Téma: program

Vyprávět jiné příběhy

Foto: Stanislav „Qilip“ Čihák

Symbolický rámec vnímáme jako zábavný prostředek. Co si z něj ale o podobách hrdinství mužů a žen děti odnáší do reálného života? Často čerpáme náměty k našim symbolickým rámcům z historie nebo dobrodružné literatury, protože ukrývá silné příběhy, které, jak předpokládáme, děti dobře namotivují. Příběh potřebuje své hrdiny a těch nalezneme mezi rytíři, indiány či objeviteli dostatek. Hrdinové něco vykonávají – opustí domov, podstoupí velký boj, přežijí a svojí odvahou a chytrostí přemohou ty, kteří jim nepřejí. O čem historie mnoho nevypovídá, je reálná role žen v těchto příbězích. Ženy nalezneme v rolích ošetřovatelek, princezen, mocných čarodějnic či dívek převlékajících se za kluky proto, aby mohly sednout na koně a vyrazit na cestu s muži. Jaké to pro skautky je, identifikovat se s příběhy, které historicky prožívali spíše muži?

Najít symbolický rámec, kde vystupují vhodné ženské hrdinky, může být oříšek. Pokud na úroveň bojovníků kluků postavíme léčitelku holku, nemusí s tím být spokojené. Proč? Problém není v samotné postavě léčitelky. Ta je zajímavou hrdinkou, musí znát hodně o bylinách a následně používá svou znalost ve prospěch ostatních. Jenže její hrdinství značně pokulhává za hrdinstvím chrabrých bojovníků s meči, a tento kontrast na smíšeném táboře vynikne. Možná, že problém je spíše v tom, co obecně považujeme za hrdinství a co zas tak úplně ne. V naší kultuře je za hrdinu častěji považován ten, kdo k dosažení cílů používá násilí a zabíjí své nepřátele, než ten, kdo mu dokáže předejít či napravit jeho následky. Jak holky, tak kluci se pak ztotožňují s hrdiny, které jsme jim určili, a mimochodem do sebe přijímají stereotypy o rozdělení rolí mezi muže a ženy.

Občas se ženský svět snaží vyrovnat mužskému v měřítkách ryze mužských. Například Amazonky – bojují, ale co víc vlastně víme o jejich kultuře? Samozřejmě existují výjimky. V příběhu o děvčátku Momo je to pouze ona, kdo odolá agentům, kteří lidem kradou čas; a nepotřebuje k tomu být kluk. V Ledové královně se Gerda vydává zachránit Kaje, jemuž se v oku usadil střípek, kvůli kterému vidí svět sobecky. A Gerda všemi nástrahami projde, aniž by byla bojovnice, čarodějka či by si osedlala draka. Má pouze čisté úmysly a neuvěřitelně pevnou vůli.

Možná nám pomůže se ptát, odkud pochází pojetí hrdinství tak, jak ho známe, a začít chápat hrdinství šířeji. Odpovězme si sami na to, kdo jsou pro nás hrdinové reálného světa.

A pak hledejme příběhy, které by toto hrdinství lépe přiblížily dětem. Třeba se nám tím rozšíří výběr příběhů, do nichž se vžijí stejně tak holky jako kluci, a společně se naučíme, že hrdinou může být i někdo jako my.

O autorech

Rád prozkoumává, jak je dnešní svět propojený. Mimo j