Téma: nástroje

Nové stezky vlčat a světlušek

Jak na ně a co nás v nich čeká?
Foto: Monika Zárubová – Máňa

Stezky vlčat, cestičky světlušek a plavby pro vodní vlčata a žabičky (souhrnně stezky) jsou jedním z nejdůležitějších současných výchovných nástrojů, které nám pomáhají v osobním rozvoji vlčat a světlušek. Skoro po patnácti letech se nyní dočkaly své aktualizace. Revidované stezky, které vyjdou letos v červnu, přinášejí některé novinky, ale hlavní principy fungování zůstávají pořád stejné. Co nového v nich najdou vlčata a světlušky a co jejich vedoucí?

Co zůstalo a co se změnilo

Aktualizované stezky fungují stále velmi podobně: skládají se z Nováčka a tří stupňů, přičemž každý náleží určitému věku vlčat a světlušek. Úkoly jsou rozdělené do šesti oblastí, potvrzovat splnění může vedoucí, rodič nebo šestka. Stezky nadále doprovází symbolický rámec (Kniha džunglí, O Lucince a Kouzelné lucerně a Čolek a Žabka). Po splnění každého stupně stezky získávají vlčata a světlušky nášivku na kroj. 

Co je tedy nového?

  1. Úkoly byly aktualizované podle nového kompetenčního modelu Junáka – českého skauta a jeho projevů pro věk vlčat a světlušek. Seznam úkolů a jejich napojení na projevy kompetencí pro vlčata a světlušky najdete v přehledové tabulce. Snadno si tak můžete úkol přizpůsobit aktuálním potřebám, když víte, kam míří. Řada úkolů zůstala podobná (pouze se aktualizovala, např. Tísňová čísla, Důvěra, Cena jídla, Nástrahy lesa, …), přibyla však také řada nových úkolů, zejména v oblasti Svět okolo nás (témata propojenosti dnešního světa, skautských symbolů a historie).
  2. Počet úkolů se naproti původním stezkám snížil. Snahou bylo ponechat hlavně ty, které dětem co nejvíce pomohou v jejich všestranném rozvoji, vedoucím pomohou nezapomenout na nějakou důležitou oblast a zároveň poskytnou dostatek prostoru pro vlastní program oddílu.
  3. Sjednocené stránkování stezek vlčat a cestiček světlušek tak, aby bylo možné je snáze používat ve smíšených oddílech a šestkách.
  4. Úkol zaměřený na ideu na konci každé stezky. Ten je dobrovolný a vlčata a světlušky ho mohou plnit samostatně nebo spolu se šestkou. Cílem je podpořit přemýšlení nad ideou u dětí i u vedoucích.
  5. Napojení stezek na vlčky a světýlka najdete graficky vyznačené přímo ve stezkách. Jedná se o úkoly ze stezek, které jsou zároveň prvními úkoly v daných vlčcích a světýlkách. Děti si je splní už v rámci plnění stezky, což může být motivací pro pokračování v plnění jednotlivých vlčků a světýlek.
  6. Zážitek na konci stezky nabízí dětem určitou výzvu, ale hlavně pomáhá vytvořit silný prožitek spojený s ukončením stupně a přechodem k dalšímu stupni.
  7. Grafické zpracování přináší zjednodušení a lepší čitelnost. Jednotlivé části jsou od sebe odděleny tak, aby se dětem ve stezkách lépe orientovalo. Přibyly nadpisy jednotlivých úkolů a texty symbolického rámce byly odděleny od stránek s úkoly. Ve druhém stupni světlušek byly kompletně změněny ilustrace.
Foto: Monika Zárubová – Máňa

Jak zapojit stezku do oddílové činnosti

Stejně jako u předchozí verze platí, že stezky by děti měly co nejvíce plnit během programu, tj. bez přímého použití stezky. To znamená, že během běžných her a dalších činností a aktivit děti stezku vůbec nepotřebují a po jejich dokončení si do ní pouze poznamenají výsledek nebo potvrdí splnění úkolu. Stezky nám tak slouží jako podklad pro tvorbu programu na schůzky či výpravy. Ukazují nám, co by děti v daném věku měly zvládnout, pomáhají nám nezapomenout na některou důležitou část všestranného rozvoje, mohou usnadnit plánování skautského roku a nabízejí aktivity, které můžeme rovnou použít.

Jak tedy se stezkou v oddíle pracovat?

