou součástí skautské výchovy je i zdokonalování fyzické kondice. Ale víš skutečně jak na to? Většinou se tato otázka odbývá slovy: „Chodíme do přírody a hrajeme hry, takže fyzickou kondici rozvíjíme automaticky.“ Ale to je, jako bys tvrdil, že rozdělávat oheň se skauti učit nemusí, protože to dostatečně procvičují vařením na plynovém sporáku. Dnešní náměty na hry a soutěže jsou ukázkou možných odpovědí jak fyzičku skutečně aktivně trénovat. Nezapomínej na vhodné oblečení a obutí a na rozcvičku před fyzickými výkony.

Dotkni se míče

Rozděl hráče do dvojic. Jeden z dvojice stojí a drží v ruce míč nebo jiný vhodný předmět. Druhý před ním dřepí zády k němu, ruce má dlaněmi položené na zemi. Stojící hráč drží stále míč oběma rukama pokaždé v jiné poloze (u kolen, nad hlavou, vpravo, vlevo, …). Na znamení se dřepící zvedne, otočí a co nejrychleji musí zjistit, kde je míč a dotknout se ho.

Můžeš měřit čas potřebný k dotknutí se míče, ale děti tato hra bude bavit i bez určování vítěze.

Rozvíjí: nervosvalovou koordinaci, prostorovou orientaci, obratnost, výbušnou sílu nohou.

Běh přes území

Vytyč území, přes které musí hráč přeběhnout, zatímco ostatní se mu v tom snaží zabránit. Je jím pruh široký asi 10 metrů a dlouhý podle počtu bránících členů. Jeho délka je rozdělena na přibližně desetimetrové úseky. Pokud hráč proběhne celé území, aniž by ho někdo zastavil a složil na zem, vyhrál. Další pořadí je určeno počtem úseků, přes které se dostane. 

V každém úseku smí být jen jeden bránící hráč. Pokud mají bránící hráči příliš velkou převahu, mohou běžet dva hráči současně. Přesná pravidla pro zastavení běžícího hráče a jeho vyřazení ze hry stanov podle schopností a vlastností hráčů s ohledem na riziko zranění.

Rozvíjí: obratnost, sílu, vytrvalost, běh.

Překážková dráha

V dostatečně hustém porostu natáhni mezi dva stromy provaz. Další provazy natáhni podobně v co nejkratším odstupu. Vytvoří se tak dráha, kterou každý co nejrychleji absolvuje tak, že provazy střídavě přelézá a podlézá. Provazů se nesmí dotknout pod penalizací trestnými sekundami popř. novým startem.

Rozvíjí: obratnost.

Císařova nová latrína

Po vzoru Andersena vyzkoušej, jak dlouho hráči vydrží sedět na „neviditelné“ latríně bez pohnutí. Jen cvičně – projímadlo netřeba. Ve stejný čas všichni „usednou“ tak, že se celou plochou zad opírají o zeď, nohy mají pevně na zemi, lýtka svisle, kolena v pravém úhlu, stehna vodorovně tak, aby s trupem opět svírala pravý úhel. Kdo se pohne jako poslední, vyhrál a stává se latrínovým císařem. Pro zpestření a vyšší tréninkový účinek popřípadě mohou v předpažení držet (neviditelnou) ruličku toaletního papíru.

Rozvíjí: statickou sílu nohou, popřípadě rukou.

Boj o tyč

Dvě družstva se postaví na vzdálenost předpažení proti sobě tak, aby přímo naproti stáli hráči přibližně stejné výšky. Všichni nadhmatem (nebo všichni podhmatem) uchopí pevnou tyč ve výši ramen, a to střídavě – tyč nesmí držet dvě ruce z jednoho týmu vedle sebe.

Na povel se obě družstva snaží tyč přitáhnout k sobě (nebo odtlačit od sebe), aniž by se kdokoliv pohnul ze svého místa. Tyč musí být opravdu pevná, jinak hrozí nebezpečí úrazu.

Rozvíjí: statickou sílu rukou a celého těla, rovnováhu.

Lakros bez lakrosek

Dvě družstva se snaží házením a přihráváním dopravit tenisový míček do soupeřovy branky. S míčkem smí hráč urazit nejvýše tři kroky, pak musí během jedné sekundy nahrát nebo střílet na branku. Přihrávat se může jen dozadu nebo na stejné úrovni. Nikdy tedy přihrávku nesmí zachytit spoluhráč, který je soupeřově brance blíže než přihrávající. Při hře nedochází k fyzickému kontaktu hráčů, míček lze získat jen během přihrávek protihráčů (nebo jako trest za porušení pravidel). Na útok má každé družstvo omezený čas. To znamená, že od získání míčku musí například do třiceti sekund vystřelit na soupeřovu bránu. Nebo si může maximálně desetkrát přihrát a pak musí vystřelit. Hraje se dvakrát 10–15 minut podle kondice hráčů.

Rozvíjí: neurosvalovou koordinaci, obratnost, rychlost, vytrvalost, prostorovou orientaci.

Vodní polopólo

Dvě družstva v bazénu se snaží dopravit plovoucí míček do soupeřovy branky tvořené vymezenou oblastí na břehu nebo nějakým předmětem přímo ve vodě. Míček do branky hráči buď vhodí, vloží nebo předmět představující branku zasáhnou. Vhodnou variantu zvol podle situace a kondice hráčů. S míčkem se hráči nepohybují, jen si přihrávají. Hráč musí míček nahrát jinému ihned poté, co se míčku zmocní (do jedné sekundy). K fyzickému kontaktu mezi hráči nedochází, ukořistit míček lze při přihrávkách. Podle kondice hráčů zvol hloubku vody, zda dosáhnou na dno, nebo ne. Stejným způsobem nastav délku a počet hracích částí („poločasů“).

Rozvíjí: statickou i dynamickou sílu celého těla, prostorovou orientaci, vytrvalost, plavání.

Rok malých dobrodružství (Miloš Zapletal, Knižní klub, 2009) 

Knížka plná tipů na smysluplné trávení volného času přináší na každý měsíc i trojboj zdatnosti obsahující cvičení na rozvoj rychlosti, síly, obratnosti nebo vytrvalosti.

O autorech