Téma: nástroje

Z vlčácko – světluškovské knihovny

Jak zavést výchovné nástroje pro vlčata, světlušky a žabičky v oddílové praxi
Foto: Zuzana Havlínová - Pipla

V poslední době došlo v Junáku k rozsáhlým revizím vlčácké a světluškovské ideje, stezek a dalších podpůrných výchovných nástrojů. Mnoho oddílů začalo pracovat na zavedení funkčního a udržitelného družinového systému u dětí ve skautském věku. Ten je velkou mírou podporován jak skrze vzdělávací akce Junáka, tak workshopy, které mají za cíl vedoucí v jejich práci podpořit. Tradičně se pořádá akce Poradní skála cílící na práci s kategorií VaS, která proběhne letos v říjnu v Letohradu, nebo workshopy Posilme družinový systém s cílem podpořit vedoucí v práci s družinovým systémem SaS.

Jednou z překážek efektivní práce s dětmi, které přechází do výchovné kategorie SaS, bývá, že s výchovnými nástroji obvykle nezačínáme pracovat již u vlčat, světlušek a žabiček a kluci a holky čerstvě ve skautském věku nejsou na tento typ práce zvyklí. Nástroje pro VaS jsou velmi komplexní a propojené jeden s druhým. Zároveň jsou stavěné tak, aby byl pro dosažení daného cíle zvolen ten nejefektivnější prostředek (vlčci a světýlka, stezky, časopisy apod.). Pomáhají ukotvit pozici našich nejmladších členů v oddílu, motivují je k práci na schůzkách či akcích, seberozvoji, činnosti a životu ve skautském duchu i mimo oddílovou činnost. Největší benefit však vidím v tom, že nám pomáhají naplňovat v plném rozsahu poslání Junáka, tedy všeobecný fyzický a psychický rozvoj jedince.

Vzhledem k již zmiňované provázanosti jednotlivých nástrojů je mnohdy velmi obtížné a občas i kontraproduktivní s nimi začínat postupně či částečně. Samotné zavádění může být problém hlavně v oddílech, které fungují mnoho let bez potřeby výchovných nástrojů nebo s jejich rozsáhlými úpravami. Velmi podobně jsme to měli v oddíle i my a dosáhnout kýženého cíle, tedy zavedení výchovných nástrojů jako jednoho kompaktního celku, se nám povedlo až po mnoha pokusech.

Foto: Zuzana Havlínová – Pipla

Výchovné nástroje v praxi

Veškeré výchovné nástroje směřují k našemu hlavnímu cíli, a to k poslání Junáka. To potom dále rozvíjí skautská výchovná metoda a jejích 8 bodů. Jako hlavní kostra a podpůrná osnova pro výchovu jakékoli věkové kategorie slouží Kompetence skautské výchovy, které jsou kromě 24 hlavních cílových kompetencí zpracovány i pro všechny výchovné kategorie. O vlčáckých kompetencích podrobněji viz Skauting, červen 2020. Jejich zpracování včetně rozšířených verzí, které obsahují projevy kompetencí ve stezkách, lze stáhnout na Skautské křižovatce. Je to ideální pomůcka při tvorbě oddílových cílů. Tyto cíle a prostředky k nim vedoucí bychom se i tak měli snažit vytvářet na míru našim dětem v oddílu. V tomto snažení jsem kromě kompetencí našel velkou oporu v šestkovém systému.

Šestkový systém (kromě toho, že vytváří ideální prostředí pro plnění kompetencí) jedním takovým prostředkem je. Při jeho zavádění a práci s ním je důležité uvědomit si, že se, ačkoliv se tak může na první pohled zdát, nejedná o zjednodušenou verzi družinového systému, ale jeho předstupeň, kde se děti seznamují s fungováním ve skupině a částečnou spoluprací na programu.

Šestkový systém se nám osvědčilo zavádět v nekoedukovaném kolektivu (např. kvůli práci se stezkami, které mají vlčata a světlušky oddělené, vodní skauti je mají naopak sjednocené), méně početnými šestkami (okolo 6–8 členů) dětí stejného či podobného věku (např. kvůli schopnostem aktivně se zapojit v programu různé náročnosti). Práci nám může usnadnit i budování šestkové identity, která velmi podporuje pocit bezpečí a sounáležitosti.

Velkou roli hraje také vedoucí, rádce nebo Mauglí (záleží jaké označení oddíl užívá), který vytváří pro šestku program a rozvíjí ji ke stanoveným cílům.

