Téma: stezka

Jak vypadá upravená stezka skautů a skautek?

Revize stezek pro skauty a skautky dospěla do úspěšného konce
Foto: fotohavlin.cz

Na tábor už můžete přibalit upravené stezky a společně si je prohlédnout, případně je rovnou začít používat. Pojďme se společně podívat, jak stezka vypadá a proč vypadá právě takhle.

Co je to stezka?

Stezka je základní výchovný nástroj všestranného rozvoje pro každého skauta či skautku. To znamená, že se jedná o pomůcku, kterou můžete využít v oddíle pro kluky a holky po celou dobu, co jsou ve skautském věku. Tedy přibližně od 11 do 15 let. 

S čím mi může pomoci?

  1. S vymýšlením náplně programu. Stezka je navržena tak, aby se při jejím používání skauti a skautky rozvíjeli v tom, co považujeme ve skautské výchově za důležité. Pomáhají nám v tom také kompetence skautské výchovy, které zpřesňují to, co je obsažené ve skautské výchovné metodě, principech a poslání. O těch jsme psali v únorovém čísle Skautingu v článku s názvem Proč je u všech plantážníků tenhle úkol ve stezce?
  2. S vedením kluků a holek k samostatnosti a zodpovědnosti. Stezka obsahuje spoustu příležitostí, jak rozvíjet zodpovědnost a samostatnost skautů a skautek. Kromě jednotlivých úkolů to je: [A] Práce se zpětnou vazbou. Pro splnění úkolu ve stezce jsou potřeba tři podpisy. Jeden z nich je podpis skauta či skautky – sami se musí rozhodnout, že mají úkol už splněný. Učí se tím sebereflexi a říkáme jim, že nejdůležitější je právě jejich názor. Další podpisy (svědek/svědkyně a vedení) jsou příležitostí učit se dávat zpětnou vazbu ostatním a od ostatních ji přijmout. [B] Výběrovost. V rámci stezky si skauti a skautky vybírají z různých možností. Na začátku jde o méně náročné volby (pořadí úkolů 1. stupně). Postupně se možnosti volby rozšiřují (ve 2. stupni vybírají z několika možností i kolik úkolů budou plnit). Kluci a holky tak postupně přebírají odpovědnost za svůj vlastní rozvoj. 
  3. S plánováním oddílové činnosti a stanovením dosažitelných cílů. Stezka je dělená do čtyř cest – každá cesta na jeden skautský rok. To je dosažitelný a snadno představitelný cíl jak pro skauty a skautky, tak pro jejich vedoucí. Navíc jeden rok je přirozený časový úsek, se kterým v oddílech pracujeme. Stezka je tedy ideální pomůckou k plánování toho, co budete s oddílem dělat. 

Co bylo potřeba na stezce upravit?

Před více než 10 lety vyšla dnes již zastarávající stezka v rámci tzv. Nového programu. Měla spoustu předností, například zahrnovala všestranný rozvoj, díky rozdělení do čtyř cest stanovovala jasný cíl na jeden rok, dávala dětem důvěru při výběru a podpisu úkolů, byla vytvořena tak, aby byla součástí oddílového života…

Bohužel se však ukázalo, že má také některé nedostatky. Byla příliš časově náročná, velká část stezky se plnila doma, aktivity k plnění byly nejasně formulované. Stezka byla celkově náročná na zapojení pro rádce a rádkyně, kteří byli vrstevníky s členy družiny. Stezka tak i přes své výhody oslovila pouze necelou polovinu oddílů. A z této necelé poloviny stezku v zamýšleném čase stíhalo plnit minimum oddílů.

V rámci revize jsme se snažili tyto problémy stezky vyřešit a zároveň ponechat to, co se na staré stezce osvědčilo. Důležitou součástí revize také bylo více než roční testování experimentální podoby stezky v téměř sto oddílech z celé republiky.

Jak upravená stezka vypadá

Stezku tvoří dva stupně, každý z nich je v jednom sešitu formátu A5. Každý stupeň je rozdělen do 2 cest, celkově stezka obsahuje 4 cesty. Každá cesta je v ideálním případě splněna za 1 rok. Jako ve stezce staré tedy zůstává jasný cíl na jeden rok.

