Téma: vlčata–světlušky

Symbolický rámec je pilířem

Nabídněte dětem příběhy, které je mohou inspirovat
Foto: archiv ZVaS

Jedním ze základních prvků skautské výchovné metody je symbolický rámec, tedy jakýsi obal nebo pevná slupka celého skautského programu, který jej má podpořit, zatraktivnit, rozvíjet a vést k naplňování výchovných cílů oddílové činnosti. Pojem symbolika pochází z řečtiny a lze jej pojmout jako jakési spojování či sjednocování. Chceme-li mladé lidi účinně vychovávat, je na místě jim okolní svět vhodně zprostředkovat. Snažme se děti zaujmout, hovořit jejich jazykem, který je jim blízký a rozumí mu. Skauting proto používá příběhy, symboly a vzory, které jsou pro děti přitažlivé, inspirativní a obohacující. Tímto přístupem jim také přibližujeme i hodnoty, z nichž skauting vychází, které podporuje a rozvíjí.

Symbolický rámec se v tomto věku doslova vnucuje. Vždyť hovoříme o světluškáchvlčatech. Tato označení mají svůj původ a vycházejí z prověřených příběhů. Je tedy logické, že celý náš rojový či smečkový život propojume s nabízeným symbolickým rámcem, tedy s příběhy Knih džunglí, Kouzelné lucerny nebo Čolka a Žabky. Vhodně využívaný a zařazený symbolický rámec pro věkovou kategorii vlčat a světlušek má mimořádný význam, protože děti jsou ve věku, kdy se rozvíjí fantazie, představivost, žijí ve světě pohádek a příběhů. V tomto věku je symbolický rámec přirozeným nástrojem, který je této věkové kategorii blízký a na který jsou světlušky a vlčata zvyklé.

Symbolický rámec dodává světluškám či vlčatům pocit sounáležitosti k jejich roji či smečce. Pomáhá jim to s porozuměním svému oddílu, mohou se s ním ztotožnit, sžít, napodobovat postavy příběhu a prožívat jejich dobrodružství.

Možností využití je spousta

V běžné činnosti roje a smečky se v průběhu roku střídá celá řada rozličných aktivit. Od každotýdenních šestkových nebo oddílových schůzek, přes jednodenní nebo vícedenní výpravy, různé nárazové akce spojené s průběhem roku, životem nebo potřebami oddílu či střediska a samozřejmě tábory. Je to prostor, ve kterém máme možnost působit na naše členy, připravovat pro ně atraktivní program, zprostředkovávat jim zážitky. Zkrátka prožívat skauting, jak jej vnímáme a chceme předávat dalším generacím.

Symbolický rámec se má objevovat v každém skautském oddíle a je vhodné jím propojit zmíněnou pestrou a všestrannou oddílovou činnost. Zařazujeme jej nárazově (např. různé hry, aktivity, úkoly, táborové nebo celoroční hry), i v dlouhodobém fungování oddílu (vlastní rojové nebo smečkové rituály, obřady, akce). Symbolický rámec je součástí takzvaného ducha oddílu, tvoří a podporuje oddílovou atmosféru, kulturu, rituály a tradice. Zkrátka jej odlišuje od ostatních oddílů.

Důležitá je také rojová a smečková symbolika, která z velké části vychází právě ze stávajícího doporučeného symbolického rámce. Ve spojení s rituály tvoří velmi důležitou, ničím nenahraditelnou součást výchovy světlušek a vlčat. Světluškovské a vlčácké rituály jsou velmi prožitkové a jedinečné. Vyzkoušejte si v oddíle zejména Velké svícení nebo Velké vytí a zjistíte, jak silný zážitek to v dětech zanechá. Doporučené symbolické rámce podporují fantazii, sounáležitost s oddílem a mají svou neopakovatelnou atmosféru.

