Téma: předáváme

O předávání mluvme! Ale s kým?

Jak jsem předával oddíl
Foto: Jakub Sklář – 17. oddíl Lynx

„Ty akorát žvaníš a nic z toho.“ „Jó, vykecávání by ti šlo, ale kde je ta skutečná práce?“

Takové a mnohé další hlášky jsou typickými zabijáky kvalitní komunikace. Možná právě teď v době pandemické přichází ten pravý čas si uvědomit, že poctivě mluvit o činnostech, pocitech, úkolech je mnohdy podobně důležité jako je vykonat. Možná právě teď přichází čas, kdy poznáváme, že není jedno kdy a co, komu a jak řekneme. Kvalitní komunikace totiž snižuje nejistotu. Důležitost jistoty jsme okusili na vlastní kůži v pomalu ale jistě končící pandemii. Já jsem si ověřil nutnost jasné komunikace během předávání vedení oddílu. V následujících odstavcích ukážu, s kým vším jsem o předání komunikoval. Také se zmíním o jednotlivých komunikačních platformách a pokusím se vypíchnout, co mi při zpětném pohledu připadá nejdůležitější. 

Můj příběh

Chtěl bych vám představit příběh o předávání jednoho konkrétního oddílu. Berte to, prosím, jako inspiraci, zde sepsanou krok po kroku. Nejedná se o univerzální návod platící vždy a všude. Během tábora v roce 2017 jsem převzal malý koedukovaný oddíl Lynx ze severu Brna. Předávání neprobíhalo za příjemných okolností. V oddíle dohořívaly ideové a osobní spory mezi vedoucími, přičemž někteří vedoucí nakonec z oddílu odešli. Jakožto tehdy sedm let starý oddíl jsme například neměli žádnou tradici předávacího rituálu, žádné starší vedoucí, mizivé zkušenosti s nástupnictvím, dokonce ani dostatek členů. Situace se ale od té doby radikálně změnila. Dnes oddíl čítá přes 80 členů, a tak vyvstaly zase nové výzvy, zejména větší potřeba jednoznačné a poctivé komunikace, která byla dříve snažší z důvodu nižšího počtu vedoucích. Vést a inspirovat takový počet lidí již vyžaduje značné úsilí. Oddíl jsem předal v polovině února 2021 uprostřed koronavirového lockdownu. 

Předat vedení teď, nebo později?

Otázka, kterou jsme si kladli spolu se zástupci nespočetněkrát. Přišel totiž covid a oddíl funguje zásadně jinak. Původní termín předání jsme měli stanovený na vánoční výpravu v polovině prosince 2020. Tehdy jsem ale cítil vlastní nepřipravenost na předání v době krize, kdy byla naše činnost zakázána, a tak jsme po společné diskuzi rozhodli datum posunout na polovinu února v naději, že bude líp. Ono lépe nebylo, ale z hlediska férovosti zejména k čekajícím nástupcům jsme předání chtěli bezpodmínečně provést. Slavnostní rituál proběhl online v polovině února 2021. Samotný proces předávání ale začal už mnohem dřív.

Nástupci

Dva roky zpět. Poklidná restaurace, káva a malinová limonáda. Já a jeden mladý nadějný vedoucí Daven během probíhajícího „pokecu s vedoucím oddílu“. Já tichým hlasem říkám, že bych chtěl oddíl vést ještě asi 2 roky a moc by se mi líbilo, kdyby to byl právě on, kdo jej převezme. Daven ještě tišším hlasem odpovídá, že by to byla pro něj velká čest, ale že o tom nic neví. Cítil jsem z něj obavu a zároveň chuť. Poté jsme o případném vedení spolu pravidelně mluvili, abychom myšlenku předání dále udržovali a nezapomněli na ni. Půl roku před plánovaným termínem jsme hovořili o mé představě, jak přesně by předávání mělo probíhat. Zaměřili jsme se na debatu o obavách, vypíchli případné nástrahy. Doporučil jsem Davenovi přemýšlet hlavně nad nejužším vedením (v našem případě vedoucí a dva zástupci) jako nad kompaktním týmem, organismem! Věřím, že nadprůměrné vztahy v úzkém vedení pomáhají rozložit tíhu pozice mezi více osob. Vedoucímu zároveň dávají pocit větší jistoty, že na to není sám. Je nesmírně cenné si v nejužším týmu dobře rozumět, mít určitý druh souznění a vědět, že se navzájem podpoříte, např. v jednání s rodiči nebo při prezentaci změn na oddílové radě. Dále jsme společně vytvořili harmonogram postupného předávání kompetencí. Seznámili jsme s ním oddílovou radu, ta jej mohla ovlivnit – komentovat, doplnit, urychlit… Asi měsíc před datem předání jsme si vyšli i s Davenovým novým zástupcem na procházku, kde jsme mluvili o vzájemné připravenosti a obavách. Z diskuze na výletě vzešla prosba o nějaký druh manuálu k vedení našeho oddílu, a tak jsem vytvořil „Kuchařku vedoucího oddílu“ s celoročním harmonogramem ustálených činností vedoucího oddílu. Nakonec jsem přidal pár osobních tipů pro snadnější vedení. 

