Téma: sloupek náčelníků

Posilme družinový systém

Foto: Lucie Horáková – Basa

Družinový systém jako prvek skautské výchovné metody je komplexní věc. Nejde jen o to, že máme družinu. Je třeba přemýšlet o tom, jak taková skupina vrstevníků funguje, kdo stojí v jejím čele, jaký prostor pro aktivitu mají jednotliví členové. Jak spolupracují, jak jsou samostatní a jakou odpovědnost mají. Pokračujeme spoluprací družin v rámci oddílu, prací oddílové rady, podporou a vzděláváním rádců. Družinový systém je sice určen pro oddíly skautů a skautek, přesto lze některé jeho prvky využít i u vlčat a světlušek. 

Zásadní výzvou při zlepšení práce s družinovým systémem je získání dostatku motivovaných rádců a rádkyň, kteří budou ochotni převzít odpovědnost za družinu. Výzva je to důležitá nejen pro podporu fungování družinového systému, ale i pro středisko a Junák jako celek. Myslím, že první krok spočívá na vedoucích oddílů. A není vůbec jednoduchý. Je třeba rádcům a rádkyním plně předat odpovědnost za družinu s vědomím toho, jak (v našich očích) možná nekvalitní program a průběh bude schůzka mít. Nebát se toho, že takový „špatný“ program odradí členy družin, a ti odejdou. Věřím, že je tomu naopak. Kde jinde skupina dvanáctiletých až čtrnáctiletých holek či kluků dostane od dospělého plnou důvěru v jejich schopnosti se o sebe postarat a strávit společný čas smysluplně? 

Stejně důležité, jako předat rádci odpovědnost za družinu, je také ho podpořit. Není to jen o vyslání na rádcovský kurz, důležité je i průběžné vzdělávání. K tomu jsou ideální oddílové rady. Není třeba je trávit provozními záležitostmi, ptát se, kolik lidí pojede na oddílovou výpravu, či si připomenout plán na další měsíc. To lze pohodlně probrat třeba při online videohovoru. Sejdete-li se osobně, využijte tento čas naplno. Ukažte rádcům nové programové prostředky, mluvte s nimi o možnostech lepšího zapojení více členů jejich družin do programu. To je totiž také důležité. Členové a členky družin nemají na svou schůzku přicházet s otázkou: „Co si dnes Kamzík připravil?“ a pasivně přijímat program. To dělají po většinu dne ve škole i v zájmových kroužcích. V družinách však chceme vychovávat 

kluky a holky k tomu, aby byli proaktivní a aby přebrali svůj díl odpovědnosti za to, jak je daná schůzka bude bavit a co si z ní odnesou. 

Na listopadové konferenci v Senátu České republiky na téma „Propojování neformálního a formálního vzdělávání“ vystupoval také ředitel Národního pedagogického institutu Ivo Jupa. Ve svém projevu řekl: „Kdyby z učebnic mohlo zmizet vše, co je tam navíc a co to tam dali odborníci daného oboru, protože ‚bez toho to nejde‘, a zůstalo v nich jen to, co je dáno rámcovým vzdělávacím plánem, tak bude polovina učebnice prázdná. Tyto bílé stránky bych zaplnil tím, co umí každý skautský rádce. Protože to je to důležité.“

Máme skvělý nástroj – družinový systém. Pojďme jej využívat naplno a vychovávat aktivní mladé leadery. 

Skautské sondy z října 2019 ukázaly, že jen 22 % skautů a skautek je spokojeno s tím, jak fungují jejich družiny.

Programové oddělení Ústředí na tuto potřebu reagovalo vytvořením workshopu Posilme družinový systém, který si už více než rok může uspořádat kterékoliv středisko.

Více o workshopu a možnosti objednat si jej do svého střediska najdete na ds.skaut.cz

O družinovém, ale i šestkovém systému se dočtete v tematickém čísle Skautingu z prosince 2019 (casopis.skauting.cz/archiv/prosinec-2019).

O autorech