Téma: instant

Chystáme se na Závod vlčat a světlušek

Foto: Petr Čížek - Pešl

Připravil Jan Schovánek – Gross.

Příprava na Závod vlčat a světlušek, který nás čeká během jara 2024, není žádná věda. Pokud pracujeme s oficiálními stezkami a cestičkami, výrazně to ulehčí další práci, neboť závody i stezky vychází ze stejných kompetencí. Ale pár tipů na program se hodí vždy.


Pozorování

Kombinace úkolů z disciplín Poznávání přírodyVyhledávání informací

CÍLEPozná rostliny, které rostou v jeho okolí, umí vyhledat rostlinu v knižním atlase rostlin a ví jak napsat a poslat e‑mail.
ÚČASTNÍCIŠestka vlčat, světlušek či žabiček
DÉLKA2 hodiny
POMŮCKYFotoaparát/telefon, počítač, připojení k internetu
KOMPETENCE Učí se porozumět přírodě a krajině kolem sebe.
V běžném životě se zvládne postarat o sebe i ostatní.
Umí řešit problémy, kriticky pracovat s informacemi, učí se z řešení problému.
PROJEV
KOMPETENCE
Zajímá se o přírodu a pozoruje život v ní.
Učí se používat dostupné komunikační prostředky (např. napsat zprávu, e‑mail, zatelefonovat, napsat pohled).
Ví, kde nebo od koho může získat informace.
Jednodušší informace umí získat (např. od blízké osoby).
STEZKA/CESTIČKAZvířata, I. stupeň, str. 44
Stromy, II. stupeň, str. 42
Květiny, III. stupeň, str. 42

Šestka má za úkol vyfotit rostliny, listy stromů, drobné živočichy, na které narazí v okolí klubovny nebo na výpravě. Poté vybere 5–6 fotek a odešle je jako přílohu na e‑mail svého vedoucího. Vybrané fotografie navíc pojmenuje podle toho, co na nich je, případně pojmenování vloží jako text do předmětu e‑mailu.

Pokud některé z vyfocených rostlin nebo živočichů děti nepoznají, pokusí se je vyhledat v atlasu. Při focení na mobilní telefon mohou využít některou z aplikací na rozpoznávání fotek (např. PlantNet, iNaturalist).

V případě plnění úkolu na mobilu není třeba přetahovat fotky do počítače a vše lze realizovat přes telefon. I tak je vhodné ukázat práci s e‑mailem na počítači.

Aby se zapojila celá šestka, můžeme vytvořit pravidlo, kdy např. každý člen vyfotí jen určitý počet fotek nebo vyhledá jednu či dvě rostliny v atlase a zjistí o nich další informace.


Orientační body v krajině

Aktivita k disciplíně Orientace

CÍLEUmí najít orientační body v okolí a ví, co lze vyčíst z mapy.
ÚČASTNÍCIŠestka vlčat, světlušek či žabiček
DÉLKAJednodenní výprava
POMŮCKYVytištěné mapy okolí výpravy (např. z mapy.cz – ne turistické), turistické mapy, buzoly nebo kompasy
KOMPETENCEV běžném životě se zvládne postarat o sebe i ostatní.
Umí řešit problémy, kriticky pracovat s informacemi, učí se z řešení problému.
PROJEV
KOMPETENCE
Dokáže zorientovat mapu a určit na ní svou polohu.
STEZKA/
CESTIČKA
Orientace na mapě, II. stupeň, str. 15

Na začátku výpravy dostane každý vytištěnou mapu, do které bude v průběhu cesty kreslit důležité orientační body, které uvidí nebo kolem kterých půjde. Na konci výpravy nebo ve vhodný okamžik výpravy si děti v šestkách porovnají, kolik orientačních bodů si kdo zakreslil. Společně si pak fixou vyznačí do své mapy cestu, kterou prošli od začátku výpravy až po místo, kde právě jsou.

S použitím turistické mapy zakreslí do své vytištěné mapy pár dalších zajímavých míst v okolí, která nebyla vidět cestou, např. jeskyně, kapličky, přírodní památky… S použitím buzoly nebo kompasu určí, kterým směrem se tato místa nachází.