Téma: nástroje

Jak na nové odborky. A co když jim nerozumím?

Matematik / Matematička

Matematika a fyzika bývají postrachem nejednoho školáka. Bylo to tak i u vás? Dokážete si představit plnit s dětmi odborky zaměřené právě na matematiku či fyziku, kterým sami nerozumíte? Člověk nemusí rozumět všemu, ale měl by si udržovat alespoň základní přehled. Pomocí odborek můžeme dětem přiblížit komplikované věci. Tento článek nabízí rady a tipy, jak na – nejen nové – odborky, kterým nerozumíme.

Tip: Pokud jste s odborkami dosud nepracovali, zavítejte na odborky.skaut.cz/zacni-ted. Kromě přehledu všech odborek tam najdete i vysvětlení, jak přesně odborky fungují a jaká je role jejich patronů.

Stávající odborky byly nově rozšířeny o odborky Matematik / Matematička, Fyzik / Fyzička, Chemik / Chemička a Kouzelník / Kouzelnice. Jejich plné znění naleznete na webu odborky.skaut.cz. Odborky zaměřené na matematiku, fyziku a chemii vychází z podobného základu a mají také stejný cíl – zpřístupnit vědu dětem.

Odborka Matematik / Matematička nás učí myslet. Matematika totiž nemusí být jenom o řešení rovnic. Například úkol Tabulky vybízí skauty a skautky ke zjednodušení oddílových evidencí (např. docházky nebo harmonogramu tábora). Do programu můžete také zařadit úkol Geometrie v přírodě, při němž děti měří objekty v přírodě bez použití klasických měřidel. V této odborce můžete nalézt také skládání origami, luštění sudoku, řešení Rubikovy kostky, šachy a další podobné aktivity. Z naší zkušenosti plyne, že dobrá cesta, jak děti k plnění odborky motivovat, jsou šifry. A navíc – při tvorbě šifrovacího závodu pak mohou ti, kdo plní odborku, vymýšlet nové mechanismy šifer pro ostatní členy oddílu.

Odborka Fyzik / Fyzička se zabývá fyzikou každodenního života, přibližuje jevy, se kterými se setkáváme i ve skautském oddíle. Při plnění odborky si v oddíle vyzkoušíte velké množství různorodých pokusů: od výroby spektroskopu přes sluneční hodiny až po funkční kompas. Na složitější výrobky je vhodné se zaměřit na letním táboře. Na schůzce zase můžete předávat tajné zprávy pomocí telefonu z kelímku a jeho fungování si objasnit po skončení programu. Na výpravě vás leckdy stihne déšť i bouřka. Při prožívání takové situace se přímo nabízí zúročit nabytou zkušenost a naučit děti odhadovat vzdálenost bouřky, což propojíme s úkolem Bouřka. Pokud naopak po dešti vysvitne slunce a uvidíme duhu, lze promluvit o jejím vzniku v úkolu Fyzikální jevy

Foto: Lucie Horáková – Basa

S Chemikem / Chemičkou se podíváme na svět z dalšího úhlu pohledu. Výroba krystalu nerostu, vonné esence, mýdla, neviditelného inkoustu, to vše lze zařadit do programu na schůzce či táboře. Barvení látky pomocí přírodnin při hře použil již Jaroslav Foglar v Alvarezovi. Show plnou chemických experimentů můžete při dodržení bezpečnosti provést i u táboráku. Do světa outdooru pak můžete proniknout skrze úkol Voděodolnost, jehož cílem je vysvětlit, proč jsou nepromokavé látky skutečně voděodolné, ale zároveň prodyšné. 

Úkoly v odborce Kouzelník / Kouzelnice se zabývají vystupováním na veřejnosti, kouzly a triky. Jak ozvláštnit program k táboráku? Nabídněte dětem k plnění tuto odborku, mohou se pokusit uhodnout věk táborových návštěvníků, vymyslet vlastní kouzlo nebo nad plamenem odhalit zprávu psanou neviditelným inkoustem. Kouzelníci / Kouzelnice mohou připravit vystoupení, které přizpůsobí publiku v úkolu Vystoupení na míru. Kouzla budou vypadat efektně při uvedení hry motivační scénkou. Děti plnící tuto odborku rozvíjí svoji kreativitu a učí se improvizovat. 

Stalo se vám, že jste si přečetli odborku a většině slov nerozumíte? Nevěšte hlavu! Odborka vás bude sama provázet: zaměřte se na plnění úkolů z oblasti Dokaž to. V Ukaž se se nachází doplňující podmínky, ve kterých je prostor pro drobnější úpravy a vlastní úkol. Pokud jste v dané oblasti jako doma, zkuste svoje zkušenosti zúročit při motivování dětí k plnění odborky, můžete být jejich patrony. 

Patrona odborky vnímáme jako člověka, který danému oboru rozumí a je schopný dětem ukazovat možnosti plnění. Kde takovou osobu najít? Hledejme v oddíle i mimo něj – patronem mohou být členové oddílu, rady, rodiče, učitelé, trenéři, vedoucí kroužku, starší členové střediska nebo příznivci skautské činnosti. Ve třetím stupni odborky si mohou být patrony také R&R navzájem. Bude se jim pak odborka snáze plnit, lépe hledat motivace a mohou spolu sdílet zážitky z plnění. 

Foto: Ondřej Peřina – Jerry

Může se stát, že nebudete mít v okolí žádného vhodného kandidáta na patrování odborky. V ten moment je rozumné neupírat dětem v oddíle možnost splnění odborky a stát se patronem sám, ačkoliv tématu nerozumíte dokonale. Je ale žádoucí, abyste byli o plnění dobře informováni a neuznávali úkoly „zadarmo“. Berličkou vám může být cíl celé odborky i cíle jednotlivých úkolů.

Shrňme si, jak postupovat s odborkou, jejíž téma je pro nás neuchopitelné: Přečtěte si její podmínky, seznamte se s tématem. Když oblasti nerozumíte, poptejte se jinde. Pomoci mohou učitelé ve škole, lektoři kroužků, kamarádi z vysoké školy, členové SkautFóra. Můžete oslovit lidi mimo oddíl, hledat inspiraci v časopise Skaut, podívat se na web odborky.skaut.cz, kde najdete kromě odborkových listů a obrázků nášivek třeba i tipy na plnění odborek, přesné znění úkolů nebo brožuru s úvodem k odborkám. Nemusíte hledat pouze na odborkovém webu, inspirací může být jakákoliv jiná webová stránka. Popřípadě můžete napsat na odborkový e-mail: .

Měli bychom se zkrátka snažit umožnit plnit členům oddílu i odborky, jejichž tématu plně nerozumíme. Zařadit odborky, kterým nerozumím, není tak složité, jak to na první pohled vypadá. A to nejen u těch nově zveřejněných. Zkus to také!

O autorech

Vedoucí 1. dívčího oddílu v Třebíči, členka odborko
Vede skauty v Třebíči, člen odborkového týmu. Zajímá