Ostatní vedoucí

Téma předávání vedení jsem v oddílové radě otevřel zhruba rok před plánovaným aktem. Během toho roku jsem nabídl a obsadil pozici druhého zástupce vedoucího oddílu, který nyní pomáhá novému vedoucímu i po mém odchodu. Zajišťuje tak větší kontinuitu. Zároveň můj nástupce Daven měl dlouhodobě na starost část stálých bodů na oddílové radě, postupně za ně přebíral odpovědnost a učil se vést diskuze mezi vedoucími, dospět k nějakému závěru a činit rozhodnutí. Všichni další vedoucí byli pozváni na slavnostní předávání oddílu. Rituál měl asi hodinu, pozvali jsme všechny aktivní i bývalé vedoucí spjaté s oddílem a vedoucího střediska. 

Program online předání konaného na platformě Google Meet

  1. Časová osa společných fotek z výprav a táborů: 
    • Úvodní aktivita, v níž jsme promítli fotky a společně je seřadili do časové posloupnosti. Cílem byla podpora oddílové sounáležitosti, kdy jsme si připomněli, co jsme spolu již zažili a na co tedy navazujeme. 
  2. Shrnutí mého vůdcovského období:
    • Co jsme společně prožili? Co se podařilo a nepodařilo? 
  3. Pozdrav od vedoucího střediska.
  4. Příběh od Velena Fanderlika o předávání oddílu (Listy Jurovi, TDC 2014, str. 9–10).
  5. Činovnický slib nového vedoucího: 
    • Použili jsme svícen jako symbol ohně, u kterého bychom rádi oddíl předávali. Kroj a logo Junáka v pozadí jsme zvolili jako symbol skautingu. Daven jako nový vedoucí slib složil symbolicky do mé levice na důkaz kontinuity. 
  6. Předání dárků novému vedoucímu: 
    • Skautský klobouk jako viditelný symbol vůdcovství, zápisník s vlastnoručně vepsanými inspirativními citáty a místem pro vlastní poznámky.
  7. První proslov nového vedoucího.
Foto: Jakub Sklář – 17. oddíl Lynx

Rodiče

Obecnou mantrou naší komunikace s rodiči dětí byla vždy stručnost a jasnost. O většině naší činnosti informujeme e-mailem a prostřednictvím oddílového webu. Již během posledního roku měl můj nástupce na starosti komunikaci s rodiči o výpravách, tudíž jej všichni rodiče velmi dobře znali a nebyli překvapeni z toho, kdo vlastně bude novým vedoucím. O předání jsme vytvořili e-mail, status na oddílový Facebook a Instagram. Samotný e-mail měl dvě části – první jsem psal já jako své rozloučení, druhou navázal můj nástupce s představením hlavní myšlenky svého vedení. Rodiče jsme také pozvali na závěr online výpravy, kde jsme o změně vedení mluvili s dětmi. 

Děti

Během pandemie jsme uspořádali několik online výprav. Na jedné z nich, několik dní před slavnostním rituálem, jsem požádal o asi půlhodinový prostor. Tam jsme si přečetli dopis od Roberta Badena-Powella, kterým se on loučil se „svými“ vedoucími a dětmi (je volně dostupný na Wikipedii). Mluvili jsme s dětmi o změně vedoucího oddílu a vysvětlovali, co to pro ně konkrétně znamená a proč se to děje. Dále jsme téma ještě otevírali v prostoru online schůzek, kde každá družina zvlášť reflektovala program z výpravy o předávání. Dále plánujeme vše připomenout, až to bude opět možné, na výpravách a úvodním táborovém ohni.

