Téma: úvaha

Vychováváme světlušky a vlčata ke stejným hodnotám?

Co nám diskuze o změně idey ukazuje o stereotypech ve výchově
Foto: Štěpán Hašek – Jmelí

Před více než rokem ve skautském hnutí vrcholila debata o změně idey vlčat a světlušek. Z důvodu odložení Valného sněmu jsme ohledně této změny v mrtvém bodě. Právě tam se měli delegáti ke sjednocení idey pro kluky a holky vyjádřit a rozhodnout, zda budeme mít pro světlušky a vlčata stejný slib, zákon, heslo a denní příkaz.

O stejný slib a zákon jde z mého pohledu v této debatě především – vlčata mají nyní v zákoně dva body, světlušky pět. Naprosto odlišné je také znění slibu. Zatímco vlčata nyní slibují kromě hledání nejvyšší Pravdy a Lásky také splnění alespoň jednoho dobrého skutku denně, světlušky se zavazují ke snaze hledat Pravdu a Lásku (ne nejvyšší, jak je tomu u vlčat) a k plnění vlastního zákona. U vlčat slib v první části mluví o poslušnosti, u světlušek je zmíněna prospěšnost vlasti.

Už jen při zběžném přečtení obou slibů a zákonů je jasné, že se velmi liší a spojuje je především hledání Pravdy a Lásky – i to se ale mírně liší. Idey vlčat a světlušek pocházejí z jiných dob, ta vlčácká má za sebou dlouhou historii a velmi silně se v ní odráží příběh Knih džunglí. Světlušky mají ideu novější, symbolický rámec vznikal přímo na míru a reflektuje potřeby vedoucích. Jak zní přesně současné znění a jaké jsou návrhy na změnu, si můžete dohledat na Křižovatce.

Pro lepší kontext a vysvětlení změny idey doporučuji si přečíst rozhovor s Ondřejem Vokálem – Vokinem s názvem Kluci i holky hledají stejnou Pravdu a Lásku (Skauting, únor 2020).

Měli bychom i nadále vychovávat vlčata a světlušky odlišně? Mají kluci a holky v tomto věku vyznávat jiné hodnoty podle toho, jak jim to ukazuje jejich současná idea?

Možná si nyní říkáte, že se vás tato debata a navrhovaná změna netýká – vychováváte jinou věkovou kategorii, se symbolickým rámcem nebo s ideou nepracujete. Přesto si myslím, že tento návrh je dobrý impulz k zamyšlení se nad naší výchovou holek a kluků. Přistupujeme k nim stejně? Máme na ně stejné nároky? Mají být holky pravdomluvnější a kluci poslušnější? Jsou holky určeny k pomáhání, zato kluky máme vést k tomu, aby byli odolní za všech situací a nikdy neklesali na mysli? A proč si to myslíme, z čeho vycházíme? 

Výchova pro budoucnost

I přes odlišné zákony, sliby a symbolické rámce je obsahově program pro vlčata a světlušky stejný. Dětem chodí časopis Světýlko, na závodech absolvují totožné disciplíny, úkoly ve stezkách jsou stejné – liší se pouze příběhem a grafickým zpracováním. Nově máme také připravené kompetence pro tuto věkovou kategorii. Tyto cíle pro výchovu jsou rovněž jednotné. V následujících výchovných kategoriích se s dělením na holky a kluky nesetkáváme vůbec, už ani v grafickém odlišení. Zákon i slib mají skauti a skautky stejný.

Záleží tedy především na přístupu jednotlivých vedoucích, jak k výchově přistupují a jestli chtějí nabízet světluškám a vlčatům odlišný program a odlišné hodnoty odvislé od pohlaví. Každý máme právo vnímat svět odlišně – konzervativním nebo liberárním pohledem. Ten je patrný nejen ve výchově, ale i v přístupu k životu, našich volbách a chování. Oba úhly pohledu na svět jsou legitimní. Odráží se ale také ve skautské výchově? 

Jsem přesvědčena, že bychom ve skautské výchově měli k dětem přistupovat především s ohledem na poslání a hodnoty, kterými se Junák zaštiťuje. Často nadužívané tvrzení, že máme zejména vychovávat pro život, vystihuje můj názor na výchovu dětí v Junáku. Bez ohledu na to, jestli máme v družině kluky nebo holky, bychom se měli soustředit na hodnoty, dovednosti nebo návyky, které se dětem budou v budoucnu hodit. Myslím tím třeba ohleduplnost, přizpůsobení se novým situacím, kritické myšlení či spolupráci. Tento výčet rozhodně není konečný a při zamyšlení vás napadnou určitě další vlastnosti a dovednosti, které využíváte a možná mají kořeny právě ve skautingu. Ať už zastáváme jakýkoliv názor na toto téma, myslím, že je důležité nabízet dětem širokou a různorodou paletu aktivit bez ohledu na to, zda vychováváme vlčata nebo světlušky. Vybírejme spíše takové, které je baví či rozvíjí, než ty, které by měli dělat, protože to jsou holky nebo kluci. Sami ze své praxe víte, že zaujmout můžete všelijak: lezením po stromech, rukodělkou nebo přípravou oběda pro ostatní. Dobrou nápovědou, do čeho se pouštět bez ohledu na zažité stereotypy, jsou kromě výše zmiňovaných stezek nové odborky – vlčkysvětýlka.

O autorech

Vedla čtyři roky vlčata, nyní je výchovnou zpravodajkou