Téma: inspiro

Hry s vodou

Dochází vám hry pro méně obvyklé situace? Inspiro vždy několik takových přinese. Následující hry a aktivity pro horké letní dny vás osvěží, přispějí k lepší fyzičce a dobré náladě vůbec
Foto: Zuzana Havlínová

Sestavil Taffy.

Při žádné vodní hře nezapomínej na bezpečnost. Vždy dobře zvaž schopnosti hráčů. Obzvláště si dej pozor na neplavce. Je velmi vhodné zjistit si informace o plavecké zdatnosti svěřených dětí z jejich přihlášek do oddílu či na tábor před samotnou hrou. Na místě se už nemusíš dozvědět pravdivý stav plaveckých schopností. Když si nejsi zcela jist, že všichni hru dobře zvládnou, uprav pravidla nebo těm méně zdatným nabídni jiný program. Velmi účinným nástrojem pro takovou úpravu pravidel je výběr správné hloubky, ve které se vše odehrává.

Triéry

Triéra byla ve starověkém Řecku veslaři poháněná loď, která bojovala tak, že najížděla na ostatní plavidla. Hráči na nafukovacích matračkách nebo podobných plavidlech vyřadí soupeře z boje tak, že čelně narazí do boku jeho plavidla. Rukama ani jinou části těla se jej však nesmí dotknout. Buď bojují jednotlivci každý proti všem nebo se uskupí do flotil.

Pro tvořivé je tu varianta, že si každý hráč postaví své válečné plavidlo, které jej udrží nad hladinou. Použijte k tomu například prázdné PET láhve a vázací drát. Ve vlastní bitvě pak nestačí zasáhnout nepřátelské plavidlo, ale najížděním je rozbít tak, aby se jeho posádka ponořila do vody. Nezáleží na tom, kterou částí a jak do soupeřovy lodě narazí, ale nesmí se jí dotknout.

Vodní slalom

Pomocí bójek (např. provázkem a kamenem ukotvené PET láhve) vyznačíš slalomovou trať, po které je potřeba co nejrychleji prostrkat míč. Nejvhodnější je gumový míč o průměru 10 až 15 cm, který plave na hladině, ale není moc lehký, aby jej neodnášel vítr. Závodníci se smí míče dotýkat pouze hlavou. Pokud se jej dotknou například ramenem nebo rukou, startují znovu, ale čas se nepřerušuje.

Aport

Hráči se seřadí na břehu zády k vodě, čelem k tobě. Přes jejich hlavy, aby neviděli, kam dopadne, hodíš tenisák do vody. Teprve na dané znamení se mohou otočit a rozběhnout do vody. Cílem je co nejrychleji najít tenisák, zvítězí ten, kdo ti jej přinese. Fázi hledání můžeš ztížit tím, že budou stát až za tebou, takže neuvidí ani směr, kterým tenisák letí. V bazénu můžeš místo tenisáku použít například puk, který budou hráči lovit ze dna.

Vodní curling

Jeden z každého týmu hodí míček do vody co nejblíže k bójce. Ostatní jsou ve vodě a ve vymezeném čase se snaží plácáním rukama do vody přihnat vlastní míček co nejblíže k bójce a míčky soupeřů naopak od bójky co nejdál. Samozřejmě se míčků nesmí ani dotknout. Je nutné mít míčky různých barev a bójku ukotvit nejlépe třemi kameny, aby se pokud možno vůbec nehýbala.

Torpéda

Družina vybere jednoho svého člena, ze kterého udělá torpédo. Ostatní vytvoří torpédovou komoru, která bude torpédem střílet. Postaví se v přibližně jeden metr hluboké vodě do dvou řad čelem proti sobě. Torpédo se položí na hladinu vody v „zadním“ konci komory ve strnulé poloze ruce připažené, nohy u sebe. Spoluhráči je drží na hladině tak, aby mohlo dýchat. V okamžiku startu se torpédo nadechne a zadrží dech. Spoluhráči je rukama posouvají dopředu až nakonec co nejvyšší rychlostí vystřelí do volné vody. Které torpédo dopluje nejdál než se zastaví nebo pohne tělem či končetinami? Anebo které torpédo zasáhne a potopí loď? To zjistíš tak, že pohybuješ nějakým měkkým předmětem (nafukovací loď, matrace, …) po hladině kolmo na dráhu torpéda. Pak jde jen o to vystřelit torpédo správným směrem, správnou rychlostí a ve správný okamžik. Anebo lze měřit přesnost při střelbě na malý cíl.

Minolovky

Ve vymezeném prostoru rozmísti „podmořské miny“, např. PET láhve ukotvené na provázku, aby se vznášely v různých hloubkách pod hladinou. Minolovky soutěží, kdo v určeném čase objeví a vyloví co nejvíc min. Aby minové pole bylo možné použít vícekrát, lze je „vylovit“ například tak, že minolovka odtrhne kus látky přivázaný tenkou nití. Tento způsob ti také umožní po hře vyčistit vodu od kotev a dalších zbytků „min“.

Korzáři

Korzáři přepadávali lodě a olupovali je tak, že přirazili ke své oběti, loď zahákovali a pak okradli. Přitom ovšem byli sami pronásledováni nepřátelskými válečnými loďmi. 

Do vymezeného prostoru vyplují hráči na plavidlech (např. na nafukovacích matračkách). Jedno plavidlo je korzárské, jedno je válečná loď a ostatní jsou obchodní. Obchodní lodě mají každá náklad, který chtějí korzáři získat, reprezentovaný tenisákem. Jeden tenisák mají i korzáři. Cílem korzárů je dostihnout, zahákovat (mohou si pomoci rukama) a obrat obchodní lodě. Ty vydají svůj náklad po zahákování dobrovolně. Korzáři musejí obrat všechny lodě dřív, než budou sami zahákováni válečnou lodí. Mohou se bránit tím, že odhodí tenisák kamkoliv v hracím prostoru. V tom případě musí válečná loď okamžitě přerušit pronásledování a vylovit vzácný náklad z vody. Teprve potom se může zase pustit za korzáry.

Námořní radiomajáky

Někam na dno rybníka umísti poklad, který budou hráči hledat za použití stejného principu, jaký používaly radiomajáky. Poklad bude ležet na průsečíku dvou přímek, které jsou vytyčeny každá dvěma terči na břehu. Každýterč musí být v různé výšce, aby je hráč viděl nad sebou, pokud je ve správné pozici. Po startu jednak hráči musí najít terče a na určeném místě ještě musí hledat samotný poklad.

Vodní pistole

Do víčka PET lahve vyvrtej úzký otvor. Takto upravenou láhev naplň vodou.Otvor musí být takový, aby prudkým stiskem lahve víčkem vystříkl pramen vody. S takto vyrobenými pistolemi můžeš uspořádat bitvu. Ale nemusíš hned bojovat. Zábavu si užiješ i při strefování se do pevně stojícího nebo i letícího terče. Nebo můžete závodit v naplnění ešusu „na dálku“ a podobně.

O autorech