Téma: středisko

Středisko, které myslí na svět

Co všechno můžeme udělat, aby naše středisko bylo odpovědné?
Foto: Kryštof Melka

Jak se může středisko podívat na možné důsledky své činnosti a promyslet, co lze dělat pro podporu své odpovědnosti? K prozkoumání toho, jak je středisko při svém každodenním fungování odpovědné, vzniklo tzv. Leporelo, které je souborem otázek, které si lze k tématu odpovědnosti klást. Přínosem může být nad otázkami diskutovat ve skupině a poté se podívat na tipy, jakými konkrétními kroky je možné zvyšovat odpovědnost skautského života.

Jak na otázky?

  • Přečtěte si otázku (např. ve dvojicích) a zamyslete se nad ní.
  • Po diskusi svou odpověď na otázku zaznamenejte na nalepovací lístek.
  • Lístky vylepte na flipchart s příslušnou otázkou. Zde si můžete zároveň přečíst odpovědi ostatních, inspirovat se, zjistit, kde jsou průniky v tom, co se vám daří či nedaří.
  • Prodiskutujte, co máte. Poté se podívejte na text, který v krátkosti shrnuje, proč je z hlediska globální odpovědnosti důležité si otázku klást, případně vám poradí pár tipů, jak je možné se v dané oblasti posunout.
  • Nemusíte projít všechny otázky, při výběru vám pomůže i vodítko, pro koho je daná otázka obzvlášť vhodná ( S – vedoucí střediska, V – výchovný zpravodaj, H – hospodář). Označení je ale pouze orientační, pokud vás globální odpovědnost vašeho střediska zajímá, neváhejte v klidu projít všechny.

Otázky

Jakým způsobem podporujete činovníky ve středisku v jejich dalším rozvoji? ( V )

Systém skautského vzdělávání podporuje vnímání vzdělávání jako celoživotního procesu. Důraz na další rozvoj v nejrůznějších oblastech nám otvírá obzory. Motivujme činovníky k dalšímu vzdělávání např. pokrytím nákladů na akce, podněcujme je k vytváření plánu osobního rozvoje a jeho naplňování.

V čem je vedení střediska občansky aktivní na lokální či globální úrovni, aby tím dávalo příklad svým členům? ( S )

Je dobré uvědomovat si souvislosti propojeného světa a svého vlivu v něm. Vědomým uplatňováním tohoto vlivu máme totiž možnost být vzorem i pro ostatní členy střediska – dospělé, dospívající i děti. Vyhledávejme proto způsoby, jak být aktivními globálními občany a ve vhodných situacích o tom se členy střediska mluvme.

Jak zapojujete dětské členy do plánování a realizace střediskové činnosti? ( V )

Děti, které od mala zažívají možnost volby a její přirozené důsledky, rostou v zodpovědné občany. Když dostanou příležitost běh věcí ovlivnit, posílí to jejich důvěru ve vlastní sílu. Oddíl a středisko představují ideální bezpečné prostředí. Dejme dětem příležitost podílet se na plánování a realizaci střediskové činnosti.

Jakým způsobem umožňujete rodičům dětí utvářet život střediska a být jeho součástí? ( V )

Rodiče našich členů mají potenciál podpořit středisko a rozvíjet jeho činnost. Hledejme proto způsoby, jak rodiče či další členy komunity zapojit (např. do plánování výchovných cílů či přípravy akcí).

Jak předcházíte konfliktům mezi jednotlivci i oddíly na středisku? ( S )

V každém středisku dochází k setkávání a spolupráci lidí různých povah, s různými zájmy, názory, pohledy na skautskou činnost, což může vést ke konfliktům. Snažme se budovat prostředí, kde lze konfliktům mezi jednotlivci i oddíly předcházet skrze porozumění odlišnostem, pojmenovávání míst rozporů a otevřenou komunikací. Pracujme zároveň s konfliktem jako s příležitostí se něco naučit.

Co jako středisko děláte prospěšného pro svou komunitu, obec, svět? ( S )

Povinnost k druhým je jednou z klíčových cest k naplňování skautského slibu. Nabízí se celá řada činností, projektů a větších dobrých skutků, v nichž může jít příkladem i samotné středisko. Inspirujme se během celého roku např. projekty Skautského dobrého skutku.

Jak využíváte možnosti sdílení věcí mezi oddíly, středisky, případně dalšími organizacemi? ( H )

Pro naši činnost pořizujeme některé poměrně drahé věci jako třeba projektor, rafty, stany a další přístroje či velké sportovní vybavení. Řadu z nich přitom využíváme jen občas a může tak být zbytečné, aby měl každý oddíl své vlastní, když bychom si tyto věci mohli navzájem půjčovat. Sdílení ušetří peníze v našem rozpočtu a také podpoří vizi zodpovědné spotřeby. Obracejme se s nabídkami a poptávkami sdílení i na další organizace v obci.

Jaká kritéria zohledňujete při výběru potravin, materiálu a majetku, který kupujete? ( H )

Kromě toho, že ve středisku pečlivě zvažujeme, kterou věc je potřeba koupit, když už něco pořizujeme, zohledňujme podmínky výroby a volme odpovědnější varianty – ideálně znejme původ, kvalitu a podmínky výroby. Na akcích vařme z místních potravin, při nákupu odměn dejme přednost fair trade čokoládě, outdoorové vybavení pořizujme od firem, které šijí v ČR, apod.

Kolik zbytečně potištěných papírů a vyrobených upomínkových předmětů vám leží v klubovně a proč? ( H )

Vlastním životním stylem a přístupem ke zdrojům ovlivňujeme životní prostředí a dáváme příklad svým členům. Redukujme zbytečnou spotřebu třeba právě omezením jednostránkového tisku všeho možného (zařiďme navíc krabici na jednostranně potištěné šmíráky k dalšímu využití). Upomínkové či reklamní předměty vyrábějme uvážlivě (a to jak z hlediska množství, tak třeba i s přihlédnutím k materiálům, ze kterých jsou vyrobeny).

Podle čeho vybíráte sponzory a partnery pro podporu střediska a jeho akcí? ( H )

Pro podporu akcí konaných střediskem využíváme spolupráci s různými partnery, kteří poskytují materiál či finance. Každou takovou spolupráci bychom se měli snažit vnímat v širších souvislostech, aby nešla proti hodnotám, které jsou pro nás důležité.

Jaké symbolické rámce a legendy jste používali na táborech či akcích uskutečněných ve středisku? ( V )

Symbolický rámec je silný vzdělávací nástroj a umožňuje otvírat důležitá témata nebo neobvyklé perspektivy, může bourat anebo podporovat stereotypy. Kromě různých fantazijních námětů využívejme i příběhy skutečného světa – historické rámce nám pomohou pochopit dějinné souvislosti, společensky aktuální témata pomáhají porozumět tomu, co se děje kolem nás, a rozvíjejí kritické myšlení: např. obrana posvátného území v Chile proti důlní společnosti, dobytí Ameriky očima původních obyvatel.

Závěr

Cest, jak přemýšlet o naší odpovědnosti, je mnoho. Možná že důležitější, než být odpovědní ve všech ohledech, je společně přemýšlet a stanovovat si, co chceme pro okolní svět i sebe opravdu dělat. Zdrojem inspirace (nejen) střediskům může být zmiňované Leporelo Skautů na Zemi, sebeevaluační nástroj Globální kompas nebo zapojování se do projektu Skautský dobrý skutek. 

O autorech

Věnuje se globálnímu vzdělávání a baví ho prozkoumá