Téma: literatura

Moje cesta ke světu

Projekt Skauti na Zemi, který si kladl za cíl podporovat ve skautských oddílech globální vzdělávání, tedy pomoci dětem a mladým lidem orientovat se v dnešním propojeném světě a uvědomovat si celosvětové dopady jejich každodenního života i možnost měnit svým jednáním svět k lepšímu, je u konce. Veškeré doposud vytvořené podklady k tématu globálního vzdělávání nám teď Skauti na Zemi předkládají v nové publikaci Moje cesta ke světu.

Z tohoto „portfolia globálního vzdělávání“ je možné čerpat inspiraci pro oddílovou činnost, zpětně ji reflektovat, přidávat vlastní postřehy a vytvářet tak profil své cesty ke globálnímu vzdělávání.

Cesta ke světu je členěna do tří částí. První část shrnuje základní teorii a představuje cíle globálního vzdělávání, tzv. kompetence globálního občanství. Druhou částí je tzv. Globální kompas. Ten pomáhá vedoucím se v kompetencích zorientovat, zjistit, jak si v nich stojí a podle toho postupovat dál. Součástí této kapitoly jsou i konkrétní aktivity, kterými můžeme jednotlivá témata globálního vzdělávání v oddíle otevřít. Třetí část je zaměřená přímo na vedoucí – nabízí metodickou podporu a podklady k rozvoji dovedností, které jim pomohou s tématy globálního vzdělávání pracovat.

Cesta ke světu je tak komplexním průvodcem globálním vzděláváním a podle toho i vypadá. Velká složka se spoustou barevných záložek, brožur a podkapitol může na první pohled působit nepřehledně a maximalisticky. Ale nelekejte se jí. Nemusíte se přes noc stát expertem na globální vzdělávání a hnát se k naplnění všech kompetencí. Najděte si ze začátku jedno téma, které vás zajímá nebo je pro váš oddíl příhodné. To si prostudujte a zkuste jej v oddíle některým z programů otevřít. Děti budou možná ze začátku „koukat“, co že jste si to pro ně připravili za podivnou hru. Časem se však programy, u kterých si v klidu s kamarády popovídají o zajímavém tématu, mohou stát příjemným zpestřením oddílových setkání.

Nabízené programy jsou připraveny pro starší děti a dospívající, nejnižší věkovou hranicí je 10 let, což může vytvářet dojem, že se globální vzdělávání netýká vlčat a světlušek. To by podle mě byla chyba. Je sice u mladších dětí potřeba postupovat obezřetně, mít pečlivě připravenou reflexi a v rámci hesla „jednej lokálně, mysli globálně“ se držet spíše té první části. Přesto podle mě platí, že je Moje cesta ke světu skvělým přírůstkem do knihovny každého oddílu, který se chce problémům dnešního světa stavět čelem.

O autorech

Vedoucí oddílu vlčat a skautů v Brně.