Téma: trendy

3 novinky ve výchově, které byste neměli minout

Foto: Čmelák

Děti se líp učí v namíchané skupině

Snažíme-li se děti něco naučit, máme občas tendenci rozdělit si je do skupin dle úrovně jejich dovedností. Dělají to i učitelé ve školách, když rozdělují žáky na pokročilejší a pomalejší. Třebaže si tím můžeme ulehčit práci, většina psychologických studií ukazuje, že takové seskupování nemá na učení dětí prakticky žádný pozitivní vliv. Nedávno navíc v Journal of Educational Psychology vyšel výzkum, podle kterého dětem naopak prospívá učit se ve skupině, která je dovednostně rozmanitá. Psychologové zkoumali více než 200 000 dětí napříč 40 zeměmi a potvrdili tezi, že jim zpravidla pomáhá učit se dohromady. Slabší se posouvají díky vzoru silnějších; těm zase prospívá, mohou-li pomalejším pomáhat.

Mediální gramotnost českých školáků je nízká

Začátkem září vydal Člověk v tísni rozsáhlou studii mediální gramotnosti českých středoškoláků. Výsledky jsou znepokojivé, dospívajícím chybí elementární znalosti o fungování médií. 52 % žáků nepozná běžný článek od reklamního; 30 % dospívajících považuje za veřejnoprávní médium dezinformační web Parlamentní listy; 52 % chlapců a dívek neví, že iDnes.cz patří premiéru Babišovi. Nejhůř si v mediální gramotnosti vedou žáci učilišť, 41 % z nich neví, že příspěvky na Facebooku označené „Sponzorováno“ jsou placená reklama. Studie Univerzity Karlovy zase odhalila, že jen desetina dětí ve věku 9–15 let pozná skrytou reklamu ve videích youtuberů. Mediální výchova je v plenkách, pomoci můžeme v oddílech. Podrobné výsledky jsou k vidění na → bit.ly/med-gram.

Pokračuje aktualizace stezky a odborek

Skautské výchovné nástroje procházejí změnami. Nedávno vydané odborky skautů a skautek se nyní rozrostly o dva nové kousky (Horolezec/Horolezkyně a Filmař/Filmařka), jiné byly aktualizovány. Svému zavedení se přibližují také nové vlčky a nová světýlka (odborky vlčat a světlušek). Existují již v pracovní verzi a přes léto probíhalo jejich čilé testování, po němž nyní následuje další ladění. Práce pokračuje i na revizi stezky skautů a skautek, jejíž součástí je též úprava Nováčka a Nováčkovské zkoušky. Do jejich komentování se lze (do konce října) stále zapojit, nového Nováčka si dokonce již můžete nanečisto vyzkoušet v oddíle. Ve finální podobě by měl vyjít na jaře, hned po něm mají následovat hotové stezky. Více informací najdete na → odborky.skaut.cz a → revizestezky.skaut.cz.

O autorech

Zabývá se výchovou a vzděláváním. Působí v roversk