Téma: společnost

Co můžeme dělat, aby byl skauting svobodný i dalších 30 let?

Přehled výchovných cest
Foto: Skautský archiv

Česká společnost nikdy nezažila tak dlouhé období svobody, jaké zažíváme dnes. Třicetileté výročí sametové revoluce je důvodem k velkým oslavám. Je časem zastavení, v němž se sluší poblahopřát si k dosaženým úspěchům, ale také a především pohlédnout vstříc budoucnosti.

Za 30 let jsme si na svobodu stačili zvyknout natolik, že je pro nás už zcela samozřejmá. Nedokážeme si představit, že by se snad mohly vrátit časy útlaku a tyranie. Bylo by však bláhové se domnívat, že jsme svobodu získali jednou pro vždy, že se již stala naší kulturní součástí a že pro její udržení nemusíme nic dalšího dělat. „Kdo v demokracii spí,“ napsal Goethe, „probudí se v diktatuře.“

Ohrožená demokracie?

Podobně jako v jiných částech Evropy, také v Česku jsme v posledních letech svědky politického vývoje, který v mnohých vyvolává znepokojení. Posílily radikální hlasy, oslabila dělba moci, četnými úřady táhnou služebníci minulého režimu a ústava přestala platit za svatou.

Tyto a mnohé další signály zasluhují ostražitost. Nic naštěstí nenasvědčuje tomu, že by u nás měla opět zavládnout totalita, změna poměrů je však možná i daleko jemnějšími cestami. Zajede-li si člověk do Budapešti, navštíví zemi nadále svobodnou a demokratickou, přesto však prožívající odklon od liberální demokracie, ztělesněný podrýváním rovné soutěže politických stran a nezávislosti médií. Život na Dunaji se téměř nezměnil, lidé jsou si stále rovni, ovšem někteří už jsou si rovnější.

Historik Timothy Snyder, jeden z největších znalců moderních totalit, nás nabádá, abychom si všímali náznaků utužování poměrů a abychom pěstovali občanskou společnost, která jim bude bránit hned v zárodku. Nejde přitom o strašení před současnými ústavními činiteli. Nevíme, kdo přijde po nich a jaké vnitřní i vnější síly budou ohrožovat českou a evropskou svobodu během příštích 30 let. Můžeme si však být jisti, že se o to budou nadále snažit.

Výchova aktivních občanů

Je paradoxem svobody, že ji lidé často neprohrávají ve slavných bitvách, nýbrž se jí za mohutného potlesku sami vzdávají. V oddílech máme šanci pro příštích 30 let vychovat generaci, která nástupu autoritářů přihlížet nebude. Zasadit se o to můžeme těmito cestami:

1

Připomínejme si nedávnou minulost – zařazujme do programu příběhy hrdinů i padouchů, bavme se o útisku, trojím zákazu skautingu a životě v totalitách, uspořádejme besedu s pamětníky. Téma jsme uvedli v článku Za svobodu a demokracii (duben 2017) a v minulém roce rozpracovali do pěti příběhů a zážitkových programů seriálem Věrni v každé době (říjen 2018 až červen 2019).

2

Reflektujme společenské dění – diskutujme s členy o aktuálních otázkách, včetně těch politických. Učme je aktivnímu zájmu o obec, stát i celý svět. Téma jsme uvedli v článku Diskuse na horší časy (listopad 2016) a rozpracovali do rubriky Společnost, v níž dále pokračujeme. Speciální program k příštím 30 letům svobody najdete i s doplňujícími aktivitami na následující straně.

3

Rozvíjejme kritické myšlení – nezůstávejme u probírání konkrétních kauz, učme naše členy používat vlastní hlavu a rozeznat pravdu od lži obecně. Problematiku jsme uvedli v článku Skaut je kritický (duben 2017) a především rozpracovali v tematickém čísle Mediální gramotnost (duben 2019), ve kterém najdete celkovou metodiku a několik připravených programů.

