Téma: právo

Jelen v jámě! Kdo za to může?

aneb analýza právní odpovědnosti vedoucích oddílů při vedení schůzek neplnoletým rádcem či rádkyní je dostupná na Křižovatce
Foto: Lucie Horáková – Basa

Během družinové schůzky uspořádá čtrnáctiletý rádce hru v terénu za sídlištěm, kam běžně na schůzkách chodí. Na ní jeden ze členů družiny, Jelen, spadne do vyhloubené jámy a způsobí si zranění, která si vyžádají několikatýdenní léčbu. 

Kdo za to nese právní odpovědnost? Vedoucí oddílu, rádce, oba nebo nikdo? Asi vás nepotěší, že odpověď není úplně jednoznačná a je možná každá ze zmiňovaných variant. Záleží na posouzení konkrétní události. Například – měl rádce možnost vědět o hrozícím nebezpečí pádu? Pokud ano, mohl vedoucí oprávněně předpokládat, že má rádce znalosti o tom, jak zajistit bezpečnost, a že se těmito pravidly také v praxi řídí? A také že je dostatečně zodpovědný a má autoritu k tomu, aby jím vydané pokyny byly respektovány?

Podobných případů a otázek vás jistě během oddílové praxe může napadat mnoho. Zejména pokud se o důsledné naplňování družinového systému se členy ve skautském věku snažíte a je u vás tedy běžné, že družinové schůzky vedou rádci a rádkyně ve věku třinácti až patnácti let. Nyní vám s jejich řešením může pomoci k tomuto tématu skautskými právníky zpracovaná analýza, která je dostupná na skautské křižovatce: skaut.cz/pravniodpovednost.

Jak to tedy je?

Pro každodenní fungování oddílu i pro komunikaci s rodiči je dobré vědět, jak je právní odpovědnost u družinového systému nastavena. Stejně tak je důležité znát benefity, které funkční družinový systém přináší. 

Jak je to tedy ve zkratce s právní odpovědností rádců a rádkyň? Ve skautské výchově je práce s rádci postavena na postupném předávání zodpovědnosti mladým lidem. Nejdůležitějším kritériem pro svěření dohledu je způsobilost a zkušenost dotyčného, nikoli jeho věk. Aneb čtrnáctiletý kluk může být vyspělejší a zodpovědnější než sedmnáctiletý „floutek“. 

Základem je tedy dostatečně zkušený a zodpovědný rádce či rádkyně. Co to znamená?

  1. Rádcové/rádkyně musí být přiměřeně rozumově vyspělí pro činnosti, které se od nich očekávají.
  2. Rádkyně/rádce musí mít znalosti o tom, jak zajistit bezpečnost na schůzce, a musí se dle nich v praxi řídit. 
  3. Rádce/rádkyně musí mít autoritu k tomu, aby jí/jím vydané pokyny byly respektovány. 
  4. Vedoucí musí ověřit zkušenosti a kompetentnost rádce/rádkyně.

Dále je z hlediska vedoucího žádoucí zajistit bezpečné prostředí klubovny a ubezpečit se, že rodiče znají družinový systém a jeho fungování v oddíle. Toto zkrácené shrnutí slouží pro přemýšlení nad problematikou, je však vhodné si jej rozšířit (třeba i díky dalším příkladům) o celou zmiňovanou analýzu. 

Co tedy můžeme dělat? 

Jako vedoucí se můžete odpovědnosti za škodu na majetku či zdraví spravedlivě vyhnout, i když jste třeba jedinou plnoletou osobou v daném případě. Co pro to musíte udělat, je zmíněno v seznamu výše a detailněji rozpracováno v analýze. 

Fungující družinový systém vyžaduje péči a vytrvalou práci (především) s rádci a rádkyněmi – počínaje nastavováním pravidel a mantinelů, v rámci kterých se mohou s družinou pohybovat, přes učení, které věci s družinou (ne)dělat a jakým způsobem je (ne)dělat, včetně ověřování jejich zvládnutí, až k samostatné činnosti rádců a rádkyň. S novými rádci je pak třeba celý proces absolvovat nanovo. Pokud už ale zažili fungující družiny jako členové, budete to mít o hodně snazší!   

Pokud do této práce budete investovat, vynaložený čas a energie se vám bohatě vrátí v podobě samostatně myslících a odpovědně jednajících holek, kluků i celých družin. Budete svědky spousty neotřelých nápadů a správných řešení, které byste sami stěží vymysleli. Skauty a skautky tím dobře připravíte na vyšší nároky sebeorganizace v roverském věku a na budoucí spolupráci při vedení oddílu. Navíc tak mohou získat průpravu na odpovědný a samostatný život.

Tušíte, jak by to bylo s odpovědností v případě jedenáctiletého Ferdy, který se při družinové schůzce poranil sekerou, když sekal třísky na podpal do klubovnových kamen, a přitom tuto zdatnost už běžně zvládá od věku vlčete? A co v situaci, když jako dohled na čajový dýchánek v klubovně pošlete devatenáctiletou rangers Káťu, která je vždycky tak trochu „hlavou v oblacích“, a kvůli vznícenému závěsu od čajové svíčky se poničí i drobný klubovnový materiál? Neváhejte o tom popřemýšlet při čtení analýzy na skaut.cz/pravniodpovednost. Máte kromě právní odpovědnosti další otázky k tomu, jak správně pracovat s družinovým systémem? Pojďte o nich diskutovat na worskhop k družinovému systému! Od začátku letošního roku máte jedinečnou příležitost si se svou oddílovou radou pozvat zkušené lektory a lektorky až k vám a společně vytvořit plán, jak družinový systém posílit. Více se dozvíte na webu ds.skaut.cz.

O autorech

Je členkou programového týmu ústředí, instruktorského