Téma: stezka

Proč je, u všech plantážníků, tenhle úkol ve stezce?

Aneb co mají umět skauti a skautky
Autor: fotohavlin.cz

Stezka skautů a skautek prošla po 10 letech revizí. Na podzim 2018 skončilo testování její upravené experimentální podoby. Testovací oddíly stezku zapojily do běžného oddílového života a následně nám dávaly zpětnou vazbu. Kromě komentářů na vylepšení stezky jsme také dostávali řadu otázek, např. „Proč je tenhle úkol ve stezce?“ Stručnou odpovědí na tuto otázku mnohdy bylo: „Protože úkol naplňuje kompetence skautské výchovy.“ Avšak tato odpověď budí ještě více otázek: „Co jsou to ty kompetence? Kde se vzaly? Kde je najdu?“ Pojďme si na ně popořadě odpovědět.

Co jsou to ty kompetence?

Kompetence je souhrnné označení pro znalost, dovednost nebo postoj, kterého chceme ve výchově svěřených holek a kluků dosáhnout. Jinými slovy, zde pojem kompetence znamená výchovný cíl. Slovo „kompetence“ používáme, abychom uchopitelněji pojmenovali, čeho chceme dosáhnout při výchově v oddílech. 

Kompetence skautské výchovy

Aby každý oddíl nemusel složitě vymýšlet, čeho všeho by při výchově měl dosáhnout, formulovali jsme soubor dvaceti čtyř kompetencí. Věříme, že právě tyto kompetence jsou pro skautskou výchovu (od světlušky a vlčete až k roverovi a rangers) ty nejdůležitější. Najdeš je na Křižovatce na skaut.cz/kompetence-skautske-vychovy. Jsou členěny do 6 oblastí výchovného programu, toto rozdělení už známe ze současných stezek a z metodik: Co umím a znám, Kdo jsem, Můj kamarád, Můj domov, Svět okolo nás, Příroda kolem nás. Stejné rozvržení se objeví i v podpůrných materiálech pro upravenou stezku, která vyjde letos před tábory. Jak navazují tyto oblasti na skautskou výchovnou metodu, principy a poslání? Ukážeme si to na pěti kompetencích týkající se Přírody kolem nás. 

Jedním z bodů skautské výchovné metody je Příroda. Pod tento bod spadá například přespávání v přírodě, ochrana vzácných druhů a mnoho dalšího. Kompetence jsou konkrétnější a zároveň nám říkají, na co všechno bychom neměli zapomenout. Konkrétně to je vidět v následující tabulce oblasti Příroda kolem nás. 

PodoblastKompetence
Pobyt v příroděRád pobývá v přírodě a umí se v ní chovat.
Vnímání přírodyProžívá krásu a jedinečnost přírody, vnímá a poznává příběhy krajiny.
Poznávání přírodyUčí se porozumět přírodě a krajině kolem sebe.
Hodnota přírodyUvědomuje si hodnotu přírody, rozvíjí a kultivuje svůj vztah k přírodě.
Šetrné chováníChová se šetrně a ví proč.

Kompetence odráží vývoj kluků a holek. Co je přesně třeba zvládat v každé věkové kategorii definují tzv. projevy. Pro skauty a skautky lze jednotlivé projevy zvládnutí kompetence z výseku oblasti Co umím a znám shrnout pomocí tabulky:

Podoblast
Kompetence
Projevy pro skautský věk
Praktický život V běžném životě je samostatný a zvládne se postarat o sebe i ostatní.Umí si uspořádat a uklidit své věci. Má ve svých věcech pořádek a najde, co potřebuje. Udržuje své věci v dobrém stavu.


Umí uvařit sobě i rodině/družině jídlo ze základních surovin a nakoupit si k tomu potřebné suroviny.


Zvládá běžné domácí práce a jednoduché opravy v domácnosti.


Učí se hospodařit s penězi.


Používá dostupné komunikační a dopravní prostředky.


Dokáže jednat s institucemi a má základní přehled o právech a povinnostech pro svůj věk.
Fyzická zdatnostJe fyzicky zdatný, pohyb ho baví.Rozvíjí svou fyzickou zdatnost přiměřeně svému věku a dispozicím. Má fyzickou zdatnost na dobré úrovni.


