Připravil Jan Schovánek – Gross.
Příprava na Závod vlčat a světlušek, který nás čeká během jara 2024, není žádná věda. Pokud pracujeme s oficiálními stezkami a cestičkami, výrazně to ulehčí další práci, neboť závody i stezky vychází ze stejných kompetencí. Ale pár tipů na program se hodí vždy.
Pozorování
Kombinace úkolů z disciplín Poznávání přírody a Vyhledávání informací
CÍLE | Pozná rostliny, které rostou v jeho okolí, umí vyhledat rostlinu v knižním atlase rostlin a ví jak napsat a poslat e‑mail. |
ÚČASTNÍCI | Šestka vlčat, světlušek či žabiček |
DÉLKA | 2 hodiny |
POMŮCKY | Fotoaparát/telefon, počítač, připojení k internetu |
KOMPETENCE | Učí se porozumět přírodě a krajině kolem sebe. V běžném životě se zvládne postarat o sebe i ostatní. Umí řešit problémy, kriticky pracovat s informacemi, učí se z řešení problému. |
PROJEV KOMPETENCE | Zajímá se o přírodu a pozoruje život v ní. Učí se používat dostupné komunikační prostředky (např. napsat zprávu, e‑mail, zatelefonovat, napsat pohled). Ví, kde nebo od koho může získat informace. Jednodušší informace umí získat (např. od blízké osoby). |
STEZKA/CESTIČKA | Zvířata, I. stupeň, str. 44 Stromy, II. stupeň, str. 42 Květiny, III. stupeň, str. 42 |
Šestka má za úkol vyfotit rostliny, listy stromů, drobné živočichy, na které narazí v okolí klubovny nebo na výpravě. Poté vybere 5–6 fotek a odešle je jako přílohu na e‑mail svého vedoucího. Vybrané fotografie navíc pojmenuje podle toho, co na nich je, případně pojmenování vloží jako text do předmětu e‑mailu.
Pokud některé z vyfocených rostlin nebo živočichů děti nepoznají, pokusí se je vyhledat v atlasu. Při focení na mobilní telefon mohou využít některou z aplikací na rozpoznávání fotek (např. PlantNet, iNaturalist).
V případě plnění úkolu na mobilu není třeba přetahovat fotky do počítače a vše lze realizovat přes telefon. I tak je vhodné ukázat práci s e‑mailem na počítači.
Aby se zapojila celá šestka, můžeme vytvořit pravidlo, kdy např. každý člen vyfotí jen určitý počet fotek nebo vyhledá jednu či dvě rostliny v atlase a zjistí o nich další informace.
Orientační body v krajině
Aktivita k disciplíně Orientace
CÍLE | Umí najít orientační body v okolí a ví, co lze vyčíst z mapy. |
ÚČASTNÍCI | Šestka vlčat, světlušek či žabiček |
DÉLKA | Jednodenní výprava |
POMŮCKY | Vytištěné mapy okolí výpravy (např. z mapy.cz – ne turistické), turistické mapy, buzoly nebo kompasy |
KOMPETENCE | V běžném životě se zvládne postarat o sebe i ostatní. Umí řešit problémy, kriticky pracovat s informacemi, učí se z řešení problému. |
PROJEV KOMPETENCE | Dokáže zorientovat mapu a určit na ní svou polohu. |
STEZKA/ CESTIČKA | Orientace na mapě, II. stupeň, str. 15 |
Na začátku výpravy dostane každý vytištěnou mapu, do které bude v průběhu cesty kreslit důležité orientační body, které uvidí nebo kolem kterých půjde. Na konci výpravy nebo ve vhodný okamžik výpravy si děti v šestkách porovnají, kolik orientačních bodů si kdo zakreslil. Společně si pak fixou vyznačí do své mapy cestu, kterou prošli od začátku výpravy až po místo, kde právě jsou.
S použitím turistické mapy zakreslí do své vytištěné mapy pár dalších zajímavých míst v okolí, která nebyla vidět cestou, např. jeskyně, kapličky, přírodní památky… S použitím buzoly nebo kompasu určí, kterým směrem se tato místa nachází.