Téma: úvaha

Kam patřím a co je pro mě důležité aneb s roverským věkem přichází nové výzvy

Jak pomoci roverům a rangers s hledáním jejich místa ve světě
Foto: Lucie Horáková – Basa

Již od benjamínků se snažíme naše svěřence vést k všestrannému rozvoji. Například aby uměli logicky myslet, aby dokázali žít v přírodě, ale třeba i k tomu, aby dokázali navazovat přátelské vztahy a fungovat ve skupině. Naše snaha posouvat členy oddílu by ale neměla končit ani po přechodu skautů a skautek do roverského věku. Kromě toho, že se snažíme prohlubovat dříve osvojené znalosti, dovednosti a postoje, nabývají na důležitosti v roverském věku i zcela nové oblasti rozvoje. Jedná se například o hledání vlastního místa ve světě a práci s vlastním žebříčkem hodnot. Právě této oblasti se budeme v článku věnovat – nejdříve se zamyslíme, proč by vůbec měla mít své místo v programu, co je jejím obsahem a poté si ukážeme, jak můžeme připravit aktivity, aby nám cílily na rozvoj právě těchto kompetencí. 

Proč bychom se tomu měli věnovat? 

Proč je potřeba na tuto oblast cílit zrovna v roverském věku? Souvisí to s tím, čím si právě v tomto období od 15 do 24 let lidé v životě prochází. Jen namátkou – nejdříve se snaží pochopit, co je baví a co jim jde, aby si dovedli vybrat vhodnou střední školu, postupně přebírají zodpovědnost za svůj osobní rozvoj a začínají se zapojovat také do společenského života a mají možnost účastnit se voleb. Hledají, čemu se budou profesně věnovat a začínají přemýšlet, kdo bude jejich životním partnerem. Právě v roverském věku tedy člověk začíná vystupovat z rodiči „nalajlované cesty“ a snaží se najít tu svou. 

Těch změn a nabyté zodpovědnosti může být na jednoho poměrně dost a může být náročné se v tom velkém světě vyznat. Proto bychom se měli snažit pomoci svým roverům a rangers v tom všem zorientovat. Roverský kmen či obecně skautské společenství totiž může být často jediné bezpečné prostředí, které v tomto věku mladý člověk má a kde se nemusí bát sdílet svoje názory, nálady či to, že třeba na své cestě zrovna tápe. 

Na co všechno můžeme cílit? 

Pokud pomůžeme roverům nalézt jejich místo ve světě, ovlivňujeme tím společnost více než třeba tím, že světluška umí rozdělat oheň. O co bychom se ale měli ve výchově v rámci oblasti přesně snažit? Pomoci s touto otázkou nám mohou projevy kompetencí pro mladší roverský věk, například: 

Oblast: Kdo jsem
  • Pátrá po tom, kde se berou hodnoty, které uznává, a proč jsou pro něj/ní důležité. 
  • Zabývá se žebříčkem svých hodnot.
  • Zabývá se tím, podle čeho se morálně rozhoduje.
  • Na základě svých priorit se snaží rozvrhnout svůj čas a dlouhodobě plánovat.
Oblast: Svět okolo nás
  • Uvědomuje si svůj díl zodpovědnosti za dění kolem sebe. Rozšiřuje své povědomí o možnostech, jak ovlivňovat dění ve svém okolí i ve světě.

Jako metodická podpora pro práci s projevy kompetencí nám mohou posloužit metodiky k jednotlivým oblastem skautské výchovy, které jsou cíleny na všechny věkové kategorie včetně té roverské. Například v metodice Kdo jsem můžeme hledat např. v části Objevování vlastní hodnoty – kdo jsem? 

Jak na to? 

Příprava programů cílících na tuto oblast není snadná. Prvním krokem k úspěchu je výběr zajímavých programových prostředků vedoucích k naplnění našich cílů. Paleta, ze které můžeme vybírat, je poměrně široká. Konkrétně se může jednat například o rozhovor, diskuzi, sdílení, zamyšlení, prezentaci, referát, četbu, poslech, videa, výzvy, odborky, hosta, vzdělávací či zážitkový kurz…  

Možná si připadáte jako na zelené louce a nevíte, odkud začít. Naštěstí pro práci s oblastí existuje několik typů aktivit, které jsou poměrně známé a vyzkoušené. Jde pouze o programové tipy, proto je potřeba k nim takto přistupovat a při zařazení je řádně domyslet a upravit. Dále je vhodné zařadit po programu reflexi, kterou můžeme umocnit efekt aktivity na účastníka. 

