Téma: štafeta

Jsou odborky stále účinný motivační nástroj pro děti?

Rádi bychom vám představili novou pravidelnou rubriku, která se jmenuje Štafeta.
Foto: Lucie Horáková – Basa

Takzvanými štafetovými kolíky budou otázky vytvořené samotnými respondenty. Díky tomu vznikne rozmanitý a organický druh rozhovoru, často s nečekaným závěrem. Těšíme se, kam až nás Štafeta zavede! Napoprvé jsme pomyslný kolík vypustili mezi členy redakce časopisu Skauting s otázkou na téma – odborky

Jsou odborky stále účinný motivační nástroj pro děti?

Atlantida: Odborky dávají možnost jednotlivcům vyniknout ve skupině. Někdy je s nimi těžké pracovat, jelikož obsahují značnou míru samostatné práce i mimo skautské prostředí. 

Pavouku, co by tě nejvíce motivovalo k plnění odborek i mimo schůzky, popřípadě mimo tábor?

Pavouk: Pro ty, kteří se jako já považují za kreativní lidi a chtějí se zlepšovat v takových věcech, jako je psaní, ilustrace nebo divadlo, jsou odborky skvělá opora, případně inspirace, na čem konkrétně pracovat. Mne osobně na odborkách nejvíce motivoval přínos, který měly pro můj seberozvoj „v civilu”.

Učni, které odborky, jež se objevily až ve tvé dospělosti, bys býval rád zkusil? 

Učeň: Z aktuální nabídky bych asi nejvíce pošilhával po odborkách Občan / ObčankaStrážce / Strážkyně přírody kvůli jejich přesahu mimo skautskou komunitu. Velká výhoda odborek je z mého pohledu v absenci horního věkového limitu pro plnění. Kdybych byl u oddílu ještě aktivní, tak bych se společně s jeho členy s radostí pustil do plnění. 

Boro, je nějaká odborka, která ti v aktuální nabídce chybí a ocenil bys její přidání? 

Boro: Líbila by se mi odborka, která se přímo věnuje environmentalistice a změně klimatu, protože je tu vícero odborek, které kolem tohoto tématu jen krouží (Zelený edison, Strážce přírody, Ekolog, Krajinář). S podobnou chutí bych se pustil například do odborky, která by se věnovala lesnictví.

Támhle, myslíš si, že by mohla příliš široká nabídka odborek uškodit vnitřní motivaci dětí je plnit? 

Támhle: Nemyslím, že by bylo úskalí v množství odborek, ale v tom, jaké postupy ve výběru a v plnění skautům a skautkám nabízíme. Je důležité každému individuálně pomoci najít to, co je opravdu to jeho. Podstatnou roli v celém procesu hraje patron, který by měl skauta či skautku při plnění provázet, nikoliv k plnění nutit. Vedoucí či rádci družiny se také musí vypořádat s faktem, že si každý z družiny plní něco jiného a jde mu to jinak rychle. 

Anežko, setkala ses někdy s tím, že se mezi vedoucími v oddíle nikdo necítil dostatečně kompetentní na patronování odborky, kterou si skaut/ka vybral/a? Jak si s tím poradit? 

Ann: Ano, setkávám se s tím poměrně často. Především s obavou z toho, jak moc je patronování domněle náročné. Mnozí přišli do skautu v pozdějším věku a zcela jim chybí i sebemenší zkušenost s osobním rozvojem. Vnímám i nedostatek know-how, jak vést odborku. Jako řešení vidím mentorovat samotné vedoucí. Umožnit jim si odborku splnit, aby díky vlastní zkušenosti věděli, jak na to a že to má smysl.

Laduš, na co bys ses zaměřila při zavádění odborek do oddílové činnosti? 

Laduš: Na jednoduchost, srozumitelnost a dostupnost. Aby byl nástroj jednoduchý k použití, přehledný pro děti i vedoucí a aby bylo možné jej mít k dispozici na dva kliky nebo jedno sáhnutí do knihovny.    

Lungu, máš ty sám nějakou oblíbenou odborku? A co bys poradil vedoucím, kteří by měli pomoci vybrat nějakou oblíbenou svým svěřencům? 

Lung: Má oblíbená je Deskovkář, pro roverský věk je správně náročná. Když chcete vybrat vhodnou odborku, řiďte se pocitem, že vás bude plnění odborky bavit oba. Díky tomu se k ní budete chtít vracet, a i když narazíte na opravdu těžký úkol, zvládnete ho!

Na štafetě spolupracovali

Kateřina Večerková – Atlantida

Vedoucí žabiček z přístavu Černý čáp v Opavě. Studuje dějiny umění v Brně. 

Milan Kollarčík – Pavouk

Připravuje zážitkové akce pro RS, specializuje se na tvorbu textů všeho druhu.

Jakub Holobrádek – Učeň 

Přednáší na lesních kurzech Velká Morava, studuje fyziku a nanotechnologie.

Libor Brzobohatý – Boro

Výchovný zpravodaj střediska Mafeking v Brně, průvodce v lesní školce a divadelní dramaturg.

Zdenka Ouřadová – Támhle

Středisková zpravodajka pro vzdělávání, členka týmu nově vznikajícího ČLK. Učitelka češtiny pro cizince.

Anežka Fadrná – Ann

Zástupkyně vedoucí dívčího oddílu Slunce v Letovicích. V Brně studuje Politologii a Evropská studia.

Lada Matyášová – Laduš

Působí ve vedení 3. dívčího oddílu skautek Strážkyně přátelství v Šumperku.

Ondřej Pilecký – Lung 

Genetický ajťák. Ve skautské organizaci vede Odbor pro VELKÉ akce. (Není členem redakce.)

O autorech