Téma: instant

Seb má dvě mámy

Program inspirovaný knihou Jedno morče a dvě mámy od Pietra Fellera, využívající metody kritického myšlení.
Foto: Vojtěch Petr
CíleÚčastníci přijmou skutečnost, že existují i jiné typy rodin, než ve které vyrůstají. Účastníci popíší pocity jiného dítěte na základě situace, která se mu stala. Účastníci dokáží shrnout informace z textu o Sebově rodině.
Účastnícisvětlušky a vlčata (6–12 osob)
Délka75 minut
Pomůckypětilístky, obrázek Sebovy rodiny, úryvky textu, harmonogram s lístečky, emotikony, čisté papíry a psací potřeby

Rozmanitá rodina

Světlušky a vlčata během programu postupně odkrývají téma, kterým je život kluka v rodině s rodiči stejného pohlaví. Program jsem realizovala s dětmi na prvním stupni základní školy a následně ho upravila pro využití v oddílech. Toto téma jsem zvolila, jelikož jedna z učitelek ve škole čekala dítě v lesbickém vztahu, a tak jsem chtěla děti s tímto tématem více seznámit. Zajímalo mě, jestli si děti dokáží představit rodinu i v jiné podobě, než v které vyrůstají, a zda některé odlišnosti mezi rodinami podle dětí mohou ovlivňovat jejich život, případně jak. Toto zpracování může sloužit i jako inspirace pro tvorbu podobného programu na téma, které je živé ve vašem kolektivu.

Popis lekce:

Pětilístek (15 min.)

Do schématu podle obrázku č. 1 světlušky a vlčata popíší linky odpověďmi na otázky na téma rodina. Každá linka znamená jedno slovo. Kdo bude chtít, představí vyplněný pětilístek ostatním. Poté diskutujme nad otázkou: „Může rodina vypadat i jinak, než ji známe? Jak?“

Obr. č. 1

Kdo je na obrázku? (5 min.)

Ukážeme obrázek č. 2, na kterém sedí kluk se dvěma ženami u stolu. Zeptejme se světlušek a vlčat, co vidí na obrázku. Následně přečteme tento úryvek:
„Ti s tím Dnem otců nadělají,“ zabrblá Seb. „To jo,“ přitaká Tibby, která jde vedle něj. „Na mé bývalé škole jsme to vůbec neřešili,“ pokračuje Seb. Odkopne kamínek a ten se skutálí do příkopu vedle cesty. „Chlapci a děvčata…,“ Seb napodobí hlas paní učitelky Matyldy, „…za tři týdny tu máme Den otců, a tak samozřejmě musíme našim milým tatínkům něco vyrobit.“ „Zatím si promyslete, co byste pro ně chtěli vytvořit,“ dodá Seb.
Tibby to rozesměje: „No, ale taky řekla, že ty nic vymýšlet nemusíš, jestli nechceš. Jednou máš dvě mámy a těm už jsi vyrobil dárek na Den matek.“

Vraťme se znovu k obrázku č. 2, ptejme se znovu dětí, co vidí na obrázku, a společně si pojmenujme postavy dle úryvku.

Obr. č. 2 | Ilustrace: Niels De Hoog

Harmonogram dne (15 min.)

V následující aktivitě se seznámíme se Sebovou rodinou. Vytvořme harmonogram dne, ke kterému budou běhací aktivitou doplňovat lístečky s obrázky, co může Seb během dne dělat sám nebo se svými rodiči (čištění zubů, společné jídlo, procházka do lesa, čtení před spaním…). Po aktivitě si odpovězme i s dětmi na otázky: Jak se podle vás Seb cítí v rodině, kde má dvě mámy a žádného tátu? Liší se podle vás den Seba, který má dvě mámy, od dítěte, které vyrůstá s mámou a tátou? Záměrem otázky je povídat si o tom, že Seb tráví čas podobně jako jiné děti.

Čtení úryvku (5 min.)

Poté si společně přečteme další text: Lotka jede se Sebem v pondělí ráno na kole do školy. Před školou se rozloučí, a když si Seb zamyká kolo, slyší, jak si nedaleko povídají jeho dva spolužáci. Chris říká: „Ten novej Seb je pěkně divnej. Má dvě mámy a žádnýho tátu. Je určitě takovej holčičí.“ Druhý spolužák Tom na to odpoví: „To jo, bude divnej, s tím bych se moc nebavil.“ Seb to zaslechl a bylo mu z toho smutno. Ale snažil se na to nemyslet. Kamarádka Tibby poznala, že se Sebem není něco v pořádku, tak se Seba zeptala, proč je dnes tak smutný. Seb Tibby řekl, co se stalo u zamykání kola. „Mám úplně skvělý mámy, trávíme spolu čas, vaříme spolu, pracujeme na zahradě, dokonce teď s Lotkou vyrábíme ze dřeva stolek, to mě moc baví, ale to posmívání mě štve.“

Emoční karty (10 min.)

Po přečtení před děti rozložíme emoční karty (dostupné například zde). nebo z internetu stáhneme emotikony vyjadřující různé pocity. Světlušky a vlčata ukážou na emotikon, který vyjadřuje Sebovy aktuální pocity, a u toho si řekneme, proč jej vybrali.

Psaní vzkazu (10 min.)

Po sdílení napíší děti Sebovi vzkaz. Napíší jej na papír, hodí jej do krabice a poté si každý vylosuje jeden, který přečte. Potom budeme společně diskutovat, jestli by se něco změnilo, kdyby měl Seb mámu a tátu. Můžeme se také zeptat, jaké jsou další typy rodin, ve kterých mohou děti vyrůstat.
Tato otázka může být pro některé děti citlivá, je vhodné znát situaci v rodině, zda někdo aktuálně neprožívá například rozvod rodičů. Pokud máme obavy, že by otázka byla pro děti citlivá, raději ji vynechejme.

Pětilístek (15 min.)

V závěru lekce světlušky a vlčata vytvoří Pětilístek jako v první aktivitě, jeho tématem tentokrát bude Sebova rodina. Nakonec společně porovnejme, jestli se nějak liší pětilístek z první a poslední aktivity.

Kritické myšlení

Pětilístek je jednou z metod rozvíjející kritické myšlení. V programu ho můžeme zařadit na úvod (do evokace), kde zjišťujeme povědomí dětí o tématu, i na závěr, kde děti reflektují jeho průběh.

Dovednosti, které v této lekci rozvíjí kritické myšlení: naslouchání – během sdílení a práci s emočními kartami, otevřenost – k tématu lekce, propojování – obrázek před a po čtení, shrnování – pětilístek na závěr.

O autorech

Vyrostla v oddíle v Lochenicích, který později spoluvedl