Téma: anketa

Jakou jednu hlavní věc bychom měli ve skautské výchově rozvíjet či změnit, abychom stále vychovávali kluky a holky pro dnešní svět a pro budoucnost?

Zeptali jsme se nově zvolených členů Náčelnictva.
Foto: Daniel Jón – Tulák

František Šereda – Moulin, Středisko Krahujec, Nymburk

Co nejvíc skautů a skautek v oddílech by mělo mít příležitost užít si hodně dobře fungující družinový systém. Pořád platí, a nejspíš to bude platit i v budoucnosti, že je to skvělá příležitost naučit se přebírání zodpovědnosti, vedení lidí a hlavně týmovou spolupráci. V poslední době si navíc uvědomuji ještě jednu důležitou dovednost, kterou družinový systém rozvíjí. Je to schopnost spolu bezpečně nesouhlasit.

Kristýna Menclová – Tynus, Středisko Stará Boleslav

Věřím, že není třeba změn, skautská výchovná metoda je platná i pro dnešní dobu. Hodnotové zakotvení nabízí slib a zákon. Rozvoj soft skills družinový systém. Je tu prostor pro osobní růst‚učení se skrze reálnou zkušenost, práci s příběhy či symboly a učení skrze ně díky symbolickému rámci, možnost bytí v přírodě, její využívání i ochrana. A to vše v prostředí, které nabízí staršího průvodce, o kterého se můžeme opřít.

Johana Volavková – Jóža, Středisko Oheň, Horní Počernice

Největší síla skautingu je podle mne v tom, že vychovává lidi, kteří se zajímají o své okolí, o jeho problémy, o lidi okolo sebe, vstupují do politiky, pracují jako dobrovolníci apod. I tím, že vedoucí sami jsou dobrovolníci, je tento přístup u mladých lidí přirozeně budován. Je důležité, aby děti věděly, že je vždy potřeba dělat „něco navíc” a snažit se zanechat svět lepší, než jsme ho našli.

Vendula Bušková – Véňa, Středisko Prosek, Praha

Na skautské výchově si cením toho, že se snaží posilovat dobré vztahy a poskytuje bezpečné prostředí. Skautské společenství je místo, které člověku umožňuje rozvíjet svoje schopnosti. Kluci i holky cítí důvěru v sebe sama a zároveň zažívají odpovědnost za své činy. Také mám radost z toho, když skauting učí lidi spolu komunikovat a diskutovat i přes rozdílné osobní názory.

Vítek Koutenská – Pudil, Středisko Bílý štít, Nové Město na Moravě

Nemyslím, že se máme soustředit na rozvoj jedné konkrétní věci. Junák má formovat své členy tak, aby dokázali chápat dění ve světě kolem a nebáli se aktivně ho ovlivňovat. Dnes k tomu potřebují notnou dávku kritického myšlení a informační gramotnosti. Ale nesmíme zapomínat to, co dělá skauting skautingem od začátku – hodnoty, spolupráce, přátelství, dobrodružství, vztah a odpovědnost k přírodě.

Šárka Jechová – Mája, Středisko Vltava, Vrané nad Vltavou

Skautská výchova je skvělá průprava pro život právě díky své všestrannosti. Za rozhodující považuji to, jak získané znalosti, dovednosti a postoje zužitkuji. Klíčová mi v tomto směru připadá ochota přebírat zodpovědnost, a to nejen za sebe, ale i za společnost, ve které žiji, a za planetu, kterou k životu potřebuji. Včetně ochoty strpět dnes určité nepohodlí proto, aby zůstala naděje pro zítřek.

Ondřej Vokál – Vokin, 1. středisko, Kolín

Svým dětským a dospívajícím svěřencům bychom měli pomáhat, aby se uměli sami orientovat v rychlém a složitém světě 21. století. Měli bychom posilovat jejich schopnosti vyhledávat a kriticky hodnotit informace. Věřím, že tím naši společnost posílíme uvědomělými občany, kteří nesednou na lep populistickým či zjednodušujícím řešením problémů naší doby.

Klára Ondříčková – Káďa, Středisko Javor a 7. středisko Blaník, Praha

Těžko se mi vybírá konkrétnost, protože vidím sílu skautské výchovy právě v její komplexitě. Jako to hlavní vnímám v minulosti, přítomnosti i budoucnosti téma mezilidských vztahů a péče o ně – umění komunikace, tolerance a respekt k rozmanitosti, ochota pomoci i odvaha o pomoc žádat, úcta k moudrosti stáří i důvěra v energii mládí. Přátelství a porozumění budou potřebné bez ohledu na změny světa kolem.

Kateřina Jonášová – Moňta, Středisko Střela, Plzeň

Současná situace ukazuje, že důležité je především budování hlubokých reálných vztahů, pomoc druhým, odpovědnost vůči celé společnosti a schopnost rychle se adaptovat na změny. K tomu všemu skautská výchova jasně směřuje. Dlouhodobě považuji za podstatné, abychom si byli vědomi psychické křehkosti dětí v oddílech, byli jim v tomto směru oporou a posilovali jejich odolnost.

Anežka Havránková, Středisko Oheň, Horní Počernice

Skautská výchovná metoda je alfa a omega naší výchovné činnosti. Nejen v oddílech, ale i na střediscích a vyšších organizačních jednotkách. Nerada bych, aby se o SVM přemýšlelo jen v horizontu oddílové činnosti, měla by být využívána i v rámci výchovné činnosti OJ. Myslím, že v oddílech výchova nekončí. Rozvoj některých bodů se sice dostal i do strategického plánování organizace, ale podle mě je podpora důležitá pro všechny body SVM. Rozhodně si myslím, že by SVM mělo být věnováno více pozornosti než jen v rámci zkoušení na ČZ a VZ.

Ladislav Pelcl – Bilbo, Středisko Haiwatha, Praha

Technologie ovlivňují náš svět a život více a více, a to včetně aktivit v přírodě (aplikace s předpovědí počasí, vyhledávání spojení a především navigace). Jako skauti hledejme zdravou rovnováhu mezi schopností tyto skvělé věci snadno ovládat (a překonat pandemii i díky Google Meet) a připraveností v duchu skautského hesla. Bez baterky či signálu je klíčové umět se dívat kolem sebe.