4

Pěstujme demokratické návyky – výchova aktivních občanů nakonec neleží ani tak ve speciálních programech, jako především v celkovém zážitku z oddílového života. V něm by měli kluci a holky svobodu, demokracii a aktivní zapojení do komunity zakusit na vlastní kůži. Jejich základem je dobře fungující družinový systém a postupné přebírání zodpovědnosti za sebe sama, za zítřejší oběd, za celou družinu. Tématu jsme se rozsáhle věnovali v čísle Aktivní občanství (duben 2017), v němž najdete celou řadu programů a aktivit či třeba vodítka k organizaci dobročinných akcí. Největší školou demokracie však našim členům bude, budeme-li k nim přistupovat jako k partnerům a zapojíme-li je do samotného vedení oddílu. Nechme je ovlivňovat, jak to u nás vypadá. Jak na to, jsme popsali v loňském čísle Demokratická výchova (prosinec 2018), kde najdete celou paletu možností pro skládanku vaší oddílové demokracie.

Demokratickou kulturu poznáme od vztahu vládců k jejich oponentům. Komunisté své odpůrce pronásledovali po milionech a ty nejvzdornější pro výstrahu popravovali. Máme-li naši společnost po příštích 30 let považovat za skutečně svobodnou, nestačí vyhnout se násilí. Všichni občané se musí těšit stejnému bezpečí, stejnému zacházení, stejnému slovu a stejné šanci své vládnoucí soupeře po volbách nahradit. Uchopme ty tři dekády do svých rukou a vychovejme generaci, pro níž bude aktivní obhajoba takové kultury samozřejmostí.

Program: Příštích 30 let svobody

Cíl:Účastníci si uvědomují, že svoboda není samozřejmostí, a vědí, jak se mohou podílet na jejím pěstování v příštích 30 letech.
Účastníci:skauti, skautky, roveři, rangers
Délka:1 hodina

Seznamte se s výše uvedeným a předchozím článkem a zařaďte do činnosti některou z aktivit připomínajících uplynulých 30 let svobody. Poté předneste účastníkům ústřední otázku: 30 let svobody máme za sebou. Ale co příštích 30 roků? Budou dále svobodné? Jak by se mohlo stát, že by nebyly? A co můžeme dělat pro to, aby byly?

Rozdělte účastníky do skupin po třech až pěti lidech a nechte je 5 minut hromadit nápady, co by mohlo svobodu ohrozit. Každá skupina ať pak tři nejvýznamnější myšlenky prezentuje ostatním. Společně poté vyberte několik scénářů, které považujete za relevantní, a nechte každou skupinu 10 minut hledat způsoby, jak jim vlastní občanskou aktivitou předejít. Závěrečné sdílení nápadů doplňujte vlastními postřehy a program uzavřete připomínkou, že chceme-li svobodu zachovat, všichni o ni musíme pečovat.

Doplňující aktivity k přemýšlení o demokracii:

  • 20 lekcí na obranu demokracie – účastníkům připravte shrnutí návyků sestavených T. Snyderem (níže). Nechte je se s nimi ve skupinkách seznámit. Každý za sebe ať pak vybere 3 návyky, kterými by se mohl sám řídit.
  • Na dohled Maďarska a Polska – pusťte či přečtěte si společně s účastníky některou z reportáží o vývoji právního státu v nedalekém Polsku či Maďarsku. Diskutujte, zda vám vládní kroky přijdou v pořádku, či ne, a jestli by něco podobného bylo možné i v Česku.
  • Senát jako pojistka – rozveďte diskuzi o roli českého Senátu. Je zbytečným polykačem peněz, nebo užitečnou pojistkou demokracie? Jaké jsou vlastně jeho pravomoci v ústavních věcech?
  • Kauza přímá demokracie – část politiků vidí posílení demokracie v zavedení referend. Je to cesta k větší svobodě, nebo naopak nebezpečná hra s ohněm? Vytvořte dvě skupiny, nechte je shromáždit pohledy obou stran a vzájemně argumentovat.
  • Nezávislost médií – hledejte odpovědi na otázky, zda jsou média nezávislá a komu případně slouží.
Tyranie 

20 lekcí z 20. století,
stručný a úderný návod pro všechny
občany. (Timothy Snyder, 2017).

Cesta k nesvobodě 

Sonda do
společenského vývoje v Evropě
a Americe. (Timothy Snyder, 2019).

O autorech

Šéfredaktor časopisu, vzděláním sociolog a pedagog, sk