Téma: literatura

Recenze: Tyranie

Zajímáte se o politickou situaci? Nejste s ní spokojeni, ale nevíte, co s tím? Timothy Snyder, profesor historie na Yaleově univerzitě, vám nabízí dvacet rad, podle kterých se můžete řídit, abyste přispěli k udržení demokratických hodnot ve světě.

Autor posuzuje dnešní politickou situaci a porovnává ji s různými režimy 20. století v Evropě. Dvacet lekcí, které nám autor předkládá, ukazuje především na příkladech, že se historické události opakují a že demokracie není nikdy tak pevná, jak by se mohlo zdát. Autor se obává toho, že dnešní společnost směřuje do nové tyranie pod vedením prezidentů světových velmocí.

Čtenář knihy je směřován k zamyšlení nad světem okolo, jeho historií i současností. Snyder varuje před usnadňováním si povinností a vybízí k obezřetnosti. Četnými příklady jsou mu události z let 1932–33, kdy se k moci v Německu demokratickou cestou dostala NSDAP. Autor se snaží čtenáři vysvětlit, že i jeden „bezvýznamný“ člověk má svůj podíl na podobě světa a dějiny mění právě ti lidé, kteří se nebojí vystoupit z řady a přemýšlejí o tom, co říkají i slyší.

Snyderovým cílem je otevřít čtenáři oči, poučit ho o tom, že pomáhat druhým není jeho povinnost, ale spíše přirozenost, a že vzdát se boje proti tyranii znamená pomoci jí k moci. Demokracie, neodmyslitelně spojená se svobodou, je jedním z pilířů fungování skautské organizace. Ne bezdůvodně se ji každý totalitní režim pokoušel rozpustit, myšlenky svobody člověka, které děti učíme, jsou totiž pro tyto režimy velkým nebezpečím.

Kniha je vhodná pro čtenáře s vlastním názorem, který se orientuje v politickém světě, ale přesto má otevřenou mysl a ochotu být prospěšný svým blízkým i světu.

Tyranie: 20 lekcí z 20. století (Timothy Snyder, Prostor, 2017)

O autorech