Téma: instant

Pomozme dětem najít jejich motor

Naše děti se věnují spoustě aktivit. Které ale dělají opravdu rády a co je drží u těch ostatních? A najdou i nějakou, kterou milují čistě pro ni samotnou?
Foto: Radomír Švihel
CílDěti si uvědomují, co je motivuje, chápou, že vnitřní motivace je silnější než vnější, pojmenují některé své vnitřní motivy. 
ÚčastníciDružina světlušek / vlčat, cca do 10 hráčů 
ProstředíKdekoliv
Délka30 min na přípravu, 1 h na hru
PomůckyKartičky s příklady vnitřních a vnějších motivů

1. část: Koho to asi baví víc?

Děti se rozdělí do dvojic nebo malých skupinek. Každá z nich dostane několik kartiček – ty představují postavy a jejich důvody, proč dělat nějakou činnost. Například:„Hraju volejbal, protože mě tam přihlásili rodiče. Je to fajn, ale radši bych chodil na tenis.“ / „Chodí tam celá moje třída, smáli by se mi, kdybych nešla taky. A navíc je tam moje nejlepší kamarádka, se kterou je zábava.“ / „Náš trenér dělal ve škole nábor a já jsem to chtěl zkusit. Vážně mě to baví, už jsem byl i na zápase!“ Pokuste se vymyslet příklady vnitřních i vnějších, pozitivních i negativních motivů a také jejich kombinace. Děti ve skupinkách seřadí, kdo z postav asi činnost dělá nejradši / nejméně rád, kdo u ní asi nejdéle vydrží / kdo milerád skončí. Se všemi skupinami dohromady pak procházíme, jaké pořadí určily a proč – správně je všechno, co si dovedou obhájit, přičemž variace se dost možná budou lišit. Na nejvyšším stupni se ale pravděpodobně u všech ocitne nějaký vnitřní motiv – pokud ano, rozhodně to zdůrazníme, ptáme se dětí, jestli si toho u seřazování všimly.

2. část: Z jakého důvodu?

Každá skupinka opět dostane kartičky – je na vás, jestli je jen předáte nebo necháte skupinky třeba najít si je či doběhnout pro ně. Jejich získání se dá využít jako krátký předěl mezi přemýšlením. Tentokrát jsou na nich názvy činností: dovedností, kroužků nebo třeba předmětů ve škole. Děti pak mají ke každé z nich vymyslet několik příběhů, v nichž popíší, proč se kdo činností začal zabývat a proč v ní pokračuje. Například proč se někdo o víkendu učil angličtinu: nechce dostat pětku / maminka to rozhodla / chce vyhrát soutěž / pojede do Londýna a chce rozumět / angličtina se mu líbí / děda mu dá desetikorunu za každou jedničku / do oddílu přišlo vlče, které neumí česky a ostatní mu chtějí pomoct aj. Svoje příklady poté skupinky představí ostatním a všichni společně rozhodnou, kdo u činnosti rád vydrží a kdo nejspíš odejde, jakmile bude mít příležitost. Na konci své rozhodování zhodnotíme – všiml si někdo něčeho zajímavého? Co mají společného příběhy těch, kteří u činností nejspíš vydrží nejdéle?

3. část: A proč to dělám já?

Skupinky rozpustíme – teď bude každý přemýšlet sám za sebe. Děti mají chvilku, aby si promyslely, co vlastně dělají za činnosti – kroužky, předměty ve škole, další záliby, nebo co se naučily/učí. Zkusí si uvědomit, proč se aktivitám věnují, co je u nich drží, a také si je rozčlenit do tří velmi volných kategorií:„pokud bych mohl přestat, okamžitě bych to udělal“ – „pokud bych mohl přestat, asi bych to zvážil/pokud bych musel přestat, asi bych poslechl“ – „určitě nechci přestat, kdybych musel, bránil bych se“. Za každou z nich si pak vyberou jednu věc, kterou představí ostatním. Poslouchejte se navzájem. Potvrdilo se vám to, co jste si předtím pojmenovali? Co vás drží u činností, kterých byste se nikdy nevzdali?

Jako první tuto aktivitu vyzkoušely světlušky z družinky Ledňáčků z Brna. O své postřehy z realizace se s námi podělila jejich vedoucí Šíša.

Zkušenosti z realizace

Hra byla rozhodně přínosná, světlušky všechny části bavily. Je potřeba počítat, že to zabere déle než 30 minut, spíš tak hodinu. (na základě této informace jsme přehodnotili dobu realizace na hodinu, jak je uvedeno tabulce – pozn. red.) Holky postupně docela dobře pochopily rozdíl mezi vnitřní, vnější, pozitivní a negativní motivací.Nejvíc byly nadšené do hraní scének, takže na to by bylo dobré mít třeba připravené i nějaké rekvizity. Určitě ale stojí za to tento program vyzkoušet, jistě bude mít úspěch. 

O autorech

Hraje si se světluškami a vlčaty v brněnské Sedmdesátc