Téma: recenze

Nové zbraně vlivu

Nové zbraně vlivu

Kniha Nové zbraně vlivu od Roberta Cialdiniho je aktualizované vydání světového bestselleru z roku 1984. V knize žánru self‑help popisuje zejména marketingové jevy a s nimi související psychologii. Kniha je rozčleněna do devíti kapitol popisující ony „zbraně vlivu“, tedy vlivy digitálního světa kolem nás, tj. například sociální schválení, sympatie a reciprocita (ve významu „cokoliv obdržím, musím také stejným nebo podobným dílem vrátit“). Každé téma je z velké části založené na výpovědích lidí, s nimiž se autor setkal. Na základě vědeckých experimentů a dotazníkových šetření přibližuje, jak reklama a různé jiné marketingové taktiky působí na kohokoliv, bez ohledu na status a inteligenci. Cialdini navíc přináší přístupy, jakými se bránit manipulacím a nátlakovým technikám.

V kontextu skautingu osobně pociťuji princip reciprocity (vzájemnosti). Cialdinimu se dobře daří racionalizovat pocity, u nichž můžeme nabýt dojmu, že se tak cítíme pouze my. A v případě reciprocity se mu to podařilo na příkladu ženy, která na svém pracovním postu setrvává, protože je na ni její šéf hodný a blíží se mu důchod. Žena se tak rozhoduje, přestože nemůže ve státním sektoru dosáhnout vyšší platové kategorie. Má totiž pocit, že mu něco dluží. Občas mi připadá, že právě dlužnost pociťujeme i my jako vedoucí. Některé z nás drží na pozicích například ve středisku hlavně pocit, že bychom zůstat měli. Ať už kvůli očekávání, nebo právě dlužnosti. Kniha tedy předkládá různé pohledy na daná témata a nás nechává si je napasovat na svoje zkušenosti a na situace, jež řešíme. Každopádně vztahovat knihu jen na své skautské působení by byla škoda.

Co na knize oceňuji nejvíce, je její členění. Dovoluje totiž číst jen jednotlivé kapitoly, protože na sebe nemají žádnou přímou návaznost a fungují samostatně. Ačkoliv má tedy kniha k 600 stranám, díky přehlednému členění není zahlcující. Za značně pozitivní považuji také užitý styl sdělení a jazyk blízký komukoliv, ať už laikovi, nebo člověku, který se v reklamě nebo psychologii s ní spjaté vyzná.

Knihu bych doporučila hlavně pro osobní rozvoj a je už na každém, do jaké míry bude do knihy promítat svůj skautský život. Jsem překvapená, jak kvalitně autor popisuje společnost a její mezilidské vztahy na základě psychologie, která je marketingu blízká. Díky této knize zjistíte, jak nenaletět, ale naopak jak prokouknout, jakým způsobem na vás vlivy popsané Cialdinim působí.

O autorech

Organizuje autorská čtení SU Básník ve Skautském insti