Cesta Země a, Vody = 1. stupeň určen pro věk cca 11–13 let Cesta Vzduchu a, Ohně = 2. stupeň určen pro věk cca 13–15 let

Stezka je tvořena základními úkoly, kterými by měl projít každý skaut a každá skautka, a dále rozšířeními. V prvním stupni jsou všechny základní úkoly povinné, ve druhém si skauti a skautky mohou vybrat z více variant. Rozšířit stezku lze dvěma způsoby:

  • 1. stupeň  Oddílové rozšíření: Do Cesty Země a, Vody si oddíl může dodat úkoly (vlastní nebo z webu stezka.skaut.cz), které mu tam chybí. Tyto úkoly pak plní každý v oddíle.
  • 2. stupeň  Osobní rozšíření neboli Zamčené stránky: V Cestě Vzduchu a, Ohně jsou tzv. zamčené stránky. Ty může skaut či skautka plnit až ve chvíli, kdy splní podoblast, ke které stránka patří. Místo úkolů je možné plnit odborky z dané stránky. Počet stránek si zvolí skaut či skautka vždy na začátku cesty.

Splnění cesty znamená splnění libovolné poloviny základních úkolů z daného stupně a splnění poloviny rozšíření (1. stupeň), nebo zvoleného počtu zamčených stránek (2. stupeň). Aby bylo skautům a skautkám jasné, kdy mají cestu splněnou, lepí si nálepky do tzv. mapy plnění. Po dokončení každé cesty se skautům a skautkám otvírá nabídka výzev. Také na konci každé cesty získají nášivku jako připomínku plnění. Na konci stupně je možné zažít rituál a symbolicky jej tak uzavřít.

Příklad: Vodička je členkou oddílu Střelka, který má v 1. stupni 6 úkolů do oddílového rozšíření. Má splněnou Cestu Země a už plní Cestu Vody. Jak vypadá její mapa?

Má splněno: Cestu Země (19 úkolů základních a 3 z rozšíření). Z Cesty Vody už má 3 základní úkoly a 1 z oddílového rozšíření. Modrá políčka, která nepotřebuje, si škrtla, aby věděla, kdy má splněno

Jak probíhá splnění úkolu? 

PořadíCo dělá skaut či skautkaProč je to důležité
1Zhodnotí, jestli už má úkol splněný. Pokud ano, podepíše se do kolonky Můj podpis. Skaut či skautka se učí sebehodnocení, tedy rozhodnout se, jestli opravdu úkol splnil/a. Říkáme, že jako první je důležitý vždy její či jeho názor na splnění. Dáváme jim tím důvěru.
2Požádá někoho, kdo plnění úkolu viděl, o zpětnou vazbu na plnění úkolu. Může to být kamarád či kamarádka, někdo z rodiny, z oddílu, … Důležité je, aby mohl posoudit, jak se plnění dařilo (viděl plnění úkolu, povídal si s daným skautem či skautkou apod.). Pokud tento člověk usoudí, že je splněno, podepíše se do kolonky svědek/svědkyně.Zpětná vazba od svědka či svědkyně pomáhá tomu, aby úkol opravdu přispíval k rozvoji. Pokud skaut či skautka vědí, co se z plnění úkolu dařilo a co zlepšit, odnáší si mnohonásobně větší zkušenost, než kdyby si úkol ve stezce jen sami odškrtli jako splněný. 
3Ukáže úkol někomu z oddílu či družiny, kdo má stezku na starosti – vedoucí, rádce či rádkyně apod. Jejich podpis patří do kolonky Podpis vedení. Může to být stejná osoba jako svědek či svědkyně. Tato kolonka pomáhá vedení oddílu, aby si udrželo přehled o plnění stezky. Doporučujeme určit jednu osobu nebo zřídit společné záznamové místo pro oddílovou radu. Pokud je svědek či svědkyně stejná osoba jako u Podpisu vedení, neměla by zapomínat na předchozí krok – zpětnou vazbu. 
4Jsou u úkolu 3 podpisy? Úkol ve stezce je hotový!Hotový úkol je základní krok při plnění stezky. 

V prvním stupni zpětnou vazbu skautům a skautkám usnadňuje také záznam plnění úkolu. Jde o různé otázky, řádky k doplnění apod., které pomáhají klukům a holkám s plněním a svědkům a svědkyním se zpětnou vazbou. V základu druhého stupně již záznam plnění není potřeba. Navíc si skauti a skautky vybírají ze čtyř variant úkolu k plnění. V rozšíření si pak vybírají z různě široké nabídky úkolů anebo z odborek.

