Téma: komentář

Co když si nerozumíme?

Foto: Zdislava Dolečková

Před dvěma lety jsem se nadšená vrátila z vůdcovského vzdělávacího kurzu s předsevzetím, že se ke všem svým povinnostem v oddíle postavím čelem. A že zúročím maximum nově nabytých dovedností a informací. Pustila jsem se do práce se značnou vervou. Nadšení se hodilo, protože mě čekala velká plánovací porada pro následující školní rok. Měla jsem v plánu ctít plánovací postupy, které jsem se naučila. Poradu jsem nachystala podle nových pravidel, která jsem členům vedení představila a vysvětlila.

Tedy jsme začali. Jenže k mému překvapení debata neprobíhala podle představ. Místo cílů někteří vedoucí hovořili už o konkrétních aktivitách, místo témat rovnou nabízeli symbolické rámce. Porada se velmi protáhla a než jsme se dobrali k požadovaným výsledkům, musela jsem hodně vysvětlovat. Tehdy jsem si uvědomila, že jsem přípravu porady podcenila. I když jsem proměnila proces plánování, členové vedení, částečně nejspíš kvůli nedostatečnému vzdělání, nový proces nechápali komplexně. Každý totiž měl za sebou jiné zkušenosti a znalosti. A na kurzu jsem přece byla bez nich. Poznatky, které mi do sebe zapadaly díky nastavení a dynamice kurzu, jsem jim musela předat jiným způsobem. 

Od kritické porady se všichni v plánovacím procesu postupně zlepšujeme. Přešlapy nebo nejasnosti už nejsou tak časté a od tématu méně odbíháme. Se svým týmem však nenarážím pouze v oblasti plánování. Někdy je potřeba přiblížit rádcům body skautské výchovné metody, vysvětlit pojmy či poznatky z pedagogiky, psychologie nebo myšlenkových základů skautingu. Kromě výchovy dětí je dobré myslet také na vzdělání v týmu. Snažím se, a nejen já, nabízet členům nové podněty ohledně výchovy a přístupu. Značná část vedoucích totiž skončila čekatelskou zkouškou, ze které si příliš nepamatují, a na další kurzy jet nechtějí. Uvnitř týmu rádi sdílíme nejrůznější poznatky z vlastní praxe nebo tipy na zajímavé články. Také debatujeme například o bodech skautské výchovné metody či nastavení fungování smečky. Nemusí to být nic velkého, ale snažíme se si navzájem rozšiřovat obzory a předávat si jinde získané poznatky. Dodatečnému vzdělávání se často věnujeme na výpravách, táborech nebo poradách. Bez společné shody nad přístupy a pojmy je obtížné hledat, kam oddíl směřovat. Porozumět si mezi sebou je často těžké. A ještě obtížnější to může být, když členové týmu nemají stejné skautské vzdělání a znalosti.

O autorech

Do břeclavského skautského oddílu jsem přišla jako stu