Téma: odborky

Táborové odborky

Tábor jako příležitost individuálního rozvoje

Brzy tu budou prázdniny a s nimi i tábory – a není lepší příležitost pro plnění odborky Táborník/Tábornice. V ideálním případě tuto odborku každý začne plnit při přípravě na tábor – prvním bodem ze sekce Dokaž to!. Připravíte seznam věcí, díky němuž si budou schopni správně zabalit i nováčkové v oddíle. V seznamu nesmí chybět nic důležitého. Buďte připraveni poradit, kde se dají důležité věci koupit, případně připište typy na vybavení, které se osvědčilo. Nejen, že se zvládnete navnadit na společné dobrodružství, ale dáte prostor k plnění první odborky.

Po příjezdu na tábořiště se pravděpodobně mimoděk vrhnete na další bod – stavbu stanu. Adept odborky stan postaví s pomocí nejvýše jednoho skauta nebo skautky (táboříte-li v teepee, můžete ke stavbě přizvat další dva skauty nebo dvě skautky), a to včetně jeho obvyklého vnitřního zařízení. Pokud doprovodí stavbu tábora i vědomý proces učení se jednotlivým tábornickým dovednostem, časem uvidíte, kolik toho vaši svěřenci dokáží už zvládnout sami! V odborce naleznete i body týkající se táborových staveb (třeba kuchyně či stožáru), podle kterých má rover či roverka na starost celý proces od návrhu přes shánění materiálu až po realizaci. Je však třeba myslet na to, že smyslem táboření je také radost z táboření a radost z nabytých dovedností, ne pouhé splnění zkoušky. Stavbou tábora práce na odborce nekončí. Zpestřením programu pro všechny může být vaření na otevřeném ohni. Stačí připravit ohniště pro táborové vaření (např. v kotlíku). Během vaření popíšete zásady bezpečného rozdělávání ohně, především ve vztahu k okolnímu prostředí (les, pole apod.). Bod odborky je možné provázat s etapou táborové hry, kdy si družiny musejí sehnat potravu a zpracovat ji. Po lese umístíte ingredience a za pomoci šifer, map a azimutů děti nalézají potřebné suroviny. Nebo si zahrajte na lovce a lovkyně a uspořádejte třeba lov na ryby. To rozmístíte balíky s rybami (balenými) po potoce a za pomoci nápověd či indicií necháte děti ryby hledat. Je na vás, jak budete pokračovat a které potraviny dáte k dispozici. Fantazii ohledně toho, jak jídlo zpracovat či vylepšit, se meze nekladou. Inspirace pro programy k odborkám naleznete na odborky.skauting.cz, kde se rovněž můžete s ostatními vedoucími rozdělit o zkušenosti s jejich realizací a další typy. 

Jinou odborkou je Zálesák/Zálesačka. Ti, kdo o ni mají zájem, se učí životu v přírodě a souznění s ní. Měli by si umět uvařit chutná jídla na různých typech ohnišť, postavit si různorodé funkční přístřešky, dokázat se neztratit při cestě a prakticky využít znalosti o přírodě. Hraje tu roli také základní manuální zručnost. Kde všechno vyzkoušet, když ne na táborech? Právě bod s vařením se dá spojit s bodem z Táborníka/Tábornice. Vaření si samozřejmě užijete i v odborce Kuchař/Kuchařka.

Dalším zpestřením, které odborka přináší, je přespání mimo tábor, kdy si adepti a adeptky najdou vhodné místo a postaví si své přístřešky. Myslím, že tento bod si užijí jak vedoucí, tak členové a členky družin/oddílů, kteří zažijí neobyčejnou noc. Je zde i možnost to spojit s nějakou noční hrou. 

Pro starší děti určitě využijete odborku Turistického průvodce/Turistické průvodkyně, při níž se členové a členky učí naplánovat výpravy s družinou/oddílem a orientovat se v navštívené oblasti. Trasu by měli naplánovat tak, aby byla nejen dostatečně fyzicky náročná, ale i naučná, zábavná. Takže jde o ideální odborku na jednodenní výpravy po okolí vašich táborů. Určitě budete mít poblíž nějaké zajímavé kulturní i přírodní památky. Další možností je putovní výprava (alespoň dvě noci) do přírodně zajímavé lokality (krasová oblast, národní park). Denní trasa by neměla být kratší než 8 km a během putování bychom měli zúčastněné zábavně seznámit s přírodními zajímavostmi. Myslím, že tímto se program určitě obohatí o další zážitky.

Nezapomeňte se zaměřit na odborku Trosečník/Trosečnice nebo Geokacher/Geokacherka. U táborových ohňů ozkoušejte odborku Muzikant/Muzikantka, při táborové olympiádě Atlet/Atletka, běžné koupání si zpestřete Plavcem/Plavkyní, polední klid Čtenářem/Čtenářkou, fotografování podpořte Fotografem/Fotografkou nebo prozkoumejte počasí podle návodu z Meteorologa/Meteoroložky. 

Možností je nespočet a je teď jen na vás, jak s odborkami naložíte a zda budete chtít vše zakomponovat do vašich táborů (bit.ly/odborky-na-taborech). Můžete tak získat další neopakovatelné zážitky nejen pro plnící členy a členky, ale i pro vedoucí, kteří si ostatně také nějakou odborku mohou splnit.

O autorech

Pochází ze střediska Šíp Neštěmice. Nyní žije v Lí