Téma: metodika

Na co nezapomenout při práci se symbolickým rámcem

Při práci se symbolickým rámcem můžeme zužitkovat znalost našich členů a příběhů, které jimi rezonují. Jak to udělat, aby děti nejen bavil, ale i rozvíjel?
Foto: Mirek Havránek

Symbolický rámec může být skvělým kořením skautingu. V následujícím textu s vámi chci sdílet několik pohledů na tento bod skautské výchovné metody. Mohou vám posloužit jako jednoduchý checklist, pokud se rozhodnete zařadit celotáborovku, celoroční hru nebo víkendovku v symbolickém rámci do programu svého oddílu. 

Symbolický rámec je prostředkem

Neměli bychom nikdy zapomínat na to, že jako součást skautské výchovné metody je symbolický rámec výchovným prostředkem. Měl by tedy naše členy rozvíjet, něco jim předávat a vést k výchovným cílům. Když využíváme symbolický rámec, je dobré mít toto na paměti a cíle, kterých pomocí něj chceme dosáhnout, mít formulované a sdílet je v celém týmu oddílové rady. 

Ve většině případů dává smysl vybírat prostředek až po cíli. Jinými slovy je lepší si nejprve ujasnit, čeho chceme letošní celotáborovkou dosáhnout, a až poté se věnovat výběru příběhu, který má potenciál dětem náš záměr zprostředkovat (pozorný čtenář si u tohoto slova jistě povšiml stejného kořene jako u slova prostředek). Dětské trendy by měly vstoupit do hry až v tomto okamžiku. Pokud chceme například cílit na schopnost družin řešit společně problémy, můžeme vybírat mezi Harrym PotteremNarnií, protože v obou příbězích figurují party dětí čelící společně různým nesnázím. Když víme, že naše skautky měly v minulém měsíci promítací maraton všech dílů Harryho Pottera, tak mu pochopitelně dáme při výběru přednost. 

Nebojme se také příběhy kreativně upravovat ve prospěch cílů, kterých chceme dosáhnout. Některou kapitolu, linku, postavu můžeme vypustit a naopak některou jinou zesílit nebo přidat. Skoro každý příběh obsahuje vícero témat – cílů, ke kterým může vést. My nemusíme směřovat ke všem a také podle toho můžeme uzpůsobit, jak bude naše zpracování příběhu vypadat.   

Symbolický rámec předává postoje

Síla symbolického rámce spočívá mimo jiné v tom, že se skrz něj dobře budují a posilují postoje a hodnoty, protože může dobře simulovat reálné životní situace. Pokud se chceme například s rovery věnovat významu kamarádství a věrnosti, tak místo celovečerní diskuze zkusme zrealizovat městskou hru zasazenou do období protektorátu, v níž budou vystavováni různým dilematům mezi osobním prospěchem a svými hodnotami. Kam až dokážou zajít? Jak budou své jednání obhajovat? Co se dozví o svých kamarádech z kmene?

I symbolickým rámcem se dá vykrádat

Na tom, že pro benjamínky máme volit jiné příběhy než pro rovery, asi není nic převratného. Je dobré na to nezapomínat a připomínat si, že cíle i prostředky skautské výchovy mají být přiměřené věkové kategorii, pro kterou jsou určeny. Nebezpečím není jen to, že daný symbolický rámec nebude členy oslovovat, nebudou ho chápat nebo je bude nudit, ale hrozí i riziko vyskautování (více o tomto jevu se můžete dočíst v článku Haló, policie? Mám podezření na vykradení programu z prosince 2018). K tomu může dojít, když například pro mladší vlčata vybereme složitý fantasy příběh, který hltají skautští rádcové. Vlčata něco takového velmi pravděpodobně bude bavit, ale vystavujeme se riziku, že jim nebudeme mít co nabídnout, až dorostou do skautského věku. Propracovanější symbolické rámce jsou totiž jednou z možných třešinek programu pro skautský věk.  

Nezapomeňme na reflexi 

Působení symbolického rámce na účastníky a naplnění námi vytyčených cílů může velmi pomoci řízená reflexe. Během ní si mohou účastníci nechat doznít své emoce, zpětně projít, co všechno zažili, pojmenovat, co se naučili nebo dozvěděli nového, nasdílet si, co si z prožitého příběhu odnáší… Podoba reflexe by se opět měla odvíjet od věkové kategorie. Vlčata a světlušky můžeme třeba nechat nakreslit a okomentovat jejich největší zážitek z celotáborové hry. S rovery už zvládneme provést dlouhé a strukturované skupinové sdílení. 

Zvažme, do čeho investovat energii 

Realizace dlouhodobých her a velkých programů v symbolickém rámci patří k jedněm z nejnáročnějších na přípravu. Měli bychom proto dobře zvážit, do čeho své síly napneme. Navrhuji se zaměřit spíše na promyšlení návaznosti jednotlivých částí na vytyčené cíle nebo přípravu reflexe než na vyrábění složitých kostýmů a shánění deseti externistů, které potřebujeme na velkolepou etapu. 

Symbolický rámec nám může být dobrým sluhou při našem výchovném snažení v oddíle. Pokud při práci s ním kromě oblíbenosti u našich členů budeme přemýšlet i o bodech zmíněných výše, uděláme krok dobrým směrem.

O autorech

Instruktor lesních kurzů Velká Morava a čerstvý táta,