Téma: instant

Plnění úkolů začíná u motivace

Aneb vyložte si v oddíle karty na stůl
Foto: Jaroslav Šafer

Každý z nás při svém zapojení v hnutí plní různé úkoly. Nezáleží na tom, zda jsou to úkoly oddílové, střediskové, kurzovní nebo jiné. Tyto úkoly většinou spojuje to, že vznikají, objevují se a plní na základě týmové spolupráce a shody. 

Už jsi někdy přemýšlel nad tím, co je tvojí osobní motivací plnit úkoly v nějakém týmu? A co motivuje ostatní členy vašeho týmu? Kdy motivaci ztrácíte? A co se naopak dá dělat pro to, aby váš tým byl komfortním místem pro rozvoj jedince? Klást tyto otázky a nalézat na ně odpovědi je cílem následujícího programu.

Cíl Rozvíjet schopnost vnímat osobnosti ostatních členů týmu a jejich individualitu a potřeby, sdílení motivace, hledání společné motivace, teambuilding
ÚčastníciTým (oddílová rada, tým kurzu, tým velké akce, …) 
Délka Cca 2 hodiny (v závislosti na velikosti týmu a potřebě sdílení)
ProstředíLibovolné 
Materiál Papíry s otázkami, papíry na odpovědi, tužky 

Příprava

1

Zamysli se nad tím, které oblasti motivace týmu a plnění úkolů vás nejvíce pálí. Pokus se vymyslet vhodné otázky, které vám pomohou přijít na to, co vás zajímá (budou pro váš tým nejpřínosnější). Čím více času věnujete formulování konkrétních otázek a její precizaci, aby mířily na jádro problému, tím bude aktivita přínosnější.


Tip: Otázky nemusíš formulovat sám, poraď se se svými spolupracovníky nebo se nad nimi zamyslete s celou oddílovou radou. 

Příklad otázek: 

  • Jaké úkoly mě osobně baví?
  • Jaké úkoly mě vůbec nebaví?
  • Co mě osobně motivuje k plnění úkolů?
  • Kdy motivaci ztrácím? 
  • Co se dá dělat pro to, abych byl motivovanější?
  • Jak vypadá zadání vhodné pro mě?

2

Až budeš mít otázky nachystané a prodiskutované, vyber jen ty nejlepší a nejpřínosnější. Na jednu realizaci aktivity doporučuji maximálně 6 otázek. 

3

Otázky přepiš na velké papíry, aby byly vidět.

4

Vezmi tolik barevných papíru, kolik je účastníků aktivity. Rozstříhej je shodně, a to tak, aby ti vzniklo z každého papíru tolik dílků, kolik jsi formuloval otázek. Puzzle vzniklé z jednotlivých papírů musí být naprosto shodné. Stejně velké dílky označíme vždy stejným číslem.

5

Pokud jsi požitkář, nachystej drobné občerstvení a najdi příjemnou relaxační hudbu.

Realizace

Sejděte se s týmem a navoďte příjemnou atmosféru. Rozdej každému vždy jednu stejně barevnou sadu očíslovaných puzzle. Rozmísti po prostoru otázky, o kterých chcete diskutovat, a nech členům dostatečný čas na jejich zodpovězení. Odpověď členové zaznamenávají dle čísla otázky na příslušný puzzle ze své sady. Během této části může hrát relaxační hudba a na chuť může být připravené drobné občerstvení. 

Poté, co mají všichni odpovězeno, se potkejte opět dohromady v kruhu. Všichni roztřídí své dílky s odpověďmi na kupičky podle čísel. Jednotlivé kupky zamíchejte. Následně si z kupičky každý účastník vezme novou různě barevnou sadu puzzle. Z každé kupičky si vezme jeden dílek, aby měl v ruce od každého čísla jeden kus. 

Nyní přichází část sdílení. Procházejte jednotlivé otázky. Jeden účastník přečte otázku a také odpověď na jednom dílku puzzle, který má právě teď u sebe. Po přečtení se pokusí uhodnout, komu z týmu puzzle patří. Ten pak má možnost doplnit své vyjádření na puzzle a prodiskutovat ho s ostatními. Postupně projděte všechny otázky a všechna témata. Záleží také na osobě, která program vede, do jaké míry nechá proudit debatu k daným tématům a zda nechá prostor pro nalézání řešení hned nebo až po skončení sdílení.

Kromě vzájemného bližšího poznání a získání cenných informací pro lídra týmu může být výstupem aktivity také týmové předsevzetí (Kam se chce tým posunout? Jaká opatření přijme?) 

Z dílků můžete poskládat obrazec, mozaiku nebo třeba společný erb týmu. Ten svou barevností ukazuje, že i když se tým skládá z různorodých členů, po jejich propojení vzniká jeden smysluplný celek.  

Na co si dát při realizaci pozor 

Pokud se aktivita opravdu podaří a členové se dostatečně otevřou, dochází ke sdílení opravdu niterných pocitů. Právě z toho důvodu je nutné zajistit komfort jednotlivých členů. Úkolem lídra je tedy kromě získávání informací o svém týmu také řízení diskuze a předcházení případným narážkám, urážkám nebo snad výčitkám. 

Tip: Předpokládáš-li, že by aktivita mohla vyvolat silné emoce, je dobré přizvat k realizaci nezúčastněnou osobu, která by mohla být mediátorem (moderátorem) případných sporů. Na kurzu tuto roli plní instruktor, u vás v oddíle to může být vůdce jiného oddílu, střediska nebo bývalý člen, ke kterému máte důvěru. 

Zkušenosti z realizace 

Aktivitu jsme dvakrát realizovali jako volitelný program v rámci Víkendu pro oddílové rady (VOR). Pokaždé sklidila velký úspěch, účastníci ji hodnotili jako jednu z nejpřínosnějších, což nejlépe vystihuje hodnocení jedné z účastnic:

„Nikdy nás nenapadlo vzájemně sdílet odpovědi na tyto otázky i přes to, že je vnímáme jako velice důležité. Přítomnost nezúčastněného instruktora, který pokládá nové otázky a pokouší se nám otevírat oči v nových oblastech, byla přínosná.

O autorech

Vůdce slatiňanské smečky vlčat, zástupce vůdce oddíl