Pohyb ho baví, umí k sportování a pohybu podpořit ostatní.


Uplave 200 m, zvládne pád do hlubší vody.

Projevy zvládnutí kompetence u skautů a skautek navazují na projevy zvládnutí téhož u světlušek a vlčat, to si můžeme ukázat na projevech jedné kompetence z podoblasti Praktický život

Kompetence
Projev vlčata a světluškyProjev skauti a skautky
V běžném životě je samostatný a zvládne se postarat o sebe i ostatní.
Umí si po sobě uklidit věci, se kterými si hrál nebo pracoval. Umí si uspořádat a uklidit své věci. Má ve svých věcech pořádek a najde, co potřebuje. Udržuje své věci v dobrém stavu.

K čemu můžu využít kompetence skautské výchovy v oddíle?

Pojďme se podívat na konkrétní příklady toho, jak nám mohou kompetence pomoci při práci v oddíle.

Chcete si zkontrolovat, jestli ve vašem programu nechybí něco důležitého?

Pohledem na kompetence můžete zjistit, jestli je váš program opravdu všestranný. 

  • Zkuste si to hned! Přečtěte si všech 24 kompetencí a vyberte tři, které rozvíjíte v oddíle přirozeně (na tradičních akcích, oblíbenými programy apod.). Poté najděte tři, které se ve vašem programu vyskytují méně.

Chcete zjistit, co mají skauti a skautky zvládat?

Kompetence, přesněji jejich projevy, pro vás mohou být nápovědou. Ukážeme si to na příkladu ohledně krizových situací. Odpovědi najdete v podoblasti Buď připraven u kompetence Je připraven na různé situace včetně krizových. Projevy kompetence pro věk skautů a skautek jsou:

  • Orientuje se podle mapy a dalších pomůcek v neznámém terénu. 
  • Zná zásady první pomoci a dokáže je v případě potřeby využít.
  • Ví, jak si poradit v různých situacích včetně krizových. Jednodušší nečekané situace již zvládá řešit. 

A jak souvisí kompetence se stezkami?

Jak již ostatně napovídá úvodní odstavec, autoři a autorky výchovných nástrojů vycházejí z toho, co je obsaženo v kompetencích. Nejvíce jich najdeme právě ve stezkách – jde totiž o nástroj všeobecného rozvoje, a tak tam jsou kompetence ze všech oblastí. Kde se kompetence ve stezce nacházejí, nám může napovědět právě samotný název oblastí a podoblastí stezky. Ke každé podoblasti totiž přísluší právě jedna kompetence. 

Příklad: Ve stezce v oblasti Co umím a znám najdeme podoblast Praktický život. Úkoly jsou vytvořeny tak, aby pomáhaly rozvíjet kompetenci „V běžném životě je samostatný a zvládne se postarat o sebe i ostatní“, která se v rámci Kompetencí skautské výchovy nachází také v podoblasti Praktický život

KompetenceÚkoly 1. stupně upravené stezky pro skauty a skautky
V běžném životě je samostatný a zvládne se postarat o sebe i ostatní.
Pořádek. Po dobu 7 dní si budu udržovat co největší pořádek ve svém pokoji nebo na táboře ve stanu (nic nebude na zemi, bude ustláno, mokré věci na sušáku apod.). 

Informace. Dokáži zjistit složitější informaci, o kterou mě vedoucí, rádce poprosí, nebo kterou naše družina potřebuje (kdy jede vlak, co tu roste za rostlinu, kdo je starostou, v kolik otevírají v obchodě, …).

Jídlo. Nakoupím a chutně uvařím jídlo z těchto základních potravin: brambory, těstoviny, rýže. Můžu plnit i ve dvojici nebo s družinou.

Jak mi kompetence pomohou se stezkou?

Když už víme, jak kompetence skautské výchovy souvisí se stezkami, můžeme se podívat na další tipy na to, jak nám mohou pomoci v oddíle:

Jsem zvědavý/á, proč je úkol ve stezce.

