Téma: odborky

Odborky fungují, zjistěte, jak na to

Tipy a zkušenosti z oddílů, kde se s odborkami pracuje
Foto: Štěpán Hašek

Jedním z výchovných nástrojů, které Junák svým členům a členkám nabízí, jsou odborné zkoušky – u skautů a skautek tzv. odborky a u vlčat a světlušek/žabiček vlčci a světýlka. Jejich cílem je podpora osobního rozvoje ve specializovaných oblastech (nadstavba ke všeobecnému rozvoji obsaženému ve skautské stezce) a poskytnutí příležitosti vyniknout v nějaké dovednosti, vzbudit zájem dětí o specializaci v konkrétních oblastech, pomoci jim poznat své silné stránky a dále je rozvíjet.

Veškeré informace o odborkách naleznete na webu odborky.cz. Najdete zde všechny odborkové listy, plakát, obrázky nášivek a také brožuru, která pomůže k základní orientaci mezi odborkami – jak vypadají a jak se plní nebo jak je to s věkovými kategoriemi. Obsahuje také odpovědi na časté otázky patronů. Dříve vyšlé články k tématu odborek najdete na: casopisy.skaut.cz/skauting/tagy/odborky.

Míra a způsob plnění odborek v oddíle záleží vždy na vynalézavosti vedoucích i na tom, kolik prostoru a možností dětem poskytnou. Způsobů, jak je plnit, je mnoho a záleží i na konkrétním charakteru dané odborky – některé lze zařadit do běžného programu schůzek, jiné vyzkoušet na výpravách a letním táboře, další vyžadují úzkou spolupráci s rodiči, nebo naopak nabízí dětem možnost plnit je zcela samostatně i mimo oddílové akce. Zbytek článku nabízí detailnější pohled právě na různé přístupy k plnění odborek, navíc doplněné o zkušenosti konkrétních oddílů. 

Patroni a patronky 

Nejčastějším způsobem plnění odborek je individuální plnění, ve kterém hrají zásadní roli patroni. Práce s odborkami vyžaduje individuální přístup a často není z pochopitelných důvodů v silách vedení oddílu, aby se plnohodnotně věnovali každému svému členovi či člence v plnění mnohdy specifických úkolů z rozličných oblastí. Tato nevýhoda může být i velkou příležitostí: možností zapojit další osoby do oddílové činnosti. Dospělými průvodci na skautské stezce osobního růstu nemusejí být jen vedoucí. Každý, kdo si plní odborku, má mít svého patrona či patronku, tedy někoho, kdo adeptovi pomůže, doladí s ním konkrétní podmínky při plnění úkolů, něco mu vysvětlí, naučí, usměrní, ukáže, odpoví na otázky týkající se dané činnosti. A to může být kdokoliv. Kromě vedení oddílu mohou dělat patrony a patronky roveři a rangers, odrostlí členové oddílu, kteří se dané oblasti nějak věnují, rodiče, příznivci a přátelé oddílu nebo třeba učitelé z umělecké školy nebo trenéři sportů, jimž se plnitelé odborky věnují.

Že spolupráce s externisty funguje, ukazuje i praxe dívčího oddílu Minetaka z Boskovic. „Zebra, která plní odborku Čtenáře, si vybrala za patronku svoji učitelku českého jazyka, Barča plnící výtvarníka učitelku ze ZUŠ a Štěpi má dokonce patrona z biologického ústavu na Přírodovědecké fakultě Masarykovy univerzity,“ říká Klárka, která má odborky v oddíle na starosti. „Patrony si hledají holky samy,“ dodává Liduš, vůdkyně boskovického oddílu. „Pokud neví, za kým jít, rády jim poradíme, ale hlavní krok, tedy jít za konkrétní osobou a domluvit se, necháváme na nich. Stejně tak si samy hlídají a připomínají plnění odborky.“ Nebojte se tedy požádat o patronování odborky externisty, odborníci většinou rádi pomohou, když jim vysvětlíte, o co jde a co přesně od nich žádáte.

