Věřím, že každý skautský vedoucí dává svému oddílu ze sebe to nejlepší. Ale každý, kdo dává, musí také někde občas důkladně načerpat. Získat nový skautský elán, novou inspiraci a sdílet zkušenosti s jinými vůdci – zkrátka pořádně si „dobít baterky“. A nejen to. Skauting je celoživotní cesta a snad každý dospělý skaut či skautka někdy pocítí touhu posunout svůj skauting na vyšší úroveň. Ale kde získat příležitost k zastavení a k hlubší reflexi svého skautingu? Jaké cesty dalšího rozvoje nám Junák nabízí‚ nechceme-li být instruktory? Odpovědí a řešením může být prožití lesní školy.
Proč právě lesní školy? Ty byly kdysi hlavní vzdělávací akcí Junáka pro skautské vůdce a vůdkyně. V posledních pětadvaceti letech ale řadu z jejich funkcí převzaly kurzy všeho druhu. A tak je na místě položit si otázku, jaké je nové poslání lesních škol. Má smysl investovat vzácný čas do této čtrnáctidenní nekvalifikační akce? A v čem je tento formát akce jedinečný a pro Junáka perspektivní?
Je řada důvodů proč na lesní školu jet. Rád bych vám z nich nabídl devět, v kterých jsou lesní školy (podle mých zkušeností) jedinečné a možná nezastupitelné.
1
Účastníci. Na „nepovinné“ lesní školy jezdí lidé, kteří chtějí od skautingu více, než jen příslušnou povinnou kvalifikaci, a intenzivně skautingem žijí. Jsou to už zkušení a stejně naladění vůdcové a vůdkyně. Skauting pro ně není jen jednou životní etapou, ale ideálem hořícím v jejich srdcích. To účastníky velmi silně spojuje. Díky specifickému formátu lesní školy zde vznikají velmi pevná přátelství a trvalá blízká společenství zvaná „kruhy“ lesní školy.
2
Svobodný program. Díky tomu, že nejde o kvalifikační akci, není program svázán nutností probrat obsáhlé penzum povinných znalostí. Program je zde speciální, jde mnohem více do hloubky a je přizpůsobený konkrétní sestavě účastníků. Pro nové nápady a přístupy je zde větší prostor než jinde.
3
Atmosféra dobré lesní školy je intenzivní a nepopsatelná. Tento zážitek je mimo jiné způsoben radikálním vytržením z každodenního koloběhu starostí a pevným semknutím v jedno intenzivní skautské společenství.
4
Silnou stránkou lesní školy je míra načerpání energie a chuti do skautingu. Specifický prožitek lesní školy spolu se zkušenostmi a novými vztahy zpravidla dá mimořádnou porci energie do mnoha let skautingu. Současně si na lesní škole vůdci mohou odpočinout od role zodpovědného organizátora a užívat si nabízený program jako formu odměny za svoji skautskou činnost.
5
Instruktoři a účastníci jsou zde partnery. Účastnícijsou totiž již zkušení vůdci, a proto tu probíhá všestranná výměna zkušeností s respektem ke každému názoru. Rozdíl mezi účastníkem a instruktorem se na lesní škole stírá zpravidla více než jinde.
6
Dalším velkým přínosem jsou specializace různých lesních škol. Například: duchovní rozvoj, záchranářství, manažerské dovednosti, mezilidské vztahy, vodáctví atd. Díky nim se účastník může silně a více do hloubky rozvíjet v daném směru. Společné zaměření lesní školy ještě více sblíží jednotlivé účastníky.
7
Díky intenzivní výměně zkušeností mezi účastníky z celé republiky a díky vícegeneračnímu týmu instruktorů dochází na lesních školách k výraznému vykročení ze „sociální bubliny“ omezené lokálně a věkem. Nové pochopení souvislostí a životní příběhy zkušenějších pomáhají formovat v zralou lidskou osobnost.
Další dva důvody by mohly zajímat hlavně vedení středisek a vyšší orgány naší skautské organizace.
8
Průměrná doba výkonu funkce vůdce oddílu v Junáku je pouhé 2–3 roky. Sotva se tedy vůdce v praxi „vyučí“ vedení oddílu, už ho (často vyčerpán „syndromem vyhoření“) předává dál. A přitom skvělý vůdce zpravidla „vyzrává“ řadu let. Jak tedy prodloužit „životnost“ vůdců? Nejde tu jen o „postgraduální“ vzdělávání a sdílení zkušeností. Je potřeba rekapitulovat svůj pohled na skauting, načerpat nové nadšení a upevnit v sobě skauting jako celoživotní cestu. To je velký úkol, na který víkendové akce často nestačí. Ale lesní školy mohou v tomto, díky své délce, atmosféře a zaměření, sehrát klíčovou roli.
9
Všichni si přejeme dostatek kvalifikovaných a obětavých skautských instruktorů. Instruktorů, kteří jsou nejen dobří pedagogové a odborníci, ale díky své lidské i skautské zralosti jsou osobnostmi, které ostatní všestranně obohacují. K tomuto cíli ale těžko vede cesta zjednodušování podmínek získání instruktorské kvalifikace. Spíše hlubší zkušenost a širší nadhled získaný na lesní a teprve poté instruktorské škole může pomoci k postupnému dozrávání pravého instruktora. Jsem přesvědčen, že urychlením této přípravy více ztrácíme, než získáváme.
Přehled vzdělávacích akcí včetně lesních škol nalezneš na: krizovatka.skaut.cz/vzdelavaci-akce