Téma: skautské ideály

Jak předávat skautské ideály?

Ptáme se a návod na to není. Jedno je ovšem jisté. Všichni si k nim musí najít cestu po svém. Jak tomu jít naproti?
Foto: Skautské středisko Františka Pecháčka Bludov

Asi se vám také někdy stalo, že jste při programech o skautských ideálech narazili na nepochopení a kladli si otázku, co si vlastně z tohoto programu mohli účastníci odnést. Mohou být skautské principy, slib a zákony dětem vůbec srozumitelné? A jak? A všem stejně? Jinak? 

Ačkoliv řada věcí k nahlížení je pro všechny stejná, porozumění je naproti tomu individuální proces, kterým si každý prochází sám a po svém. Abych porozuměl, potřebuji dříve mít k věcem vztah, sám „si k tomu dojít“. Reflektovat fakt individuálního rozvoje každého z nás by se mělo stát přirozenou součástí přípravy programů. Stáváme se tak průvodci na skautské stezce dětí.

Na Pravdu a Lásku srozumitelně a věcně 

Jsme-li těmito průvodci, potřebujeme znát vhodné prostředky a vhodnou řeč předávání ideálů. Slib je plný abstraktních obrazů, které nemusí být srozumitelné. „Povinnost vůči Bohu a vlasti“ nebo „duší i tělem pomáhat bližním“ nejsou snadné formulace. Proto je zpřístupňujeme, tlumočíme do smysluplných slov, skutků a zážitků tak, aby jim rozuměl každý. 

Za každým bodem slibu je skryta konkrétní lidská zkušenost nebo výzva. Služba vlasti se ukáže na konkrétní pomoci roverů při povodních nebo na účasti oddílu na dobrém skutku; Povinnost vůči sobě, druhým či Bohu při programu na seberozvoj a sebepoznání, pro který je třeba navození vhodné atmosféry (hodí se například aktivita Tma a svíčky dostupná na Teepkovi). Skautské zákony se nám nabízí jako jednotlivé výzvy, ke kterým je možné se vracet, naplňovat je a reflektovat, k čemuž může posloužit následující výčet příkladů dobré praxe. 

  • Učiňte ze vztahu všech členů k zákonům, slibu a principům téma, ke kterému se rádi vracíte a zařazujte jej pravidelně. Zapisujte si v oddílové radě o těchto věcech poznámky, sledujte posuny sebe i dětí, reflektujte změny. 
  • Dávejte prostor pro diskuze, nechte děti vyjádřit se k našim principům formou debaty: nad jednotlivými principy se děti zamyslí nejprve v družinách („Když se řekne povinnost k sobě, představím si…“), potom si družiny výsledná prohlášení odprezentují navzájem mezi sebou. Aktivitu lze oživit výtvarnou činností (vernisáž na téma „Principy” doprovázená komentáři), kdy kromě diskuzního zadání děti necháte po svém principy výtvarně ztvárnit.
  • Vytvořte v oddíle seznam takových činností, kterými si budete upevňovat a upomínat se v souznění se zákonem. K tomu mohou posloužit: pravidelný sousedský dobrý skutek (skaut je prospěšný), společná péče o svěřený majetek, při níž vynikne hodnota věcí a šetrného zacházení (skaut je hospodárný), nebo „10 skautských zákonů Na stojáka“ – na začátku po sobě jdoucích schůzek vždy někdo poví příběh ze života na dopředu zadané téma dle znění toho kterého zákona. 
  • Dejte každému příležitost se vyjádřit. Stanovte na delších akcích „poradní ohně“ (sedánky v kruhu), na nichž si budete klást otázky. „Co vás nejvíce ne/potěšilo?“, „Ocenili byste dnes něčí skutek? Jaký?“ a diskutujte. Pozor na pravidla diskuze (mějte je předem stanovena).
  • Nechte děti přemýšlet o samotě, dopřejte jim si zažít vícekrát „vigílii“, kde mají čas pouze pro sebe a svoje myšlenky. Aktivitu rámujte otázkou k zamyšlení. „Jaký mám vztah se svými blízkými a kamarády?“, „Jak se snažím plnit své povinnosti?“ Vždy dejte prostor k následné reflexi.
  • Nabízejte chvíle pro osobní rozhovor; prostor, kdy si v soukromí vzájemně (vedoucí – skaut/ka) promluvíte o tom, co děláte, jak si počínáte, jak působíte. 

Trpělivě pomáhat razit cesty

Rozumět ideálům a žít podle nich není jako uzlování, kterému se naučíme jasnými návody a při následném vázání staveb. Předpokládá naši výpomoc na individuálních cestách: jít příkladem, mluvit s dětmi, naslouchat jim. Pokud chystáte program týkající se ideálů, zamyslete se, zda skutečně téma otevíráte a zpřístupňujete (že tedy děti k dané věci mají co říci). O výsledku často rozhodne atmosféra a vhodně zvolené věty.

Nenechte se odradit, pokud někdo něčemu neporozuměl. Trpělivost plody přináší. Z dobře vedeného programu nebo rozhovoru si každý něco odnese. Dělejte to co nejlépe, nechejte děti zrát; dejte jim prostor mluvit a naslouchejte jim, pozorujte je, jak se projevují v běžných situacích a nebojte se jim ve vhodnou chvíli nastavit zrcadlo.

Foto: Skautské středisko Františka Pecháčka, Bludov

O autorech

Prošel kdečím, ale dodnes působí ve vzdělávacím tým