Aktivita na hledání vlastní hodnoty
  • Před rovera klademe fotky různých věcí či lidí různého zjevu a stáří, rover má za úkol zamyslet se a zodpovědět otázky: Mohla by být pro někoho daná věc či osoba cenná? Pro koho a proč? Aktivita přibližuje to, že věcem/lidem přidává na hodnotě láska těch, kteří je obklopují, následně by se mělo přejít k tomu, že hodnotu člověka zvyšuje také sebeláska a že i my můžeme zvyšovat hodnotu lidí v okolí třeba díky přátelství. 
Aktivity na utváření či tříbení hodnot 
  • Ostrov s omezeným počtem věcí – představte si, že jste na ostrově, na kterém můžete mít pouze tři věci. Jaké by to byly a proč? Po aktivitě můžete vést diskuzi, podle čeho se účastníci rozhodovali, proč jsou pro rovery jednotlivé věci důležité. 
  • Odhazování hodnot – rover dostane seznam hodnot, z nichž si má vybrat 10, které jsou pro něj důležité (případně si může chybějící dopsat). Následně je vystaven situacím, kdy se musí vždy nějakého počtu hodnot zbavit až mu zbude pouze jediná. Aktivita účastníkům pomáhá pojmenovat si své hodnoty, zároveň je vede k prioritizaci a konfrontaci jednotlivých hodnot. Zpětně lze s roverem probrat, jaké pro něj bylo zbavovat se hodnot, co pro něj byl nejtěžší okamžik a proč. 
  • Kdo je můj vzor, co mě inspiruje – nechme rovery mezi sebou sdílet inspirativní knihy, tipy na zajímavá videa či se pobavit, kdo je jejich vzorem, co je inspiruje a proč. Formy mohou být různé – prezentace, nástěnka, pravidelný blok na schůzce „co mě zaujalo“, kanál na soc. sítích věnující se právě sdílení inspirace pro ostatní. 
  • Tramvajové dilema – rover je postaven před modelovou situaci, kdy se po kolejích řítí tramvaj na 5 lidí na hlavní trati, rover má možnost nedělat nic, nebo přehodit výhybku, kterou tramvaj pošle na trať, kde by zabila jednoho člověka. Tento experiment má spoustu dalších modifikací (lidí může být různý počet, mohou být různého věku, pohlaví…). Opět lze navázat diskuzí o tom, proč se jednotliví roveři rozhodovali tak, jak se rozhodovali. 
  • Roverský slib – oficiální roverský slib neexistuje, to nám umožňuje, aby si slibující svůj slib sami formulovali. Roveři se tak sami zamýšlí nad tím, které hodnoty jsou pro ně natolik důležité, že je chtějí mít ve slibu a chtějí se podle nich v životě řídit. Zároveň to umožňuje roverovi přijmout slib opravdu za vlastní, protože bude používat formulace, které mu samotnému dávají smysl a jsou pro něj pochopitelné.
Aktivita na práci s vlastním časem
  • Vyměřený čas – rover prochází aktivitou, která mu nabízí trávit čas různým způsobem – studiem, prací, budováním vztahu, odpočinkem, zábavou, skautem, sportem… – na něm pak je, aby si čas, který má k dispozici (např. na papírovém ciferníku), rozdělil mezi činnosti, které chce navštívit. Je možné zařadit více kol, rozdělených například podle věku, ve kterém se právě účastníci programu nachází. Po konci hry je vhodné zařadit reflexi, jakým způsobem si roveři rozvrhli čas, jak s tím byli spokojeni, jak to koresponduje s tím, čím čas trávit chtějí nebo musí, a jak a proč to mají ve svém životě. 
Diskuzní metoda
  • Metoda akvárium – účastníci aktivity jsou rozděleni na dvě části – pozorovatele a diskutující; diskutující část dostává prostor pro debatu nad tématem, zatímco pozorovatelé sledují průběh jejich snažení. Po skončení aktivity obě skupiny hodnotí průběh diskuze, lze se zaměřit jak na obsahovou stránku – argumenty, tak na formální (schopnost reagovat na příspěvky, naslouchání…).

Odborky 

Pokud chceme u roverů pracovat s nalezením vlastní hodnoty a pomoci jim objevovat, v čem mohou být společnosti prospěšní, mohou nám v tom pomoci 3 stupně odborek. Jejich splněním totiž získáme vysokou úroveň znalosti/dovednosti v nějaké konkrétní oblasti a navíc máme možnost stát se patronem této odborky a tím pomáhat mladším členům v jejich rozvoji. 

