Téma: literatura

Intruktorský slabikář – inspirace z Lipnice

Zážitková pedagogika v tlusté brožuře – i tak by se dal shrnout Instruktorský slabikář, který autoři z Prázdninové školy Lipnice (PŠL) vydali koncem roku 2016. Dali tím nahlédnout do bohatých zkušeností, získaných během čtyř dekád pořádání prožitkových kurzů. Cílovou skupinou i obsahem se kurzy PŠL od skautských akcí trochu liší, přesto můžeme mnohé přijmout jako inspiraci do svých oddílů i kurzů.

Vedoucí oddílů jistě ocení kapitolu o přípravě her. Informační boxy doplněné ilustracemi strakatých kraviček? I to v této knize můžete najít. Ač vtipně, tak především přehledně nabízí postup, jak zážitkové hry vytvářet a cílit na rozvoj, který nás jako organizátory, zajímá. Vaší pozornosti by neměly uniknout ani části o vedení týmu, řízení rizik či praktické rady k zimnímu táboření. Kniha vám poslouží též jako metodika k výuce první pomoci, protože tuto část sepsali organizátoři známého kurzu ZDrSEM.

Instruktor skautského kurzu si v knize najde ještě víc blízkého, protože právě pro instruktory kurzů PŠL slabikář původně vznikl. Rozsáhlé kapitoly praktické dramaturgie nebo pasáže o pedagogických a psychologických aspektech práce instruktora otevírají otázky, nad kterými se v diskuzi zastaví většina skautských týmů. Obsažená témata jsou rozebrána do relativně velké hloubky, která přesahuje požadavky vůdcovské zkoušky, proto je, myslím, vhodným zdrojem informací, zatouží-li si někdo rozšířit své obzory.

Pro mě je slabikář stabilním základem pro vytváření nových programů a kurzu. Své si v něm, věřím, najde každý vedoucí či instruktor.

Hanušovi Radek a Milan: Instruktorský slabikář (2016, Grada)

O autorech