Když u vlčat a světlušek využijeme doporučený symbolický rámec, můžeme si ušetřit spoustu času, potřebných příprav a práce. Vše už je vymyšlené, existuje široké spektrum vytvořených nástrojů a dostatečné množství inspirace. Vhodný Symbolické rámce vlčata a světlušky potřebují

 symbolický rámec zařazujeme, hledáme a využíváme na základě vlastních cílů akce a připravovaných aktivit. Musíme mít také na paměti nutnost přizpůsobit se konkrétní skupině – věku, dovednostem a schopnostem dětí. 

Příběhy pro děti

Stávajícím symbolickým rámcem určeným pro vlčata je příběh Mauglího z Knih džunglí. Příběh zachycuje dobrodružství lidského mláděte, které žije ve vlčí smečce. Mauglí prožívá s vlky jejich strasti, útrapy, ale také jejich i svůj rozvoj, získávání zkušeností a dovedností k tomu obstát v džungli, kde na každém kroku číhá nebezpečí. Podobně, jako v dnešní době a v běžném životě. 

Symbolickým rámcem pro světlušky je příběh dívky Lucinky, která přijede k dědečkovi do mlýna na prázdniny. Tam najde lucernu, díky níž se každý večer může stát světluškou a prožívat společně s ostatními světluškami mnoho dobrodružství.

S vědomím silné role a podstaty symbolického rámce ve výchovném programu vlčat a světlušek nastala při jeho rozvoji v minulých letech potřeba vytvořit takovou verzi, která bude použitelná pro vodní skauty, koedukované oddíly či takové oddíly, které z jakéhokoliv důvodu nechtějí pracovat se základními symbolickými rámci Knih džunglí a Kouzelné lucerny.

Vznikl tak příběh Čolka a Žabky, příběh sourozenců, jejichž rodiče se rozhodli své děti svěřit na prázdniny jejich dědečkovi, zasloužilému námořnímu kapitánovi, se kterým prožívají nespočet dobrodružství a objevují svět. Výhodou Plavby je především poměrně volná stavba celého příběhu, který lze obměňovat a doplňovat podle individuálních možností a potřeb oddílu, schopností vedoucího či členů oddílu.

Jak s ním pracovat?

Základem práce se symbolickým rámcem je znalost a ztotožnění se s konkrétním příběhem. Nejprve ho musí za svůj přijmou vedoucí světlušek a vlčat. Až posléze mohou naplno využít potenciál symbolického rámce pro děti. 

Klíčové jsou jednotlivé postavy, které by měly být všudypřítomné. Můžeme je využít ve výzdobě klubovny, na diplomech, kartičkách a jiných rojových či smečkových písemnostech. Jména mohou být inspirací pro přezdívky nebo označení funkcí. A možností je i zapojení obrázků nebo různých pojmů do jiných her (např. kimovka, pexeso, označení rolí při honičce apod.).

Přirozenou vlastností dětí je nápodoba. Vhodným směrováním si tak světlušky a vlčata budují svůj žebříček hodnot, získávají potřebné znalosti a dovednosti. Z jednotlivých příběhů mohou světlušky a vlčata čerpat ponaučení. Mnohdy abstraktní výchova a výuka se tak stává uchopitelnější a pro všechny strany snazší.

Při seznamování se s příběhy můžeme pracovat s nejrůznějšími způsoby – od čtení či vyprávění až po dramatizaci. Naplno můžeme využít a dále rozvíjet dětskou fantazii a tvořivost.

Závěrem však jedna dobrá rada. I u symbolického rámce platí zlaté pravidlo, že všeho s mírou.  Rojová a smečková činnost má být především pestrá. A také stávající symbolický rámec není dogma. Lze jej upravit, rozšířit, doplnit pro vlastní využití v běžné činnosti oddílu. To vše tak, aby to vyhovovalo vedoucím a hlavně pak dětem v našich oddílech.

Zdroj vhodný k další inspiraci

Stezka a symbolický rámec vlčat a světlušek (Ondřej Kupka a kolektiv autorů, Junák, 2015) – metodika pro práci s vlčaty a světluškami

O autorech

Místonáčelník Junáka, vedl Spojené lesní školy - Vl
Založila LŠ Janinka (později Světluška), byla zástupky