Téma: štafeta

Když se ve vzpomínkách vrátíš do dětských let…

Vzpomeneš si, co konkrétně jste s oddílem dělali dobrého pro přírodu?
Autor: fotohavlin.cz

Spaní pod širákem, hodiny prochozené v dešti nebo brzké stávání kvůli východu slunce, ale také čištění lesa a jiná pomoc přírodě. I to je součástí skautské výchovy. Myslet na přírodu nejen jako na zdroj zážitků, ale také jako na něco, co je potřeba chránit. A proto jsme tentokrát naši Štafetu vypustili do Ekologického odboru Junáka

Připravila Káťa Š.

Párek: Pamatuju si na brigády typu vysazování stromků v lese nebo klasické sbírání odpadků. To jsou ale činnosti, které slouží spíš člověku a hospodaření než samotné přírodě. Dnes už jsou například „Patronáty“, které opravdu cílí správným směrem. Projekt Patronáty (dříve Oddíly v přírodě) má za cíl zapojit oddíly do poznávání cenných lokalit a zároveň pomáhat s jejich aktivním managementem pod dohledem odborníků. 

 

Štěpáne, máš nějaké vlastní strategie, jak vlčata vtáhnout do zájmu o přírodu?

 

Štěpán: Vlastní strategii nemám. Myslím si, že strategie sama o sobě je program a náplň schůzek a táborů. Důležité je, aby si kluci uvědomovali, že jsou součástí přírody, a tak to i brali. Pokud do programu dokážeme zařadit i zájem o přírodu myslím si, že víc není ani potřeba a kluci si svůj vztah k přírodě vybudují postupně sami. Alespoň tak jsem to viděl u sebe. Během vlčáckých let jsem si to ani neuvědomoval, ale postupně ve skautu, roveringu a zejména na vysoké škole jsem si začal uvědomovat, co pro mě příroda jako taková znamená a jak je pro mě důležité být její součástí. 

 

Barčo, jak se liší tvůj vztah k přírodě v dětství a v dospělosti? 

 

Barča: Myslím, že nijak zásadně. Nicméně se stal postupem času víc ochranitelský. Tuším, že je to kvůli postupné edukaci ze strany rodičů, skautské výchovy a kvůli vlivu kamarádů. A také díky nabytí pocitu zodpovědnosti za okolí. Když mírně odbočím, tak se za poslední rok spíš posunul. Souznění s přírodou se přemístilo do roviny naprostého vděku – mít možnost strávit lockdown v Klokočských skalách bylo největší štěstí za poslední rok. 

 

Májo, zajímalo by mě, o jakou aktivitu nebo hru v přírodě z tvého dětství by ses podělila s dnešními světluškami a vlčaty?

 

Mája: Když jsem byla úplně malá, milovala jsem stavění domečků skřítkům v lese, navlíkat korále z jeřabin, hrabat listí a pak do něj skákat. Vařila jsem mamce různé lektvary z přírodnin a také si pamatuju na to, že jsme chodily hodně na výlety a ona mě učila poznávat květiny. To je něco, co můžeme předávat světluškám kdykoliv. Vtáhnout je do svých vášní, do toho,
co nás k přírodě přitahuje, a tak v nich také zažehnout lásku k přírodě. S dnešními světluškami a vlčaty bych se tedy podělila o to, ať si prostě hrají, zkoumají a dělají úplně obyčejné věci: putují přírodou, spí pod širákem, uvaří si na ohni guláš, půl hodiny pozorují mravence… 

 

Dame, proč je pro tebe příroda důležitá? Pro co si do ní chodíš, co ti dává? Jak bys popsal váš vztah?

 

Dam: Příroda je pro mě důležitá, protože mě toho hodně učí. Například pokoře a úžasu, když vidím tu nádheru okolo sebe, která má v sobě neuvěřitelný řád. Učí mě vděčnosti, když můžu spatřit třeba ojíněnou větvičku. Učí mě ale také to, že je dobré být v přírodě vždycky připraven, protože příroda je někdy tvrdá a drsná. A v neposlední řadě mě učí, že obsahuje pro člověka hodně cenného a že stojí za to to objevovat. Pro tohle všechno si chodím do přírody. Chodím si tam pro odpočinek, pro klid, pro inspiraci. Můj vztah s přírodou je takový, že z ní neustále čerpám.

 

Jemnej, zajímalo by mě, jaký byl tvůj nejsilnější zážitek z přírody a proč? 

 

Jemnej: Můj nejsilnější zážitek z přírody se odehrál v roce 2016. S několika kamarády jsem zdolával hřebeny Beskyd. Při výstupu na Čertův mlýn nás zastihla rychlá a intenzivní bouřka, kterou jsme se rozhodli přečkat v hustém lese na turistické trase, nevědouce, že k vrcholu nám zbývají pouze desítky kroků. Malou chvíli po tom, co se spustil déšť, udeřil blesk do skalky pár kroků od nás. Smrdící kámen, bílé světlo pronikající přes zavřená víčka a dunění v uších následoval rychlý sestup do údolí. Jsem rád, že jsem dostal nejen tuhle lekci, ale možnost se z ní i poučit. 

 

Veru, je nějaké přírodní místo, kde se cítíš být takhle malinká (jakože opravdu opravdu malinká) v kontextu toho, co vnímáš kolem sebe? Je to dobrý pocit?

 

Veru: Opravdu opravdu malinká se cítím být ve vodě, tedy lépe řečeno pod vodou. Když zadržím dech, potopím se, chvíli plavu a najednou nevím, kde je dole, kde nahoře, vnímám jen drobné vlny a sluneční paprsky procházející skrze hladinu. Někdy ten pocit může být strašidelný. Ale mám jej moc ráda.

 

Jíťo, kdy přírodu vyhledáváš? Jaké emoce v ní nacházíš?

 

Jíťa: Když si chci pročistit hlavu nebo o něčem přemýšlet. Občas když mám radost a občas když jsem smutná. Když si chci odpočinout nebo když se chci unavit. Vždy v ní ale najdu přesně to, co zrovna hledám… Ať už je to západ slunce, rozkvetlá louka, nebo žluťásek letící kolem, příroda mi vždycky ukáže, kolik klidu a radosti v sobě má.

Na štafetě spolupracovali

Marek Hučín – Párek

Povoláním učitel a biolog, v Junáku je součástí Ekologického odboru.

Štěpán Janíček

Medik v 6. ročníku, od mala skautem, vede oddíl vlčat v Třebíči.

Barbora Nejezchlebová – Barča

Ve skautu odchována střediskem Štika Turnov, v tomto čase vedoucí dívčího oddílu, příští rok možná už i zubařka.

Marie Brichová – Mája

Profesí psychoterapeutka a metodička projektu Skauting pro školy ve Skautském Institutu. Skautkou na celý život se stala v turnovském středisku.

Damián Petr – Dam

Dokončuje magisterské studium sociální pedagogiky a pracuje jako pedagog v Salesiánském středisku v Kobylisích. V Junáku vyrostl v oddíle Jelenů ve středisku Bílý Los, nyní působí jako elév v ČLK Sherwood.

Jakub Hrubý – Jemnej

Student pátého ročníku stavebního inženýrství a projektant územního plánování. Hrdý člen střediska Tangram Luže a v současnosti i jeho vedoucí. Zástupce vůdce ČLK Sherwood.

Veronika Filippi – Veru

Skautka z litomyšlského 3. oddílu Dobré naděje, členka týmu ZZK Podlitina, studentka 4. ročníku práv. 

O autorech