Pokud mě zajímá, proč zrovna úkol ve stezce vypadá tak, jak vypadá, podívám se do přehledu kompetencí. Pravděpodobně úkol pomáhá rozvíjet některou z nich a váže se i ke konkrétnímu projevu či projevům. Příklad z oblasti Co umím a znám, Praktický život – 

  • úkol zní: Jídlo. Nakoupím a chutně uvařím jídlo z těchto základních potravin: brambory, těstoviny, rýže. Můžu plnit i ve dvojici nebo s družinou. Tomuto úkolu odpovídá kompetence: V běžném životě je samostatný a zvládne se postarat o sebe i ostatní.

Konkrétní projevy: Umí uvařit sobě i rodině/družině jídlo ze základních surovin a nakoupit si k tomu potřebné suroviny; učí se hospodařit s penězi.

V úkolu se může zdát trochu nadbytečné sloveso nakoupím, ale toto je důležité z hlediska kompetence v podoblasti Praktický život. Konkrétně pro projev učí se hospodařit s penězi

Chci si trochu upravit úkol ze stezky, ale nechci minout nic důležitého.

Nevyhovuje vám úkol ve stezce? Chcete si jej upravit a zároveň mít jistotu, že stále bude naplňovat cíle skautské výchovy? Mrkněte, k jaké kompetenci se váže! Použijte kompetenci jako tahák při úpravách. 

  • Příklad: Chůze. Ujdu na výpravě s batohem alespoň 12 km během jednoho dne. Přijde vám, že tento úkol je pro váš oddíl příliš snadný? Nebo naopak máte v oddíle někoho, kdo ze zdravotních důvodů nemůže chodit s batohem na zádech? Není problém, protože kompetence říká: „Je fyzicky zdatný, pohyb ho baví,“ a její konkrétní projev: „Rozvíjí svou fyzickou zdatnost přiměřeně svému věku a dispozicím. Má fyzickou zdatnost na dobré úrovni,“ neříká nic o počtech kilometrů a navíc hovoří o přiměřenosti věku a dispozicím. Pokud běžně pořádáte výpravy v délce 15 km, není problém úkol upravit na 15 km, stejně jako jej upravit na chůzi bez batohu pro člena se zdravotními problémy. 

Chci si upravit velký kus stezky, třeba celou oblast nebo dokonce celou stezku.

Nebo dokonce vytvořit vlastní? I to je možné! Pomůžou vám kompetence. Pokud s nimi při tvorbě budete pracovat, pomůžou vám s tím, co by ve stezce mělo být.

Budou kompetence pro světlušky, vlčata, rovery a rangers? 

Soubor dvaceti čtyř kompetencí je shodný pro všechny výchovné kategorie. Projevy kompetencí jsou v tuto chvíli hotové pouze pro skautský věk. V horizontu jednoho roku (spolu s revizí stezky pro vlčata a světlušky) vyjdou i projevy pro věk vlčat a světlušek. S revizí roverského programu budou následovat projevy kompetencí také pro rovery a rangers. 

Shrnutí

Dobrý oddíl pochopitelně může fungovat i bez toho, že by vědomě používal kompetence. Všestranně rozvíjet kluky a holky je možné například pomocí stezek a ostatních nástrojů. Je však dobré vědět, že kompetence skautské výchovy existují a k čemu nám jsou dobré. Pojďme si to shrnout:

  • Kompetence je znalost, dovednost nebo postoj daného člověka. Kompetence skautské výchovy používáme v naší organizaci, abychom si ujasnili, co je ve výchově důležité. Pomáhají zpřesnit to, co je ve skautské výchovné metodě, principech a poslání. Můžeme si je představit jako 24 velkých cílů, kterých chceme dosáhnout. 
  • Kompetence skautské výchovy existují pro všechny věkové kategorie. Projevy (konkrétní cíle) jsou zatím rozepsané jen pro kategorii skautů a skautek.
  • V oddíle mi mohou pomoci, pokud si chci zkontrolovat, že v programu oddílu nic nechybí nebo zjistit, v čem mám vlastně skauty a skautky rozvíjet. 
  • Dále je můžu využít při práci se stezkou a ostatními nástroji. Například pokud si chci stezku upravit.
  • Upravená stezka pro skauty a skautky vyjde před letními tábory tohoto roku a už teď se na ni můžete těšit.

O autorech

Na ústředí „šéfuje“ týmu Revize stezky pro skauty