Téma: instant

Mobilizace

Nechte skautky a skauty prožít dobrodružství, které před 80 lety prožívali jejich vrstevníci
Foto: Skauti na strážní službě při vzniku republiky — archiv Skautského institutu

Koncem září roku 1938 byla vyhlášena všeobecná mobilizace, která zastihla i skautskou organizaci. V boji za obranu republiky proti nacistickému Německu v ní skauti sehráli důležitou roli

Cíle Účastníci dovedou zhodnotit motivy a rozhodování reálných postav příběhu z hlediska skautských hodnot (věrnost, oddanost, užitečnost). Účastníci sami vědí nebo se zamýšlí, jak by v takové situaci jednali a jak by jejich jednání odráželo skautské hodnoty. Účastníci chápou, že skautská historie, jakož i život obecně, přinášejí okamžiky těžkého rozhodování a příležitosti stát se hrdinou či se podílet na boji za svobodu a demokracii. Družina umí společně uvařit oběd v přírodních podmínkách z dodaných potravin a poskytnout (adekvátně věku svých členů) první pomoc.
Účastníciskautky a skauti
Délka5–7 hodin
ZařazeníDružinová výprava / výprava na oddílové akci
PomůckyMapa, buzola, lékárnička, pomůcky na vaření, potraviny, kostýmy, telegram

Motivace

Nejprve se s účastníky přeneste do doby před 80 lety. K vysvětlení toho, co se dělo koncem 30. let 20. století u nás i v Evropě (sílící vliv nacistického Německa, které si nárokovalo území Sudety a s tím spojené mezinárodní vyjednávání, odhodlání Čechů bojovat) lze použít epizodu „Den mobilizace československé armády (23. září 1938)“ internetové televize Stream z cyklu Slavné dny, návštěvu muzea (pokud bude k dispozici vhodná výstava) nebo vaše vyprávění či výklad někoho nadšeného pro historii. Je možné, že účastníci o těchto událostech uslyší poprvé (látka se v dějepisu probírá až v 9. třídě). Následně jim přečtěte úryvek o mobilizaci skautů z Břeclavi, nejlépe však zkuste dětem zprostředkovat příběh, který se odehrával ve vašem městě nebo který zažil někdo z lidí, k nimž máte nějaký vztah. K vlastní motivaci (symbolickému přesunu časem) můžete využít různé techniky: zavřete oči, překročte práh, sehrajte výstup kamelota vyhlašujícího mobilizaci nebo si pusťte jedinou dochovanou nahrávku Českého rozhlasu o mobilizaci na pribehrozhlasu.cz (nahrávka je ve slovenštině). 

Provedení

V rámci úvodní scénky se jako vůdce zeptejte družin, zda-li jsou ochotné a i připravené pomoct k obraně národa. Pokud ne, ptejte se po důvodech a když je nepřesvědčíte, přejděte rovnou na pozměněnou reflexi. Pokud ano, tak jim sdělte úkol: „Z klubovny posádce vojáků (skupina pomáhajících roverů umístěná někde v okolí) přineste důležitý telegram zapečetěný v obálce a na místě pro ně uvařte oběd.“ Pokud se budete nacházet v pohraničí, využijte objekty řopíků (stavby lehkého opevnění – tzv. „bunkry“) pro dokreslení autenticity. Družiny obdrží mapu, buzolu, kotlíky, potraviny, lékárničku. Trasu by si měly určit samy. Vedoucí by ji však měl schválit. U vojenské posádky (ještě před vařením) ovšem dojde ke zranění některých vojáků a skauti je musí ošetřit. Poté následuje příprava oběda pro vojáky a předání telegramu. Jakmile se družiny vrátí zpátky, proveďte přesun zpět do současnosti. 

Reflexe a zpětná vazba

Družinovou spolupráci, poskytnutí první pomoci a přípravu oběda (vhodné jako příprava na Svojsíkův závod) můžete hodnotit na místě – k tomu na sebe můžete vzít např. roli velitele vojáků. Reflexi proveďte po návratu. Nejprve nechejte účastníky, aby sdělili své pocity a dojmy a rekapitulujte program. Posléze rozveďte diskuzi. Ptejte se dětí, zdali si myslí, že činy skautů před 80 lety v dané situaci opravdu pomohly, jestli to pro ně bylo bezpečné, jestli byli okamžitě rozhodnutí se zapojit, anebo váhali. Opírali se při rozhodování o skautské hodnoty? O jaké? Nechte také skautky a skauty zvažovat, jak by se v podobné situaci postavili oni sami a podle čeho by jednali. Debatu lze rozvést i směrem k současnosti. Jak mohou být dnes skauti prospěšní při krizových událostech, vypuknutí mezinárodního konfliktu nebo v období míru? Zachovali se naši skautští předchůdci hrdinsky? Jak a v čem se dnes ze skautů mohou stát hrdinové? Posléze „dovyprávějte“ zbytek historie (o mnichovské dohodě) a zeptejte se, zdali jejich snažení mělo cenu, když vlastně přišlo vniveč. Proti čemu (za co) vůbec bojovali? 

Pár rad na závěr

Využijte co možná nejvíce autentické materiály (plakáty, fotky), atmosféru vytvoří kostýmy, objekty pohraničního opevnění i např. dobová mluva. Pamatujte i na psychickou bezpečnost hráčů – atmosféra konce 30. let může v dětech vyvolat např. přílišný strach či přehnané obavy, pak je potřebné je uklidnit. Ideálně vyčleňte jednoho vedoucího (bez role), který si bude těchto věcí všímat, př. reagovat na ně. Více o obecném provedení historických zážitkových programů se můžete dočíst na skautskyinstitut.cz/metodika nebo v tištěné příručce Skautské odkazy.

O autorech

Student analytické chemie i učitelství na MU v Brně. Rá