Jedním z úkolů každé odborky na stupni R&R je „Jsem patronem/patronkou této odborky.“ Využívejte toho a zapojte jak rovery a rangers, tak odrostlé členy oddílu a udržujte tak s nimi smysluplný kontakt! Kromě toho, že si odborku mohou sami plnit, mohou se v oddíle věnovat činnostem, které jsou jejich koníčkem, při kterých získají pro práci v oddíle nové uplatnění. Patronovat jednodušší úkoly u mladších skautů a skautek zvládne po náležité přípravě kdokoliv z vedoucích, zároveň i roveři a dospělí plnící si odborku mají svého patrona nebo patronku. V ideálním případě by to měl být někdo, kdo je v dané činnosti ještě dále posune. Mnohdy je potřeba nebo vhodné někoho takového najít mimo domovský oddíl, ať už z jiného oddílu nebo civilní sféry. Je to skvělá příležitost pro mimooddílovou spolupráci. Jak s ostatními skauty, tak s veřejností. A v neposlední řadě je to způsob, jak udržet kontakt s bývalými členy oddílu, kteří již nemají čas se zapojovat naplno a pravidelně – často se ukáže, že kromě toho zvládnou občas pomoct i při jiných příležitostech. Díky systému patronů není tedy potřeba, aby vedení oddílu „muselo vše umět“. Pokud se podaří zapojit do patronace mnoho roverů a oldskautů, vytvoříte tím síť, ve které se upevní vztahy napříč oddílem a střediskem; všichni na stejné vlně, starší jdouce příkladem mladším. Pokud se odhodláte „sáhnout“ po patronech za hranice vlastní oddílové rady, můžete se sblížit s rodiči nebo jinými příznivci oddílu, kmenem dospělých… Stačí se chtít zajímat o to, koho co baví a lidi umět propojovat, aby si vzájemně něco předávali. Přehled o plnění odborek zvládne mít i jeden člověk z vedení, jako je tomu ve zmíněné Minetace.

Vždy je nutné, aby vedoucí oddílu nebo ten, kdo má odborky na starosti, věděl, kterou odborku se dítě snaží plnit, kdo je patronem nebo patronkou a že vědí, jak přistupovat k plnění úkolů, což je přehledně sepsáno v brožurce k odborkám. Ke každému adeptovi je při tom nutné přistupovat individuálně, důležité je přihlédnout k věku dítěte, jeho možnostem, schopnostem a talentu. Některé děti plní zkoušky snadno, jiné se musí naopak velmi snažit, a přesto nemusí vždy výsledku dosáhnout. Motivace a podpora je tak stejně jako pomoc s výběrem vhodné zkoušky další důležitou úlohou vedoucích a patronů. Pozor je také potřeba dávat na to, aby rodiče, učitelé aj. byli dobře informováni a uznávali a podepisovali dětem skutečně splněné úkoly bez snahy jim „zadarmo“ prospět. 

Zapojení odborek do činnosti oddílu

Vedle individuálního plnění odborek je možné je několika způsoby zařadit i do programu oddílu. Následující řádky nastíní, jak na to. 

Plnění odborky může být zařazeno do programu oddílu tak, aby se ji snažili plnit všichni. Výhodou společného plnění je to, že je to společný program a že není vždy nutná individuální patronace. Pozor ale na to, že celoodílové společné plnění mírně popírá jeden z cílů odborek – individuální rozvoj. Je proto rozumné tímto způsobem společně plnit maximálně jednu až dvě odborky, aby byl v oddílové činnosti prostor i na ostatní aktivity. Tento způsob plnění odborky je vhodný pro oddíly s určitým zaměřením (např. vodácké, křesťanské), v rámci delší výpravy (zimní tábor, cyklistický puťák) nebo přípravy na konkrétní akci (vánoční besídka, oslavy výročí, středisková akce apod.). Vhodnými odborkami na společné plnění mohou být například Táborník/Tábornice pro oddíly, které si tábor stavějí samy „na zelené louce“, nebo Plavec/Plavkyně pro oddíly tábořící u vody a navštěvující běžně bazén. Nic vám ale nebrání si vybrat i něco jiného a zaměřit váš oddíl tímto směrem.