Chceme stezku do oddílu

Než začnete: 

  1. Prolistujte si stezku a podpůrné materiály, především pak Brožuru pro vedoucí. Zjistěte, jak stezka funguje, co vás zaujalo. 
  2. Seznamte se stezkou ostatní členy oddílové rady – výrazně lépe vám pak půjdou ostatní kroky a práce se stezkou celkově. Následující kroky podnikejte co nejvíce společně.
  3. Promyslete, kdy chcete se stezkou v oddíle začít. Můžete začít na táboře, v září, na speciální výpravě. Také zvažte, jestli stezku začnou používat všichni skauti a skautky najednou, anebo postupně. Například stezku mohou začít používat až nováčci, konkrétní družina apod. 
  4. Pokud používáte nějakou jinou stezku, promyslete, jak s ní naložit. Jednou z možností je, že nejdříve každý dokončí svůj stupeň, nebo naopak všichni přejdou na nové stezky rovnou a uznáme stejné úkoly. 
  5. Vymyslete, jakým způsobem stezku skautům a skautkám představíte a předáte. Může jít například o speciální rituál, výjimečnou schůzku či výpravu anebo třeba o speciální hru. 
  6. Promyslete, jak bude stezka do oddílového programu zapojená, kdo z oddílové rady za co odpovídá a co vše stezka ovlivní. Například se o stezku se může starat „stezkový tým oddílové rady“ nebo každý rádce či rádkyně plní stezku se svou družinou. Také se stezka může stát součástí oddílového plánu.
  7. Nezapomeňte nakoupit dostatek stezek.

Představujeme stezku skautům a skautkám:

  1. Představte stezku rádcům a rádkyním a nadchněte je pro práci s ní. Vysvětlete jim, jak budete v oddíle se stezkou pracovat, jak funguje plnění, jak mohou pomoci členům své družiny, kde najdou informace. Dejte rádcům a rádkyním listy o stezce do rádcovského zápisníku a další pomůcky, které budou v krabici Skautská stezka pro oddílové rady (viz níže).
  2. Předejte stezku skautům a skautkám. Mělo by být jasné, že jde o důležitý okamžik, pomůžete tím motivovat kluky a holky k plnění. Plnění stezky můžete podpořit také tím, že při předání vysvětlíte důležitost všestranného rozvoje. Kromě rituálů můžete při předání využít motivační příběh, ať už smyšlený, nebo reálný. 
  3. Stezku projděte společně se skauty a skautkami, ukažte si, jak stezka funguje. Vysvětlete, jak probíhá plnění úkolů, kdy je hotová která cesta apod. Nechte si dostatek času, udělejte seznamování příjemné a zábavné. Může jít např. o oddílovou čajovnu, posezení na táborové louce, hru, kdy si fungování skauti a skautky snaží vzájemně vysvětlit, ale i divadlo, které vedoucí pro skauty a skautky připraví. Je důležité si uvědomit, že toto prvotní seznámení se stezkou, ještě neznamená, že členové oddílu s ní budou umět pracovat – vybírat si samostatně úkoly, plánovat jejich plnění, podepisovat zodpovědně stezku kamarádům jako svědek, … Je proto důležité na toto vše klást důraz i v dalších měsících a postupně učit kluky a holky se stezkou pracovat. 
  4. Pokud jste stezku ještě neplnili, splňte si společně jeden úkol jako ukázku. Nechte si dostatek času na podepisování úkolů, vysvětlování jak co ve stezce funguje apod. Doporučujeme začít těmi úkoly, které jsou pro vás jednoduché nebo zábavné.

Jak začít

Jak přesně máte se stezkou začít? Na to neexistuje univerzální rada. Záleží na tom, zda jste dosud s některou stezkou pracovali, jak se vám to dařilo apod. Pokusme se nastínit si některé možné situace:

Nemáte žádnou stezku

V oddíle žádný skaut či skautka skautskou stezku neplnili (starší s., experimentální s. apod.) nebo ji plnili hodně dávno. Můžete se stezkou začít najednou u všech členů a členek – mladším rozdejte 1. stupeň, starším 2. stupeň. Zaměřte se na to, aby si všichni zvykli, že se něco v průběhu roku plní. Skautům a skautkám velmi pomůže, pokud s nimi budete plnit stezku vědomě i nevědomě. Pro vedoucí může být náročné si zvyknout, že musí na stezku myslet při plánování. K vybudování návyku mohou přispět pravidelná setkání nad plněním stezky a dlouhodobý plán oddílu, kam si jednotlivé úkoly za stezky rozplánujete.

