Téma: náčelníci

Jaro a léto patří Strategii 2030

Foto: Jakub Kozák – Ozzi

Všechny skautské organizace na světě mají obdobné poslání. Naše stanovy jej (zjednodušeně) definují jako „podporu všestranného rozvoje mladých lidí, aby byli po celý život připraveni žít podle skautských ideálů.“ Toto poslání je v čase prakticky neměnné – ukrývá v sobě principy skautingu a naznačuje cíle skautské výchovy.

Při volbě způsobů, cest a rychlosti naplňování poslání skautského hnutí máme volnější ruce, než máme při jeho definování. Prostředí kolem nás se mění a měníme se i my. Proto je přirozené a správné, že se proměňuje i to, co jako skauti děláme. Uvažte například: jak se za posledních 15 let změnila členská základna naší organizace (narostla o více než 30 tisíc členů), jak se změnila bezpečnost v evropském regionu (pár set kilometrů od nás zuří válka), o kolik více nám do života zasahují proměny klimatu nebo jak moc se rozšířila chytrá elektronická zařízení. Abychom nebyli slepou obětí změn, ale vzali svůj osud a svou budoucnost pevně do rukou, plánujeme. Plánujeme oddílový rok, tříletý mandát vedení střediska, ale i budoucnost celé organizace na několik let dopředu. A právě strategii jako nástroj dlouhodobého plánování používají národní skautské organizace po celém světě.

Junák – český skaut nyní uzavírá současnou Strategii 2022. Nacházíme se na rozcestí. Nebo spíš na kopečku, na jednom z vrcholů rozsáhlého pohoří. Máme jedinečnou příležitost se na chvíli zastavit, sundat si batoh ze zad, sednout si a rozhlédnout se kolem sebe: Jací jsme? Líbí se nám, kam směřujeme? Co je pro nás nejdůležitější? Co nás nejvíc ohrožuje? Čím nejspíše zlepšíme svět kolem nás? Jak vybavit děti do zítřků, které je čekají?

Pojďme hledat odpovědi na tyto otázky společně. Pojďme společně tvořit Strategii 2030!

Náčelnictvo schválilo v červnu tohoto roku harmonogram příprav Strategie 2030 a v září se téma otevřelo – stránkou na křižovatce a několika anketními otázkami ve Skautfóru a na jiných místech. Začali jsme vymýšlet, jakou organizací chceme být za 8 let. Jedna z nejdůležitějších etap příprav nás ale teprve čeká, budou to naše společné diskuze.

Jaro a léto roku 2023 věnujeme tomu, že se budeme společně potkávat a povídat si. Hledat, na čem se shodneme, a vyjasňovat si nesoulady. A hlavně budeme hledět za horizont všedních dní a prstem ukazovat na další kopce, na které chceme vylézt, a hluboké lesy, kde se chceme ochladit. Chtěli bychom se s vámi potkat v každém kraji. Chceme vám nabídnout všechna potenciální témata nové strategie. Chceme připravit návod, jak si uspořádat svoji vlastní strategickou besedu na středisku nebo v létě na kurzu. A chceme vám i ukázat, jak se do života Strategie 2030 můžete zapojit se svým oddílem nebo střediskem.

Prosím, sledujte web strategie2030.skaut.cz a běžné skautské kanály, ať víte, kdy a kde bude jaká beseda a jak se do formování budoucnosti českého skautingu můžete zapojit.

A buďte slyšet! Kdo ví, třeba právě vy nesete tu nejzajímavější myšlenku, jež nás zavede do nejkrásnějších míst, které nám budoucnost nabízí.

Co bude Strategie 2030? Velmi stručný dokument členěný do několika částí:

  • Vize. Krátký text, který obecně popíše, kam chceme směřovat a proč.
  • Strategická témata. Dvě až osm témat, na kterých budeme chtít do roku 2030 nejvíce pracovat.
  • Záměry strategických témat. Každé z témat bude rozpracované do podrobnějšího a pečlivě vyargumentovaného záměru. Záměr vysvětlí, jak se chceme posunout, co pro to musíme udělat a také, čeho se třeba budeme muset vzdát, abychom v rámci tématu naplnili své cíle.

Rádi bychom připravili strategii, která bude pevně stát na základech položených Strategií 2022, jež ovšem na některých místech vyztuží nebo trochu přeskládá. 

V čem se bude Strategie 2030 lišit od té současné?

  • Bude více ukazovat směr, ale už méně řídit naše každodenní počínání. Formulace záměrů témat bude ukazovat směr a mety, ale nebude zadávat konkrétní projekty a opatření. Ti, kteří se budou tématům věnovat, budou mít volnější ruce v dosahování cílů.
  • Bude více motivovat kraje, okresy, střediska, oddíly a další jednotky do zapojení. Témata a jejich záměry by měly být zvoleny tak, aby vybízely všechny úrovně organizace (tedy nejen ústředí) k jejich zapojení a rozvoji.
  • Bude stručnější. Vybereme méně strategických témat, abychom se v nich mohli prokopat hlouběji a zároveň se nepřehltili. Na ústředí i jinde nám musí zbýt dostatek energie na operativu, nečekané změny kolem nás, řízení, akce… 

O autorech