Kromě výčtu některých typických aktivit, které můžeme při práci s hodnotami, time-managementem či při objevování vlastní hodnoty použít, nabízíme také tip na jeden úplný program věnovaný právě hodnotám. 

Rozhlasová debata 

(zdroj: občanské sdružení Projekt Odyssea) 

Cíl aktivity: Rover se zamyslí, jaké výhody mu v životě přináší, že má vlastní žebříček hodnot.

Čas: 45 minut

Postup: Roveři v pětičlenných skupinách připraví rozhlasovou relaci, kde zastávají role: moderátor, odborník na hodnoty, paní z ulice, studentka z Ghany a doktor. Relace bude na téma Hodnoty v našem životě a bude probíhat formou debaty pozvaných hostů. Na přípravu relace mají roveři 10 minut, během „pouštění“ jednotlivých debat, budou mít všichni posluchači zavřené oči, aby byla relace autentičtější. Po „odvysílání“ relace je prostor na reflexi. 

Pozn: Moderátorovi můžeme určit některé otázky, které musí vnést do diskuze např. „Co je pro vás hodnotou?“; „Jak ovlivňují hodnoty váš život?“;
„Co si myslíte o žebříčku hodnot českých roverů?“.

Otázky, které je možné do reflexe zařadit

  • Jaké pro vás bylo hovořit o vašich hodnotách? 
  • Stalo se vám, že jste se setkali s člověkem, který měl jiný žebříček hodnot než vy? Jak se to projevovalo? Jak jste na to reagovali?
  • Jaké to pro vás bylo, když jste museli klást jiným lidem otázku o jejich hodnotách?
  • Kterou hodnotu sdílíte s ostatními v kmeni? 

Na co si dát pozor? 

Zároveň bychom při uvádění programu na podobná témata měli mít na mysli, že jimi můžeme u roverů otevřít problémy, o kterých jsme třeba ani neměli tušení (například rover vnímá, že je pro něj nějaká hodnota důležitá, ale cítí frustraci /
beznaděj, pokud v jeho životě není hodnota dostatečně přítomna). Proto bychom měli otevírání těchto témat dobře promyslet a měli bychom se snažit předcházet možným rizikům. Na co je dobré myslet:

  • Pokud ještě před uvedením cítíme, že program pro některé může být náročnější (např. při programu na hodnoty máme účastníky, kteří nemají kompletní rodinu, nedávno se rozešli s partnerem…) měli bychom dopředu s účastníkem konzultovat jeho zapojení do aktivity – tak, aby si mohl rozhodnout, zda se aktivity chce účastnit nebo ne. 
  • Na začátku aktivity bychom měli účastníky seznámit alespoň rámcově s tím, co je čeká, aby měli možnost se aktivity případně neúčastnit, pokud se na to nyní necítí.
  • Během celé aktivity bychom měli mít k dispozici vedoucího, který se aktivity aktivně neúčastní, ale je k dispozici, aby případně mohl účastníka odvést a v soukromí se s ním pokusit vzniklou situaci vyřešit. 
  • V případě, že si na uvedení některého programu sami netroufáme, nebojme se přizvat si na pomoc někoho zkušenějšího, případně zvolme program, který v nás tyto obavy nebude vzbuzovat.
  • Po programech je dobré zařadit reflexi, v rámci které mimo jiné zjistíme, jak účastníky program zasáhl a zda bude potřeba ještě někoho „opečovat“.
  • Obecně bychom se měli dlouhodobě snažit vytvářet bezpečné, respektující prostředí, kde je v pořádku vyjádřit svůj názor.

Už víme, proč je důležité podporovat naše rovery a rangers v hledání jejich vlastního místa ve společnosti, představili jsme si některé prostředky a tipy na konkrétní aktivity včetně jednoho programu. Nebojme se roverům pomáhat v hledání jejich místa v životě společnosti, protože tím můžeme nepřímo ovlivnit další životy. Zároveň se ale snažme předcházet rizikům, které poznávání sebe sama může přinášet. A hledejme cesty, jak tyto témata v oddílech a kmenech otvírat, má to smysl. 

Tipy na další zdroje  

Rovering – putování ke skautské dospělosti, obzvláště pak podkapitola Hledání svého místa ve světě; nová roverská metodika dostupná na bit.ly/RS-met.

Přemýšlíme o hodnotách – hodnoty, postoje, praktická etika; metodika projektu Odyssea dostupná na bit.ly/odysea-met. 

O autorech

Vedoucí oddílu v Jedovnicích. Instruktorka na LK Velká M