Stezky pro vlčata a světlušky

Šestkový systém se dá vysokou měrou využít i při práci se stezkami, od nováčkovské zkoušky až po společné plnění bodů stezky a jejich vzájemné potvrzování šestkou. Podobný věk a skautské dovednosti dětí umožňují vedoucímu implementovat stezky přímo do pravidelných schůzek. Velkou motivací pro jejich plnění může být například viditelný pokrok v podobě podpisů a samolepek, rozvíjejícího se příběhu (Kniha džunglí u vlčat) nebo barevné nášivky s packou za každý splněný stupeň stezky. Stezky nám dávkují jednotlivé oblasti výchovy v logických návaznostech a zároveň nabízejí dětem nápady na další aktivity a zážitky. Stává se, že plnění stezek rychle upadá, až se na něj nakonec úplně zapomene. Proti tomu lze bojovat dynamickým plněním, tedy pravidelnějším zařazováním stezek do programu a důslednějším plánováním oddílových cílů. Věk vlčat, světlušek a žabiček se udává zhruba od 8 (někdy 7) do 10 let. Stezky mají 3 stupně a nováčka, tudíž ideálním způsobem je splnit se šestkou jednu stezku ročně, s tím, že nováček je koncipovaný na nováčkových prvních pár měsíců v šestce. Pro plné využití jeho potenciálu je vhodné začít s ním hned na první nebo druhé schůzce, jelikož první strany jsou věnovány především tvorbě šestky a šestkové identitě. Dále se doporučuje stezku zakončit na na táboře příslušným rituálem.

V průběhu plnění stezky naráží děti na věty typu: „Když si splníš úkol označený vlčkem, udělal jsi první krok v plnění tohoto vlčka.“ To nám v oddíle pomohlo vyřešit obrovský problém s jejich plněním. Většinou se stávalo, že si kluci vybrali každý jiného vlčka. Bylo potřeba uskutečnit opravdu velké množství aktivit na schůzkách a nešlo to příliš efektivně podpořit programem, resp. připravit si program a po jeho konci říct (stejně jako u stezky): „Tímto máte splněn tento bod z konkrétního vlčka.“

Ve spolupráci se stezkou se nám čím dál častěji stává, že si děti z vlastní iniciativy plní zároveň stejné vlčky, které ve stezce začnou. Velkou výhodou je, že si mohou pomáhat navzájem, zároveň je zapojen prvek kompetitivního chování v bezpečném prostředí a hlavně takhle spolu s vedoucím stihnou více vlčků, tedy dostanou větší prostor rozvíjet se ve více zájmových oblastech. Nově revidovaní vlčci a světýlka navíc nabízí mnoho nápadů na program přímo na schůzky. Tímto způsobem potom všechny výchovné nástroje nabízí možnost využít již připravené programy.

Foto: Pavel Priessnitz – Tor

Doprovodné výchovné nástroje

Při přípravě programu často zapomínáme i na další nabízené nástroje. Asi nejlepším příkladem jsou skautské závody nebo časopisy. Závod vlčat a světlušek (ZVaS) bývá organizován vždy obrok, a to v sudé roky (příští nás tedy čeká na jaře 2024). Závody nabízejí jak kompletní metodiky k jejich pořádání a provedení disciplín, tak nápady na aktivity, ve kterých můžeme najít inspiraci na programy na schůzky.

O skautských závodech, ale i jiných dobrodružstvích si mohou děti přečíst v časopise Světýlko, jehož odebírání lze nastavit u každého člena ve SkautISu společně s registrací. Kromě papírové formy je Světýlko, stejně jako všechny ostatní časopisy, k nalezení v online podobě na webu casopisy.skaut.cz. Výhodou zařazení aktivit z časopisů je, že tak můžeme poměrně jednoduše docílit toho, že jsou děti motivované přečíst si časopis doma, vyzkoušet nějakou aktivitu z něj a celkově neohraničovat svůj čas ve skautu pouze na schůzky, výpravy nebo tábor.

Tipy z praxe:

  • Kromě vlčků a stezek je možné využít i další výzvy jako 3 bílé tesáky/3 kapky rosy, které se dají najít na konci stezky.
  • Výchovné nástroje se nám osvědčilo zavádět jako celek a v poměrně krátkém období. Velmi nám pomohlo, že jsme u zavádění mohli začít s úplně novou šestkou.
  • Aby byla práce s výchovnými nástroji efektivní a účinná, je třeba, aby celý kolektiv vedení přijal tuto myšlenku za svou a cítil motivaci se o tomto tématu více dozvědět. Pomoci nám může například již zmíněná Poradní skála či vzdělávací seminář Elixír.
  • Je důležité se v oblasti dále rozvíjet, udržovat své znalosti aktuální a nebát se požádat o pomoc (např. OVaS, SkautFórum, semináře z Ústředí atd…).
  • Když začínáme s kompetencemi skautské výchovy, doporučuji aktivitu pro kolektiv vedení šestek, kde si každý v kompetencích zaznačí, co je pro něj důležité a co by chtěl dětem sám ze sebe předat. Potom se cíle tvoří mnohem jednodušeji.
  • Aktivity ze skautských časopisů je možné najít a filtrovat na výše zmíněném webu.
  • Sdílejte fungování svého oddílu s jinými oddíly.
  • Nevzdávejte se hned po prvním neúspěchu.

O autorech

Vede vlčáckou sekci ve 14. skautském chlapeckém oddíle