Téma: bezpečnost

Moje bezpečí

S novým skautským rokem přichází do časopisů Světýlko, Skaut i Skauting nová rubrika, věnovaná různým rizikovým jevům, psychické bezpečnosti a ochraně dětí v oddílech i mimo ně
Foto: Zuzana Havlínová

Každé číslo přinese jedno téma:

  1. Mezi dětmi – co je šikana a jak se jí můžeš vyhnout?
  2. Na internetu – zajisti si svůj bezpečný online život!
  3. Mezi dospělými – co dělat, když dospělí zraňují?
  4. V mém těle – jaká je tvoje komfortní zóna?
  5. Před sebou samým – neubližuj sám sobě!

A proč to všechno?

„Téma ochrany dětí rezonuje ve Výkonné radě už delší dobu jako reakce na kauzy sexuálního zneužívání, které se v organizaci objevily. Zároveň se nám z auditu kvality od WOSMu, který označil ochranu dětí jako jednu z našich slabin, dostává doporučení na zpracování etického kodexu, který bude určující pro nastavení pravidel chování dospělých vůči dětem. V rozhovorech s činovníky se přitom ukazuje, že jak téma nastavení hranic vůči dětem, tak např. šikana v oddíle jsou témata, o nichž potřebujeme mluvit. Navrhli jsme tak téma ochrany dětí ve smyslu jejich psychického bezpečí k zařazení do Strategie 2022, což znamená, že jej chceme aktivně řešit v následujících cca 4 letech.“ – Barbora Tichavová – Rozárka, zpravodajka VRJ pro dospělé a vzdělávání

„Ze své profesní a bohužel i skautské praxe mám povědomí o tom, jak může čin – mnohdy čin nemocného jedince – ublížit nejen přímé oběti, ale i celému okolnímu kolektivu. V souvislosti s diskuzí o větším zapojování dospělých, kteří ani skautskou výchovou neprošli, do naší činnosti, je potřeba, aby Junák zavedl účinné nástroje prevence. Nejdůležitější však je, aby tyto nástroje nebyly vnímány jako obtěžující povinnosti, ale jako vítaní pomocníci, kteří chrání nejen děti, ale i nás a celý náš oddíl a v neposlední řadě dobrou pověst Junáka.“ Kryštof Horn – Krasty, právník a člen Náčelnictva

Bezpečí mezi dětmi je téma, které najdete v zářijovém čísle Světýlka a Skauta. Začátek skautského roku je ideálním časem pro společné nastavování, v jaké atmosféře a za jakých podmínek se budeme v oddíle cítit dobře, např. skrze sestavování pravidel.

Teorie šikany říká, že ve většině dětských kolektivů k nějaké její podobě dochází. Vnímá přitom šikanu jako onemocnění celého kolektivu – tedy nejen agresi mezi agresorem a obětí, ale jako problém všech přítomných, včetně svědků, jimž může přinést zhoubné psychické následky.

Realita ve skautském hnutí

Otázkou bezpečnosti a šikany se zabývaly Sondy do skautského světa v roce 2014. 11,9 % dotazovaných (zpravidla dospělí členové Junáka) uvádí, že šikana je ve skautu celkem běžná – přes 800 (z celkových 2000) respondentů se s ní v oddílech osobně setkalo. Nejčastější odpovědi na otázku, jak byla šikana řešena, přitom naznačují, že se zpravidla neřešila vůbec, ač o tom vedoucí věděli – šikanované dítě pak odešlo do jiného oddílu, případně byl pouze z oddílu vyloučen agresor.

Nabízí se otázka, proč je šikana často přehlížena či bagatelizována. Jistým faktorem může být chybějící teoretická průprava či nedostatek praktických zkušeností pro řešení takto vysoce nebezpečného jevu. Zásadním aspektem prevence šikany je přitom vzor vedoucích a nastavení norem chování v oddíle. Vzdělávání a preventivní programy na téma šikany tak mají i ve skautském hnutí své nutné místo.

Co s tím mohu dělat?

  • Vzdělávejte se s pomocí doporučené literatury.
  • Uspořádejte u vás na středisku ve spolupráci s výchovným zpravodajem seminář zaměřený na prevenci šikany.
  • Nastavte dětem zrcadlo a nabízejte pomoc s citem a pozorností, kterou si šikana zaslouží – ať už je šikana přítomna ve vašem oddíle, nebo v okolí dětí, které do oddílu chodí.

Stále si nevíte rady? Obraťte se na Poradnu Skautingu pro všechny: či na Rodičovskou linku Linky bezpečí: 606 021 021, určenou i vychovatelům.

Michal Kolář: Nová cesta k léčbě šikany (Portál, 2011)

V současnosti asi nejkvalitnější pedagogická publikace zabývající se šikanou, jejími příčinami, prevencí a řešením.

Daniel Vychodil – Simba: Problematika šikany.

Vyšlo v časopise Skauting (prosinec 2012) a rovněž v publikaci Metodika pro oddílovou praxi (Junák, 2015).

O autorech

Pracuje na ústředí a koordinuje téma psychického bezpe