I když se v oddíle žádná odborka „centrálně“ neplní, je vhodné na jejich existenci myslet už při sestavování plánu činnosti oddílu. Mnohé aktivity se dají zařadit jako „ochutnávková činnost“, kde si v rámci programu všichni splní jeden úkol, a koho daná aktivita zaujme, může pokračovat v plnění odborky. Například Štiky z Hradce Králové takto vyráběly sněžnice, a někteří z nich teď pokračují v plnění odborky Polárník/Polárnice.

Tip: Projděte si odborkové listy, jistě najdete spoustu inspirace pro oddílový program, po zařazení aktivit – úkolů z odborek můžete a nemusíte pokračovat v jejich plnění. Půjdete do bazénu a přemýšlíte nad programem? Chcete zařadit do oddílové činnosti téma Příroda a tápete, jak ho uchopit? Máte v plánu cyklovýpravu? Chystáte se v zimě na hory? Přemýšlíte, jak pojmout scénku na vánoční besídce? Úkoly z odborek vám poskytnou námět na program, stačí po nich sáhnout. 

Mnoho odborek obsahuje úkoly cílené na starší skautky a skauty nebo rovery a rangers, kteří při nich mají připravit pro ostatní program různého rozsahu, například:

  • Připravím exkurzi nebo brigádu do zvláště chráněného území. (Strážce / Strážkyně přírody)
  • Uspořádám pro členy oddílu atletické závody. (Atlet / Atletka)
  • Připravím pro družinu simulaci dopravní nehody, na konci s ní rozeberu správnost postupů. (Cyklista / Cyklistka)
  • Připravím pro družinu/oddíl program na téma historie českého skautingu. (Skautský historik / Skautská historička)
  • Připravím akci či oslavu ke Dni zamyšlení s využitím aktuálních materiálů WAGGGS a tématu pro daný rok. (Mezinárodní skaut / skautka)
  • Připravím hru pro celý oddíl, která ostatní seznámí s pamětihodnostmi v okolí naší klubovny. (Turistický průvodce / Turistická průvodkyně)

Pro zařazení výše uvedených úkolů do plánu celoroční činnosti je zapotřebí včasná domluva. Pokud plnitel odborky běžně program pro družinu nebo oddíl nepřipravuje, určitě lze jen doporučit konzultaci a případnou podporu od vedení oddílu předem. Na bedrech vedoucích pak leží dopad možného nesplnění, otázka, co dělat, pokud daný program starší skaut/ka nepřipraví. To je však pro mnoho vedoucí již důvěrně známé riziko spojené s každým předáním odpovědnosti, které je ve skautské výchově klíčové. 

Zkuste při plánování výprav a táborů nezajišťovat automaticky vše sami, ale využít odborky k tomu, aby byli členové oddílu zapojeni do přípravných činností co nejvíce. Možná nebude všechno vždycky úplně dokonalé, ale vedení k samostatnosti a zodpovědnosti je přece důležitější. Některé odborky totiž obsahují běžnou činnost, kterou je tak jako tak potřeba zajistit, jedná se například o odborky:

  • Kuchař – služba v kuchyni, jídelníček na výpravě, jídelníček na táboře
  • Táborník – balení na tábor, stavba stanu, nováček na táboře, táborová stavba

Jak motivovat k plnění odborky?