Máte starší nebo vlastní stezku, ale vůbec nefunguje

Kluci a holky většinou se stezkou sami od sebe nepracují, neplní si sami úkoly, nejsou zvyklí si ji vozit na akce. Vedoucí ji do programu moc nezařazují. Můžete začít s novou stezkou najednou. Každý dostane stupeň podle věku, nehledě na to, který má nyní. V nové stezce všem uznáte splněné úkoly, které jsou stejné nebo podobné. Na začátku se zaměřte na to, že nyní je stezka častěji v oddílovém životě. Opět je důležité zařadit i nevědomé plnění.

Máte starší nebo vlastní stezku, trochu vám funguje, ale ne u všech

Kluci a holky si stezku většinou vozí. Někteří si plní i úkoly mimo oddíl. Vedoucí ji občas zařadí do programu výpravy či na táboře. Někdo stihne splnit stezku za rok, někdo má několik let Cestu Země.

Těm, kdo už stezku plní, nabídněte, že si mohou dokončit starší stezku, ale i získat stezku novou. Nováčkům nabízejte pouze novou stezku. Kdo už dokončil stupeň starší stezky, získá novou stezku dle svého věku. 

Doporučujeme využít možnosti oddílového rozšíření a podpořit aktivnější členy a členky v plnění zamčených stránek. Při přechodu ze staré stezky na novou vždy zvažte uznání podobných úkolů. Obzvlášť pokud se přechází z nedokončeného starého stupně nebo by dle věku měli skauti a skautky být uprostřed stupně stezky nové (např. už by měli mít splněnou Zemi nebo Vzduch). 

Máte starší nebo vlastní stezku a funguje vám

Kluci a holky stezku vnímají jako běžné vybavení na schůzky i na akce. Je obvyklé stezku plnit i mimo oddíl. Vedoucí ji zařazují do programu výpravy či na táboře. Většina kluků a holek plní jeden stupeň za rok, většina oddílu se dostane ke 4. stupni stezky. Začněte s novou stezkou postupně. Formulace úkolů ve starých stezkách může vytvořit dojem, že jsou náročnější. Ukažte skautům a skautkám, že upravená stezka je té staré ekvivalentní a také pro ně může být v něčem zajímavější (například zapojením odborek). Využijte oddílové rozšíření a podpořte kluky a holky v plnění zamčených stránek. V případě přechodu ze starší stezky na novou uznejte splněné úkoly ze staré stezky (případně podobné) i ve stezce nové.

Co mi pomůže a kde najdu informace?

Ke stezce jsou dostupné i různé podpůrné materiály – brožura pro vedoucí, rádce, plakáty, tabulky, … Vše přehledně najdete v krabici Skautská stezka. Tu doporučujeme spolu s její sestrou Odborkovou krabicí do každé knihovničky oddílu. Vedoucí skautských oddílů ji mohou očekávat ve svých schránkách již letos v létě. Kromě toho všechny podpůrné materiály jsou ke stažení i na webu stezka.skaut.cz. Nášivky za splněné cesty a výzvy zase najdete ve skautských obchodech. A pokud máte nějaké dotazy, napište nám na

Shrnutí: co je na stezce důležité

  • Stezka pomůže při vedení oddílu. Především s všestranným rozvojem a tedy i se zapojením prvku skautské výchovné metody Program osobního růstu, dále při plánování, protože nabízí dosažitelný cíl na jeden rok. Vede kluky a holky k samostatnosti a zodpovědnosti, kromě samotných úkolů tomu přispívá výběrovost a podpisy jako zpětná vazba.
  • Stezka se skládá z dvou stupňů obsahujících čtyři cesty. Najdeme v ní základní úkolymožnost rozšíření – oddílem v prvním stupni a skautem či skautkou v druhém stupni. 
  • Když chci se stezkou začít, je potřeba nadchnout a seznámit s ní oddílovou radu, rádce a rádkyně a poté skauty a skautky. Před začátkem je potřeba zhodnotit, jak se se stezkou v oddíle pracovalo doposud. 
  • Veškeré podpůrné materiály najdu v tzv. krabici s názvem Skautská stezka pro oddílové rady a také na webu stezka.skaut.cz.

O autorech

„Šéfuje“ týmu Revize stezky pro skauty a skautky vče