  1. Zařazujte tematické schůzky. Můžete si jednou za čas udělat schůzku zaměřenou na nějakou oblast ze stezky – po celou dobu schůzky pozorovat přírodu, věnovat schůzku tvoření a vyrábění předmětů pro šestku nebo chystání občerstvení a zcela nenásilně si tak splnit jeden nebo více bodů.
  2. Pracujte s individuálním rozvojem dětí. Schůzka je nástrojem osobního rozvoje a pokud ji dobře uchopíme, může nám pomoci učit děti postupně přebírat zodpovědnost za svůj rozvoj. Některé úkoly ve stezce jsou výběrové – můžeme slevit ze snahy všechny úkoly splnit v rámci programů a nechat děti si opravdu vybrat, který úkol by chtěly plnit. Nebo můžeme stezku a její úkoly využít jako odrazový můstek pro plnění vlčků a světýlek, které tento aspekt osobního a individuálního růstu ještě více akcentují.
  3. Upravujte si a spojujte úkoly. Stezka nemá být dogma, které nás při tvorbě programu omezuje. Když zachováme původní smysl jednotlivých aktivit (někdy je vidět na první pohled, jindy nám pomohou projevy kompetencí s nimi spojené), je možné aktivity měnit, upravovat a spojovat tak, aby se hodily pro konkrétní situaci nebo skupinu. Jestliže je ve stezce psáno „nakreslím“, můžeme místo toho klidně zahrát divadlo nebo si povídat, pokud smysl aktivity zůstane zachován. Zároveň je možné aktivity spojit a plnit je naráz v jedné hře nebo schůzce, pokud se nám to hodí. To nám pomůže, zejména když je v šestce více dětí různého věku, které plní různé stupně stezky.
  4. Využívejte symbolický rámec světlušek, vlčat nebo vodních vlčat a žabiček. Můžete ho využít pro navození atmosféry a vytvoření zážitku při předávání stezek, lze s ním však pracovat i během celého roku. Můžete si společně číst komiksy ve stezkách, přečíst si další příběhy v tematických knížkách nebo se během schůzek a akcí potkávat s postavami z příběhu, ztvárněnými vedoucím.

Mnoho nápadů lze čerpat z elektronické brožury Rady a tipy. Najdete v ní poznámky a doporučení k jednotlivým úkolům a na co si v nich dát pozor. U některých úkolů najdete i hotovou aktivitu, kterou můžete pro plnění využít.

Foto: Monika Zárubová – Máňa

Jak můžete postupovat při zapojování stezky do oddílového programu?

  1. Seznamte se s obsahem všech stupňů (se kterými budete pracovat).
  2. Pokud máte v šestce děti různého věku, vytipujte si úkoly napříč stupni, které jdou plnit současně.
  3. Napište si k úkolům aktivity nebo formy plnění, které vás napadají.
  4. Rozplánujte jednotlivé oblasti / jednotlivá témata do ročního plánu schůzek.
  5. Vymyslete způsob předání/získání stezek.
  6. V průběhu roku se inspirujte aktivitami na Chystám program.
  7. Průběžně vyhodnocujte, jak to vám i vašim vlčatům a světluškám jde. Využít můžete zaznamenávací tabulku.
  8. Na táboře dokončete plnění stupně.
  9. Umožněte dětem prožít zážitek na konci stezky.

Co vše ke stezce najdete:

  • přehledovou tabulku projevů kompetencí VaS a jednotlivých úkolů
  • brožuru Rady a tipy
  • tabulku na zaznamenávání plnění + kotouček samolepek, který je možný použít pro zaznamenání postupu
  • připravené programy pro použití nebo inspiraci na Chystám program
  • obrázky a ilustrace volně k použití
  • diplomy za splnění stupně

Nováček a stezka

Stejně jako stezky, i Nováček se dočkal aktualizace. Na první pohled vypadá o dost jinak, protože v něm jsou nové ilustrace. Základ však zůstává stejný. 

Úkoly v Nováčkovi byly více uzpůsobeny jeho cílům: Nováček (vlče/světluška) zjišťuje, které dovednosti má ovládat světluška/vlče/žabička, ví, jaké jsou zvyklosti v jeho/jejím skautském oddíle a cítí se být členem své šestky a oddílu. 

Vzhledem k těmto cílům by Nováček měl být plněn a dokončen na začátku skautského roku (nebo během několika měsíců od doby, kdy dítě přišlo do oddílu). Proto v něm byly zvýrazněny úkoly, které jsou nezbytné – pouze tyto úkoly jsou povinné pro všechny nováčky v oddíle. Ostatní úkoly sice povinné nejsou, nicméně jsou neméně důležité. Jejich využití v programu je na každém vedoucím a jeho možnostech, ovšem využití všech úkolů z Nováčka je velmi užitečné při začleňování do oddílu. 

Nováček sám o sobě není podmínkou pro nic dalšího, co se v oddíle odehrává (složení slibu, získání šátku atp). Jeho jediným cílem je vlče nebo světlušku rychle seznámit s prostředím, do kterého přišlo. Zároveň je možné současně s Nováčkem plnit i stezku. 

Nově v Nováčkovi nenajdete příběhy ze symbolického rámce. Ten je zahrnut ve stezce, a protože vlče/světluška může plnit zároveň stezku i Nováčka, symbolický rámec by se v nich duplikoval. 

Stezka je pomůckou pro vedoucí

Stezky jsou důležitým metodickým nástrojem k osobnímu rozvoji našich členů a členek. Přesto záleží jen na vedoucí/m, zda a jak je využije. Pokud se vedoucí se stezkou skamarádí, může jí/mu pomoci při přípravě programu, podat pomocnou ruku při aktivitách na zamyšlení nebo při otevírání náročnějších témat. Zároveň může pomoci méně zkušeným vedoucím s tvorbou kvalitního, všestranně rozvíjejícího programu. 

O autorech

Brněnská skautka a studentka biochemie v Praze. Ráda zakl
Skautka z Dobříše, šéfka týmu revize stezek VaS a čle