Nejjednodušeji tak, že půjdete příkladem. Plňte odborky s dětmi. Třetí stupeň odborek není jen pro rovery, ale i pro dospělé, žádné věkové omezení shora zde není. Pokud se tedy chystáte s plněním odborek v oddíle začít, jděte do toho všichni, můžete plnit nějakou vhodnou odborku všichni společně, nebo si vyberte každý jednu odborku dle svých zájmů a společně sdílejte, jak jste úspěšní, co vám nejde nebo jaké překážky musíte pro dosažení úspěchu překonat. Například kapitán Albatrosů z Prahy, Davídek, už má skoro splněného Deskovkáře a soutěží s Jupiterem, který si plní nižší stupeň, kdo to bude mít dřív. U Albatrosů se díky tradičnímu zimnímu přechodu hor na běžkách těší u kluků popularitě drsnější odborka Polárník, kterou si plní i Cedník, organizátor těchto zimních výprav. „Narozdíl od kluků musím ale splnit i zapeklitější úkoly, které se v oddíle běžně nedělají – tak třeba vybrat si z biatlonu a krasobruslení nebo vymyslet, kdy a kde postavit iglú.“ Samozřejmě nezapomínejte využít výše uvedený nástroj – delegovat patronování na ty, co si plní třetí stupeň a dávat je za příklad.

Tip: Renča z královéhradeckého oddílu Štiky doporučuje nechat kolovat knížky s odborkami a pracovní listy například ve vlaku, „to je u nás nejlepší, jak vůbec začít. Děti často netuší, jaké odborky existují a za co všechno je můžou získat, třeba i v rámci činnosti kroužku, na který chodí. Pak taky když už je odborka splněná, nezapomínat na nositele jako „odborníka“ a pokud se v programu objeví něco z jeho odborky, zapojit ho do přípravy, kontroly apod. Někdy naschvál, když se mě někdo na něco ptá, dělám, že nevím, a pošlu ho za ‚odborkářem‘. Když vidím, že někdo v něčem vyniká, nabídnu konkrétní odborku k plnění.“

Jak začít?

Pár základních tipů, jak zavést odborky do oddílu:

  • Projít si pracovní listy odborek a vybrat úkoly, které zařadíte do běžného programu oddílu s tím, že koho aktivita zaujme, může v plnění odborky pokračovat.
  • Každý včetně vedení oddílu si vybere odborku a začne ji plnit, je potřeba nezapomínat na vzájemné sdílení svých zkušeností.
  • Otevřít oči a monitorovat, koho máme kolem sebe; jak využít zajímavé lidi. Můžeme tak využít např. některého z rodičů, který se jezdí pravidelně potápět, bývalého člena oddílu, který volný čas tráví lezením po skalách, rovery, kteří hrají v kapele, nebo členku kmene dospělých pracující v redakci místních novin. Mnozí nemusejí vědět, jak připravit jakýkoliv program pro děti, ale jakmile dostanou do ruky pracovní list odborky, dají ihned a snadno do kupy osnovu toho, co dělat.
  • Vybrat jednu odborku a tu plnit v rámci programu oddílu všichni společně i s vedením.

A jaký je vhodný počet odborek k plnění najednou? Mnozí vedoucí oddílů se shodují, že optimální počet odborek, o které skautky a skauti nebo i roveři a rangers usilují, je jedna až dvě – kvalita plnění má jednoznačně přednost před kvantitou. Po splnění jedné odborky si mohou vybrat k plnění další.

Plnění odborek v oddíle se nesmí stát jen honbou za pěknými nášivkami. Pojďme si shrnout, co všechno tedy může do oddílu přinést. Odborky jsou především nástrojem pro to, aby se každý mohl rozvíjet v oblasti svého zájmu, případně i tu svou oblast teprve objevit. Výhodou je obohacení programu oddílu o aktivity rozmanitého charakteru a díky systému patronů také kontakty s širokým okolím oddílu. 

Plněním odborek se děti už od útlého věku mohou učit zodpovědnosti – počínaje dotahováním věcí do konce přes přípravu jednotlivých dílčích aktivit pro družinu či oddíl v rámci plnění úkolů až po spoluvedení náročnějších akcí a výprav a patronování pro mladší členy. V neposlední řadě se plnění odborek může stát účinným nástrojem podpory družinové činnosti – ať už pouhou inspirací pro program, tmelící prvek během společného plnění nebo společných programů nebo jako samotná výchova rádců v zapojování ostatních členů do tvorby programu.

O autorech

Je čtvrtým rokem v týmu odborek, nyní pracuje na ústře