Středisko

Vedoucí střediska je tím, kdo reálně jmenuje nového vedoucího oddílu, a proto jsme tomuto vztahu věnovali zvláštní péči. Já jsem vedoucího střediska informoval o předávání zhruba rok před svým zamýšleným koncem v rámci našeho pravidelného setkání. Prosil jsem jej o názor a společně jsme přemýšleli o vhodných kandidátech. Oba zástupce vedoucího oddílu jsme aktivně zvali na střediskové rady, byť nejsou jejími členy, což napomohlo k hladkému předání. 

Bývalí členové

Některé bývalé členy jsme informovali předem už v létě na osobních setkáních, ostatní dostali informaci v e-mailu s pozvánkou na online slavnostní předání. Zejména bývalí aktivní členové mohou v počátku nabídnout pomocnou ruku novému vedení či přispět slovem podpory. Navíc často nabízí neotřelé nápady a pohledy z vnějšku. Jsou vlastně tak trochu na půl cesty mezi vedením oddílu a rodiči. 

Obec

Pomyslnou třešničkou bylo informování představitelů obce – starosty, zastupitelstva, tajemníka. Napsali jsme e-mail paní tajemnici a článek do místního zpravodaje, jehož prostřednictvím jsme obsáhli širokou veřejnost, neboť tento plátek dostávají do schránky všichni obyvatelé v okolí. Náš oddíl působí v malé městské části, kde je výhodné se znát s představiteli samosprávy osobně, protože často společně tvoříme rozličné akce (např. Den dětí nebo Ukliďme Česko).

Oddíl jako družina

Moc bych si přál, abyste tento text brali jako zdroj inspirace k vlastnímu předávání nebo přebírání oddílu. Rozhodně nepopisuji jediné správné řešení. Nebojme se chybovat. Chyby jsou cenným prostředkem v procesu učení. A nebojme se dělat složitá rozhodnutí i během krizových časů. Hladkému průběhu pomůže kvalitní komunikace, kdy sdělíme všem v okolí co se bude dít, kdy se to stane a proč. Nezapomeňme si na ni vyhradit dostatek času.

Vždy se mi moc líbilo přirovnání oddílového vedoucího k tomu družinovému, který vede své děti, a v tomto případě těmi dětmi jsou právě jednotliví vedoucí v oddíle. Mám pocit, že v Junáku často zapomínáme na péči o vedoucí. Ti to totiž vždycky nějak „zvládnou“. Vždyť investice do lidí by ve výchovné organizaci měla být tím nejcennějším. Dělejme proto skauting pořádně a věřím, že kvalitní komunikace je tou správnou investicí. 

Velmi bych si přál, abyste tento text brali jako zdroj inspirace k vlastnímu předávání nebo přebírání oddílu. Rozhodně nepopisuji jediné správné řešení. Nebojme se chybovat. Chyby jsou cenným prostředkem v procesu učení. A nebojme se dělat složitá rozhodnutí i během krizových časů. Hladkému průběhu pomůže kvalitní komunikace, když všem v okolí sdělíme, Co se bude dít, Kdy se to stane a Proč. Nezapomeňme si na ni vyhradit dostatek času. 

Vždy se mi hodně líbilo přirovnání oddílového vedoucího k tomu družinovému, který vede své děti, a v tomto případě těmi dětmi jsou právě jednotliví vedoucí v oddíle. Mám pocit, že v Junáku často zapomínáme na péči o vedoucí; ti to totiž vždycky nějak „zvládnou“. Ale vždyť investice do lidí by ve výchovné organizaci měla být tím nejcennějším. Dělejme proto skauting pořádně. Věřím, že kvalitní komunikace je tou správnou investicí. 

Tip redakce: Pavlův příspěvek je posledním dílem rubriky Jak jsem předával/a oddíl, která vyšla ve všech číslech tohoto ročníku Skautingu. Zkušenosti dalších čtyř bývalých vedoucích oddílu můžeš číst na casopis.skauting.cz/kategorie/jak-jsem-predaval-a-oddil


O autorech

V únoru předal vedení velkého smíšeného oddílu v Brn